Je príjemne komfortný, má útulnú kabínu a s malým naftovým štvorvalcom pod kapotou skoro nič nežerie. Testovali sme Citroën C4 1.6 e-HDi.
Len ťažko by ste hľadali nenápadnejší rodinný hatchback, než je Citroën C4. Nejde o jeho dizajn, ten je dosť atraktívny dosť, v tieni avantgardnejších konkurentov však prichádza rýchlo o svoj lesk. Bola by pritom obrovská škoda odsunúť ho na vedľajšiu koľaj. Automobilka ho totiž nedávno zmodernizovala, čím mu dodala potrebnú sviežosť a podporila jeho talent rozmaznávať posádku tichom a komfortom. Vyzbrojený novou technikou (motor e-HDi 115) má navyše v rukách zbrane, na ktoré nemá ani väčšina novších konkurentov žiadnu odpoveď.
Interiér
Sadnite do jeho kabíny a budete žasnúť nad kvalitou väčšiny vnútorných plastov. Palubná doska z príjemného mäkkého materiálu dáva jasný odkaz, že Citroën C4 vznikal ešte v časoch, keď sa nešetrilo na každej hlúposti. Má poddajné hrany, decentnú tmavú farbu a tradičné rozmiestnenie prístrojov, ktoré sa nesnažia tváriť novátorsky. Skrátka, C4 sa na nič nehrá. Potešia aj prehľadne usporiadané ovládače a solídna ergonómia, zlé to nie je dokonca ani v ponuke odkladacích miest (slabina novších francúzskych áut). Vyhovovať vám nemusí len kombinovaný analógovo-digitálny prístrojový panel (slabšia čitateľnosť), či spleť tlačidiel a ovládačov na volante, ktorých ovládanie si vyžaduje trochu zvyku. V otázke priestoru nie je „cé-štvorke" čo vytknúť, vzdušná atmosféra vládne aj na zadnom sedadle.
Podvozok
Čím zaujme toto auto asi najviac, je komfort poskytovaný na rozbitých cestách. Na pneumatikách s rozmermi 205/55 R 16 ostával Citroën aj na vyslovene rozbitých úsekoch príjemne tichý, spod kolies nevydával žiadne nepatričné zvuky a zavesenia dokázali odfiltrovať aj nerovnosti, na ktorých novší konkurenti odskočia. Druhú stranu mince však objavíte, keď v rýchlej tiahlej zákrute trafíte vonkajším kolesom väčšiu dieru. Predná náprava nerovnosť síce pekne odfiltruje, no spod auta príde tupá rana a v dlaniach vám trhne celým volantom. Je to však len malá daň za komfort, ktorý C4 posádke poskytuje. Príjemné je najmä to, že si aj na rozbitých povrchoch zachováva stabilitu a nezametá zadkom zo strany na stranu ako povedzme novší Peugeot 308. Priľnavosť nestráca dokonca ani pri vyvesení na horizonte (moment, kedy sa na vrchole stúpania odľahčia pri rýchlej jazde kolesá). Je celkovo zaujímavé, aké rozdielne charaktery tieto dva rodinné hatchbacky koncernu PSA majú.
Motor
Naftový štvorvalec 1.6 e-HDi s výkonom 84 kw (114 k) dáva testovanej verzii doslova krídla. Ani pri plnom zaťažení nemáte pocit, že mu chýbajú kone a vďaka maximálnemu krútiacemu momentu 270 Nm dostupnému pri 2000 otáčkach ho nemusíte ani v kopcoch príliš točiť. V reálnom živote zistíte, že mu pružnosť nechýba dokonca ani pod touto hranicou a bežne sa s ním dá jazdiť aj pri 1500 ot/min. Presne toľko totiž C4 točí na šiesty prevodový stupeň pri rýchlosti 90 km/h. Pre lepšiu predstavivosť, do kopca so stúpaním 12 % je schopný ísť rýchlosťou 60 km/h pri zaradenej štvorke a 1250 otáčkach. A to nie je všetko, ak mu pridáte, v stúpaní začne dokonca bez odvrávania z takto nízkych otáčkach zrýchľovať. Okrem pružnosti však poteší aj nízkou spotrebou v akomkoľvek režime jazdy. Tradičnú testovaciu trasu absolvoval s priemernou spotrebou 4,3 l/100 km (na zimných pneumatikách), ani na diaľnici (pri tempe 130 km/h) sa však nedostal vysoko nad päťlitrovú hranicu (5,2 l/100 km). Príjemne úsporný je však aj na krátkych trasách. Krátka, 5 km dlhá jazda sa pri vonkajšej teplote – 2 °C a studenom štarte skončila spotrebou len 7,4 l/100 km (ø 48 km/h). V meste si navyše pomáha výborným stop/štart systémom, ktorý motor štartuje nielen pomocou klasického štartéra, ale aj reverzibilného alternátora, čo skracuje dobu štartovania a znižuje nároky na palivo s tým súvisiace.