Elektromobily zatiaľ brzdí krátky dojazd na batérie. Ampera tento hendikep vyriešila: generátor na výrobu elektriny si vozí so sebou.
Ak jazdíte na elektrickom aute, pri súčasnom stave technológií a infraštruktúry potrebujete pre dlhšiu pracovnú či súkromnú cestu iný automobil. Inak by ste pri jazde z Bratislavy svoju púť za ideálnych podmienok skončili v Trenčíne, kde by ste zúfalo hľadali voľnú elektrickú zásuvku. Opel Ampera je na tom inak. Dojazd na batérie je síce obmedzený, no po ich vybití naskočí benzínový motor (1.4 l, max. 63 kW/ 86 k), ktorý však slúži iba na produkciu elektriny. Pohonnou jednotnou vozidla je stále elektrický motor s výkonom 111 kW (150 k) a veľmi slušným krútiacim momentom 370 Nm. Ten je, ako to už pri elektromotoroch býva dobrým zvykom, k dispozícii prakticky od nulových otáčok.
Rastúci dojazd
Výrobca deklaruje dojazd v čisto elektrickom režime 83 km. Zároveň však v technických údajoch férovo dodáva, že typický dojazd v tomto režime je 40 až 80 km. My sme v mestskej premávke odjazdili na elektrinu presne 53 km. Používali sme však všetko, čo aj v štandardnom aute. Klimatizácia bežala v automatickom režime a neodpustili sme si ani zapnuté rádio. Audiosystém Bose je jedným z mála prvkov, za ktoré si môžete priplatiť – štandardná výbava je neštandardne rozsiahla – a má famózny zvuk, ktorý v Ampere naozaj vynikne. Auto je totiž mimoriadne tiché, vychutnáte si každý tón.
Po minutí zásob energie z batérií sa zapol benzínový motor. Aj keď sme to sledovali, moment zapnutia sme postrehli len ušami. Na jazdnom režime ani správaní auta sa nič nezmenilo.
Po zapnutí spaľovacieho štvorvalca ukazoval počítač dojazd 380 km. Po prejdení 170 km však klesol len o 60 na 320 km. Ako je to možné? Jednoducho: auto dokázalo aj v tomto režime prejsť značnú časť vzdialenosti na elektrinu. Benzínový motor sa vypol vždy po uvoľnení pedálu akcelerátora a začalo sa dobíjanie rekuperáciou kinetickej energie. Po asi 10 km sa v prvej obci prepol režim na čisto elektrický, výlučne „na baterky" sme prechádzali všetky dediny, mimo nich sa išlo na benzín. No Ampera neraz prekvapila, keď aj pri rýchlosti 100 km/h zrazu prepla na elektrinu.
Po príjazde sme jednoducho strčili auto (samozrejme cez jeho nabíjačku) do zástrčky. Ampera si sama vyberie intenzitu (a teda aj dĺžku) nabíjania podľa množstva odoberaného prúdu. V našom prípade zapojenia do bežnej domácej zásuvky bolo na plné nabitie treba 8,5 hodiny, nabíjačka ukazovala polovičný možný odber prúdu.
Auto komunikuje po slovensky, v slovenčine sú všetky zložky menu, slovenský hlas sa ozýva aj z navigácie. Na Slovensku ju však nevyužijete, chýba jej pokrytie SR.
Koľko a čo za to?
Pri spotrebe 16,9 kWh elektriny na 100 km vás táto vzdialenosť vyjde v priemere 2 eurá. To je len o niečo viac, než dáte za liter benzínu či nafty. Opel udáva „kombinovanú a váženú" spotrebu na úrovni 1,2 l/100 km pri emisiách CO2 27 g/km. Reálna hodnota však závisí vyslovene od pomeru jázd na benzín a elektrinu. Ak denne nejazdíte viac ako cca 60 km do práce a ďalších 60 km domov (auto nabijete aj v práci), alebo ho viete za pár hodín dobiť na čiastočnú kapacitu, vaša spotreba benzínu bude presne 0 litrov.
Samozrejme, zaujímala nás aj spotreba v čisto „benzínovom" režime na diaľnici, aby sme nasimulovali dlhšiu cestu bez možnosti dobitia batérií. Výsledok? Priemer 5,9 l/100 km po odjazdení cca 150 diaľničných km, z toho asi 45 km na úseku s obmedzením na 110 km/h.
Koncepcia Ampery je geniálna práve v neobmedzenom dojazde, aspoň z pohľadu áut so spaľovacími motormi. Navyše ide o plnohodnotné auto pre štvorčlennú posádku i batožinu (i keď na zadných sedadlách je miesta skromnejšie), veľmi príjemné na šoférovanie. Hoci prednú časť zaťažil elektromotor, vzadu sú zasa batérie, ktoré rozloženie hmotnosti kompenzujú.