Test: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi

0
0
0
s2smodern

Na obchodných rokovaniach je patrične reprezentatívny, svojou veľkosťou stačí aj na dlhú rodinnú dovolenku a ak treba, utiahne príves ťažký dve tony. Univerzálnejší Hyundai budete hľadať ťažko.

Hyundai Santa Fe útočí na prémiový segment. A veľmi úspešne.Nové Santa Fe je ďalším dôkazom, že Hyundai sa v stavbe SUV skutočne vyzná. Z generácie na generáciu tento model zlepšuje, naťahuje ho do všetkých strán a ukazuje, ktorým smerom sa segment veľkých SUV uberá. Zvyknite si na to, že Hyundai už dávno nehrá medzi nemeckou konkurenciou len druhé husle. Skúšali sme vysnívanú kombináciu každého manažéra - naftovú verziu 2.2 CRDi s automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies.

Európan
Kým jeho prvá generácia lákala svojimi zámorskými tvarmi, tá posledná hrá vyslovene na európsku strunu. Hyundai skrátka vie, ako na Starom kontinente preraziť a na zákazníkov skúša rovnakú taktiku ako nemecká konkurencia – bojuje moderným strihom, sebavedomým výrazom a reprezentatívnou veľkosťou. Zaberá to, ani z jedného uhla pohľadu sme pri Santa Fe nemali pocit, že by nám na ňom niečo nesedelo. Vyzerá skrátka naozaj dobre.

Nápad aj kvalitaKabíne Santa Fe síce nechýba nápad a doslova sa to tu hemží krivkami a prelínajúci sa plochami, no celkovo je to tu slušne upratané, ergonómia rozmiestnenia ovládačov nemá chybu a nesvoji sa tu nebudú cítiť ani vyznávači konzervatívnejších štýlov. Interiéru rozhodne nechýba prémiový nádych - od kvality použitých materiálov, cez ich spracovanie až po vôňu jemnej kože.

Priestoru je tu vo všetkých smeroch dostatok, vzdušnosť rozhodne nechýba ani na zadných sedadlách, ktoré sú pozdĺžne posuvné v rozsahu väčšom ako 200 mm. Po sklopení zadného trojdielneho deleného operadla (40:20:40) vznikne takmer rovná podlaha dlhá až 1925 mm. V kufri sme našli dokonca elektrickú zásuvku na 220 V (mimoriadne praktický detail). Premyslených detailov je tu však viac, za pozornosť stojí už len tvarovanie predných sedadiel pred kolenami zadných cestujúcich (rovnako rozumne to už roky robí aj Mercedes-Benz).

Otáčky nepotrebuje
Testovaný exemplár poháňal veľký naftový štvorvalec 2.2 CRDi (147 kW/200 k) poháňajúci cez šesťstupňovú automatickú prevodovku všetky kolesá. A hoci má takto nakonfigurované Santa Fe pohotovostnú hmotnosť presne 1832 kg, motor to s ním s prehľadom zvláda. V tandeme s prevodovkou uprednostňujú skôr pohodovú jazdu v nízkych otáčkach. V manuálnom režime totiž dovolí automat zaradiť vyšší stupeň už pri 1800-1900 otáčkach, čo nebýva veru zvykom. Tu sa ukazuje, akú dôveru má prevodovka vo vysokzdvihový štvorvalec a jeho mamutí krútiaci moment. Ak sa v manuálnom režime trochu pozabudnete, na zaradenie vyššieho prevodového stupňa vás asistent radenia vyzve už niekde okolo hranice 2250 otáčok (napr. pri 65  km/h si už pýta preradenie zo štvorky do päťky). Ak však treba, dokáže sa motor poriadne vzoprieť a celú tú masu zrýchli zo 60 na 120 km/h za desať sekúnd (podstatne výkonnejší šesťvalcový Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC to zvládol len o 2,5 s rýchlejšie). V súvislosti s uvedeným je úžasné, ako úsporne dokáže ťažký Hyundai jazdiť. Testovací úsek (Banská Bystrica – Revúca) zvládol so spotrebou 6,9 l/100 km. Na diaľnici (130 km/h) sa priblížil k deväťlitrovej hranici, pri ustálenom tempe mu však stačilo len 5,3 l/100 km.

Vrcholná verzia Santa Fe vyzerá skutočne reprezentatívne. Kabína dýcha prémiovou atmosférou. Miesta je tu na rozdávanie. Po sklopení zadného operadla do Santa Fe naložíte takmer 1700 litrov batožiny.

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl