Test: Ford Focus kombi 1.0 EcoBoost

0
0
0
s2smodern

Modernizovaný Focus okamžite spoznáte podľa novej prednej časti. Zmenilo sa však aj nastavenie jeho podvozku.Nová tvár, tuhšia karoséria, viac elektroniky a úspornejšie motory. Nový Focus je po modernizácii autom, nad ktorým sa rozhodne oplatí uvažovať. A platí to aj pre verziu s benzínovým trojvalcom 1.0 EcoBoost.


Spoznať nový Focus na ceste určite nie je žiadny problém. Nová maska vzdialene pripomínajúca špeciály Aston Martin sa portfóliom Fordu šíri do všetkých smerov a Focus je logicky ďalším modelom, ktorý ju vzal na milosť. Musíme uznať, že naživo mu sekne ešte viac ako na fotografiách. Spolu s maskou sa zmenila aj kapota, nárazník a svetlomety, ktoré dodávajú autu štíhlejší výraz.

Z jeho trojvalca 1.0 EcoBoost sa aj zásluhou zisku troch titulov „Motor roka" stala doslova mediálna hviezda a automobilka ho montuje naprieč celou modelovou ponukou. Vo Focuse momentálne pracujú dve jeho výkonové verzie, základom je EcoBoost naladený na 74 kW (100 k) a nad ním testovaná verzia ponúkajúca 92 kW (125 k). Rozdiel je aj v prevodovkách, kým ku slabšiemu dostane len päťstupňovú, silnejšia verzia má štandardne o jeden rýchlostný stupeň viac. V oblasti litrového výkonu ide v prípade verzie s výkonom 92 kW (125 k) o jeden z najvýkonnejších motorov na trhu. Skúšali sme ho v kombinácii s karosériou kombi.

Výraz prednej časti sa po modernizácii viac priblížil aktuálnym modelom Fordu. Zliatinové disky kolies s priemerom 16-palcov dostanete k výbave Titanium v cene. Ak zvolíte Titanium Plus, dostanete až 17-palcové disky. Focus kombi je o 198 mm dlhší ako päťdverový hatchback.
Kým spredu spoznáte nový Focus podľa inej masky chladiča, pri pohľade zozadu sa v podstate nemáte čoho „chytiť“. Plastové prahy a spodná hrana zadného nárazníka výborne chránia karosériu pred odletujúcimi kamienkami. Ak si priplatíte, Ford vám ponúkne aj adaptívne bi-xenónové svetlomety. Zle však nesvietia ani tieto základné s halogénovými žiarovkami.


Dominantným prvkom kabíny Focusu ostáva ja po modernizácii obrovská palubná doska. Stále platí, že sa vám buď páči, alebo nie, neutrálny postoj k nej snáď ani nejde zaujať. Je tak avantgardná, že nenechá nikoho chladným. Odvahou a trúfalosťou svojich tvarov nám trochu pripomína palubnú dosku prvých Focusov (spomínate si, aj tá svojho času spôsobila svojimi tvarmi poriadny rozruch), aj v tomto prípade totiž kombinuje odvážne tvary s mohutnosťou plastových výliskov až do takej miery, že vypĺňa skoro tretinu kabíny. Je proste obrovská! Keď sa však posadíte za volant, rýchlo zistíte, že máte všetko dobre po ruke, tlačidlá sú dostatočne veľké a v noci sú tie najdôležitejšie krásne podsvietené. Čo je dôležité, pribudli tu nové odkladacie miesta na drobnosti (pred radiacou pákou a v stredovom tuneli). Priestrannosťou kabíny však Focus dieru do sveta neurobí. V oblasti miesta na zadných sedadlách na Golf VII či Peugeot 308 nestačí, rozdiely však nie sú veľké a pravdupovediac, v praxi ich nijak výrazne nevnímate. Focus skrátka poskytuje miesto presne tam, kde ho človek potrebuje, žiadny priestorový bonus však od neho nečakajte.

Veľmi dobré je však spracovanie celej kabíny, vrátane detailov, ktoré bežné oko nevníma. K dobrému pocitu prispieva aj jej odhlučnenie a akustika zatvárania dverí. Namiesto plechového zvuku máte pocit, že za sebou zatvárate poctivé dvere.

Kufor kombi verzie má základný objem 490 l (so sadou na opravu defektu), čo síce na papieri nevyzerá ako zázrak, no jeho praktický tvar a kvalitné čalúnenie výsledný dojem v praxi vylepšujú. Dôležitejšie je, že v porovnaní s hatchbackom je jeho podlaha o 265 mm dlhšia a vnútorný prah má namiesto 160 mm (hatchback) len zanedbateľných 10 mm.

Palubná doska sa po modernizácii zmenila len detailoch, základné robustné tvary si zachovala naďalej. Stredový tunel je v oblasti kolien široký až 315 mm, vďaka dobrému tvaru to však vodičovi veľmi nevadí. Displej palubného počítača má niekoľko režimov zobrazení. V tomto prehľadne zobrazuje niekoľko hodnôt naraz. Pod panelom na ovládanie klimatizácie pribudol nový odkladací priestor (s USB portom).
Za radiacou pákou pribudol v modernizovanej verzii úložný priestor s krytom (podobne ako pri autách koncernu VW). Focus kombi ostáva verný konceptu odklopného sedáku a sklopného operadla. Nie je to lacné riešenie, no pomáha vytvoriť rovnú predĺženú podlahu. Po zložení zadného sedadla vznikne rovná podlaha dlhá 1030 mm.


O trojvalcovom motore 1.0 EcoBoost už toho bolo popísaného veľa. Aj keď mu mnohí spočiatku neverili, čas ukázal, že je spoľahlivý, má potrebnú výdrž a poradí si aj s autom väčším ako je malá Fiesta. V testovanom modernizovanom Focuse pracovala verzia s max. výkonom 92 kW/ (125 k), k dispozícii je však aj rovnaký trojvalec naladený na skromnejších 74 kW (100 k) ten však, na rozdiel od testovanej verzie, spolupracuje len s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Motor nás prekvapil lineárnym záťahom a príjemne hladkým priebehom výkonu bez výrazných skokov, je pritom jasné, že ho turbodúchadlo musí dopovať poriadnymi dávkami vzduchu. Z tak malého objemu a troch valcov by inak konštruktéri 92 kW (125 k) nikdy nedostali. Zvyknúť si treba len na citlivejšie dávkovanie plynu pri rozjazdoch (aby ste zbytočne nepálili spojkové obloženie).

Rovnako ako jeho ostatné výkonové verzie, ostáva aj testovaný trojvalec v otázkach spotreby citlivý na jazdný štýl vodiča. Áno, vie byť aj úsporný, no treba to s ním vedieť. Nejde o to, aby ste sa báli poriadne pritlačiť na plynový pedál, treba však včas radiť vyššie prevodové stupne a zbytočne ho nevytáčať do otáčok, ktoré nepotrebuje. Trojvalec s nižšou kadenciou zápalov totiž akusticky mätie a hoci je už pripravený na ťažší prevod, v ľuďoch zvyknutých na štvor, či dokonca šesťvalce stále vyvoláva pocit nízkych otáčok. EcoBoost musíte skrátka počúvať. Ak sa to naučíte, zistíte, že je aj v praxi úsporný. Náš testovací úsek medzi Banskou Bystricou a Revúcou prešiel s priemernou spotrebou 4,9 l/100 km. Rýchlostný priemer 66 km/h pritom prezrádza, že sme sa na ceste nijak nezdržiavali a úsek prešli obvyklým tempom. Nenaložený Ford Transit Connect 1.0 EcoBoost (74 kW/100 k) zvládol rovnakú trasu za 5,5 l/100 km, čo len dokazuje, aký výrazný vplyv má na spotrebu samotná aerodynamika karosérie. Pri diaľničnom tempe 130 km/h sa zmestí do 6,5 l/100 km (tu sa znova predvádza dobrá aerodynamika kombi verzie).

Prepĺňaný trojvalec má blok z grafitovej liatiny. Podľa konštruktérov Fordu je tento materiál pre výrazne teplotne namáhaný benzínový motor výhodnejší ako hliník. Liatinový blok navyše lepšie tlmí hluk ako hliníkový. Turbodúchadlo Continental točí až 240 000 ot./min., pričom jeho ložiská chladí okrem oleja aj chladiaca kvapalina. Motorovej kapote nechýba ani zvuková izolácia.
Prístup vzduchu do kabíny chráni jemná mriežka (takéto riešenie sa dnes veru často nevidí). K zadnej strane svetlometov sa kvôli výstuhám chladičovej steny nedostanete. Ford pre svoj trojvalec odporúča špeciálne vyvinutý olej Castrol. Povinný však nie je, všetko ostáva v rovine odporúčania.


Ford sa chváli tým, že jeho konštruktéri upravili geometriu oboch náprav, spevnili pomocný rám prednej nápravy, elektrickému posilňovaču riadenia dopriali nový software, vymenili silentbloky, pozmenili charakteristiku tlmičov a aby toho nebolo málo, prepracovali aj mapu riadiacej jednotky stabilizačného systému. Pravdupovediac, ani nemáme pocit, že by to bolo potrebné, každopádne Focus znova ukázal, ako má vyzerať dobre nastavený podvozok. A nejde len o omieľanie starých poučiek o jeho zadnej viacprvkovej náprave Control Blade. Tá sa o výborné jazdné vlastnosti auta zasluhuje bezpochyby tiež, ak si však dáte tú námahu a vleziete pod auto, objavíte nevídane predimenzované zavesenia na oboch koncoch karosérie. Až tu je totiž vidieť, ako poctivo vo fabrike k podvozku tohto auta pristupovali. Z jeho predimenzovaných predných kovaných ramien sme sa skoro posadili na zadok a nestačili sa diviť ani po obhliadke ostatných detailov zavesenia. Konštrukčný návrh silentblokov, ich uchytenia do pomocných rámov, či už spomínaná viacprvková náprava Control Blade, to všetko len dokresľuje umenie a precíznosť podvozkových inžinierov Fordu, s akými k návrhu tohto auta pristupovali. Dôkladne sme si prezreli auto aj po modernizácii (mali sme tú česť aj s verziou spred modernizácie), nafotili, poriadne sa ním previezli a urobili si vlastný názor. Toto auto je z pohľadu jazdných vlastností naozaj výnimočné.

Nejde len o jeho neutrálne vyváženie, ale o pokoj, aký si dokáže zachovať aj v náročných jazdných situáciách. Ak vo veľkej rýchlosti natrafíte na extrémne rozbitý úsek, spod kolies sa ozvú len vzdialené, dobre utlmené rázy a auto sa pritom len mierne zatrasie. Neprejaví ani náznak nervozity, či odhadzovanie zadku do strán. Proste nič. Ešte viac vás prekvapí odhodlaným držaním stopy pri náhlom pribrzdení uprostred rýchlej zákruty. Focus kombi sa zaprie do vonkajšieho predného kolesa, natiahne tlmič v protiľahlom zadnom rohu a akoby nič podrží všetky kolesá v ideálnej pozícii voči vozovke. Pomocou zložitej kinematiky zadnej nápravy sa oprie do cesty a nepovolí. Naozaj je úžasné, s akou samozrejmosťou ostáva všetkými kolesami pevne na ceste, všetkému navyše pomáha aj presné riadenie s relatívne slušnou spätnou väzbou od kolies (v rámci možností predného pohonu). Krásne na tom je práve to, že Focus ostáva rovnako jemný a komfortný pri bežnom rodinnom výlete aj vyslovene športovej jazde.

O výborný komfort auta na rozbitých cestách sa postarali pneumatiky Bridgestone Blizzak LM-32 s rozmermi 205/55 R 16. Kolesá s väčšími diskami Focus naozaj nepotrebuje. Po modernizácii prišiel Focus o predné hliníkové priečne ramená. Namiesto nich dostal nový Focus zvarence z oceľových výliskov. Zadnú viacprvkovú nápravu Control Blade si Focus zachoval aj po modernizácii.
Za zadnou nápravou už žiadny výfukový tlmič nenájdete. Vedie tu už len výfuková rúra. Spodný čap je od priečneho ramena oddeliteľný. Motor je zospodu zakrytý plsteným krytom účinne tlmiacim hluk odletujúcich kamienkov.
   


Tabuľky - technické údaje
Tabuľky - rozmery 

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl