Test: Fiat Freemont 2.0 JTDm

0
0
0
s2smodern

Fiat Freemont: sedemmiestny crossoverFreemont je ďalším výsledkom americko-talianskej spolupráce. V prípade tohto sedemmiestneho crossoveru však ide o oveľa viac ako len o prelepené logo.


Kedysi sa u nás predával Dodge Journey. Po vstupu koncernu Fiat do akcionárskych štruktúr Chrysleru prišiel Fiat Freemont. Nejde však o žiaden klon. Fiat totiž americký crossover kompletne vypitval a zabudoval doň vlastnú techniku. A vymenil interiér. Atraktívna karoséria typu SUV tak dostala rovnocenného sparing partnera v kabíne. Robustnú palubnú doska pokrývajú mäkké plasty, budíky prístrojov majú pekný bielo-červený dizajn. Displej na stredovej konzole v nami testovanej strednej úrovni výbavy je síce malý, nájdete však na ňom všetko, čo treba - hoci sa spočiatku budete cítiť ako Sherlock Holmes, v režime rádia či audio prehrávača očami pátrajúci po tom, na koľko stupňov má vlastne nastavenú klimatizáciu. Chce to zvyk.

Priestor a zase priestor
Plusom Freemontu je priestor. Druhý rad sedadiel sa dá pozdĺžne posúvať a nastaviteľný je aj sklon operadiel, takže nájsť si vhodnú polohu nie je problém. A ako je to vzadu? Fiat je totiž štandardne sedemmiestny. Neznášam otrepané klišé o nastupovaní cez doširoka otvárateľné dvere. No v tomto prípade to platí: zadné dvere sú nadštandardne dlhé (všimnite si dĺžku ich okna) a otvárajú sa do uhla 90°. Zadné sedadlo sa jediným ťahom poskladá za predné, takže nastupovanie na tretí rad je vcelku pohodlné.
Dve sedadlá tretieho radu nie sú núdzové. Na hlavu som mal dosť priestoru aj pri mojej výške takmer dva metre, miesto na nohy však závisí od polohy delených sedadiel v druhom rade. O lepší pocit z cestovania sa starajú výduchy klimatizácie v strope pre oba zadné rady s osobitným ovládaním.
Množstvo a objem odkladacích priestorov zodpovedá štandardom MPV. Sú všade: v palubnej doske, vo dverách, v podlahe pred zadnými sedadlami (tie sú naozaj veľké) a dokonca aj v sedačke predného spolujazdca.

Dva talianske litre
Testovaný Freemont bol vybavený dvojlitrovým turbodieselom od Fiatu v silnejšom prevedení (125 kW/ 170 k), ktorý poháňal iba predné kolesá. O prenos krútiaceho momentu sa starala 6-stupňová manuálna prevodovka. Rovnomerným odstupňovaním sa konštruktéri dobre strafili do kompromisu akcelerácie a spotreby. Tá nás šokovala: s takto veľkým a najmä vysokým autom sme mimo hlavného mesta, naložení štyrmi pasažiermi, jazdili za 5,6 l/100 km! Výsledný mix mesta, diaľnice a vidieka bol 6,6 litra. Jednoznačná pochvala.
Ak si už spomínanú výšku auta (takmer 1,7 m) nevšimnete pri nastupovaní, zaznamenáte ju pri jazde. Prenosy hmotnosti sú vzhľadom na vyššie položené ťažisko citeľné. Je to však viac psychológia ako fyzika. Ak sa nezľaknete náklonov karosérie, auto sa vie slušne oprieť aj do zákrut, zadná viacprvková náprava drží veľký zadok pekne pod kontrolou aj na nerovnostiach.
Silnou stránkou Freemontu je komfortne vyladené pruženie. Budete zaň ďakovať na rozbitých úsekoch asfaltiek, teda takmer vždy. Americký duch autu pri implantovaní európskej techniky zostal. Vďaka pohodliu na palube si budete cestu vychutnávať, nech už vedie kamkoľvek a nech je akokoľvek dlhá. Veď cesta je cieľ.

 

Technické údaje

 

 Na veľkosti záleží: robustnú palubnú dosku vo veľkom aute pokrývajú kvalitné mäkké plasty. Dotykový displej by mohol byť väčší. Prístroje sú príjemne prehľadné. Na rozdiel od minimalistického displeja sú ovládače robustné.  Nastupovanie celkom dozadu uľahčujú veľké dvere a jedným ťahom sklopné sedadlá druhého radu. V bočných sedadlách stredného radu sú integrované detské sedačky. Na tretí rad sedadiel sa zmestia i dospelí, čo nebýva štandardom.  Veľkosť kufra variuje od 145 l pri 7-miestnom usporiadaní po 1461 l po sklopení dvoch radov sedadiel.  Veľkosť kufra variuje od 145 l pri 7-miestnom usporiadaní po 1461 l po sklopení dvoch radov sedadiel.  Veľkosť kufra variuje od 145 l pri 7-miestnom usporiadaní po 1461 l po sklopení dvoch radov sedadiel.


ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl