Ako funguje kombinácia pohonu všetkých kolies a sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky 7G-DCT sme skúšali počas testu kompaktného vanu Mercedes-Benz B 200 d 4Matic.
Jeho nadčasové krivky zásah dizajnérov nevyžadovali, v rámci malej modernizácie triedy B sa tak úpravy sústredili skôr na techniku auta. Napriek tomu došlo aj k vizuálnym zmenám, ktoré auto osviežili a dodali mu aj popri najnovších modeloch trojcípej hviezdy potrebný lesk. To sa týka aj priestrannej kabíny prekypujúcej luxusom. Viac ako samotný interiér, či dizajn auta nás zaujímalo, ako sa s novým „Béčkom" jazdí.
Objem nenahradíš
Hoci sa dnes kompakty, v mene ekológie, stále častejšie uchyľujú k maloobjemovým prepĺňaným motorom, Mercedes-Benz ostáva v prípade verzie 200 d verný motoru OM651 s objemom 2,1 l. Relatívne malý špecifický výkon však znamená jednoduchšiu prácu pre emisný systém a lepší ťah motora v rôznych prechodových režimoch. Prítomnosť pohonu všetkých kolies sa odrazila len na o 3 km/h nižšej maximálnej rýchlosti (207 km/h). Zrýchlenie na 100 km/h zostáva aj napriek prírastku hmotnosti 70 kg (v porovnaní s verziou s pohonom len predných kolies) rovnaké.
Dvojspojková prevodovka výborne pracuje s otáčkovým rozsahom nielen pri akcelerácii a využívaní krútiaceho momentu a výkonu, ale aj pri brzdení motorom. Potrebujete príklad? Aj pri tempe 70-80 km/h si v manuálnom režime dovolí podradiť až do trojky a vyhnať ručičku otáčkomera takmer k červenému poľu. Pri normálnej jazde drží prevodovka motor vždy niekde okolo hranice 1500 otáčok, na najvyšší prevodový stupeň (VII) radí pri normálnej jazde už niekde okolo tempa 70 km/h, kedy má na šestku ešte len 1600 otáčok (po preradení spadne motor o 200 otáčok nižšie). Ak však na Mercedes pritlačíte a zadupnete plynový pedál až do podlahy, v manuálnom režime dokážete motor vytočiť až na 4700 otáčok.
Umenie podržať a odpružiť
Podvozkovým konštruktérom sa podarilo fenomenálne nastaviť kompromis medzi komfortom a agilitou podvozku. Určite si k tomu pomohli aj dobrými tlmičmi (na začiatku kompresie sú príjemne poddajné, takže auto nepôsobí ako nepríjemná napružená doska), zdá sa nám však, že dobre je zvolená aj tuhosť pružín. Skrátka, zavesenie testovaného auta fungovalo ako celok veľmi dobre. Na krátkych priečnych nerovnostiach nenadhadzovalo zadkom ani prednými kolesami. Čo je však úžasné, uprostred zdvihu prepruženia „Béčko" programovo stuhne a nepustí vysokú karosériu do náklonu, čím by príliš vychýlila ťažisko z pôvodnej polohy a poslal auto zotrvačnou silou von zo zákruty. Úžasné, dobrá práca Štuttgardt!
Prítomnosť pohonu všetkých kolies si na suchom asfalte ani neuvedomíte, elektronicky ovládaná medzinápravová spojka (pri zadnom diferenciáli) posiela výkon na zadné kolesá aj proaktívne, teda preventívne a nečaká na preklz prednej nápravy. Pohonom zadných kolies si navyše vypomáha aj pri prejazdoch zákrut a v spolupráci so stabilizačným systémom zabezpečuje, aby malo auto aj na výjazdoch zo zákrut pod plynom dostatočnú stabilitu.
Keď sme po absolvovaní redakčného testovacieho okruhu uvideli na displeji palubného počítača údaje 4,6 l/100 km, ani sme mu nechceli veriť. Samotný výrobca udáva testovanej „štvorkolke" kombinovanú spotrebu rovných päť litrov, ani na diaľnici si však auto nevzalo viac ako 5,6 l/100 km. Pri ustálenej deväťdesiatke mu stačilo dokonca len 3,6 l/100 km. Ani pohon všetkých kolies, automatická prevodovka a veľký motor skrátka nemusia vždy automaticky znamenať vysokú spotrebu.
Tabuľka - technické údaje
Tabuľka - rozmery