Keď 4x4 nie je 4x4

0
0
0
s2smodern

„Ja mám štvorkolku, ja aj v zime môžem jazdiť zákrutami rýchlejšie“. Tak toto často počas školení vodičov počúvame z úst majiteľov vozidiel s pohonom štyroch kolies.

Osemdesiat percent ľudí však ani netuší, aký systém to vlastne majú a prečo je táto technická informácia dôležitá. Tak ako bolo povedané v článku http://www.fleet.eu.sk/index.php/novinky/1082-pohon-4x4-na-co-je-a-ako-ho-pouzivat, kde sa rozoberali rôzne systémy pohonu 4x4, nie je štvorkolka ako štvorkolka. Z toho plynie aj zásadný rozdiel v štýle jazdy medzi permanentnou štvorkolkou a vozidlom, ktoré vie za istých okolností pripojiť pohon zadnej nápravy. Práve tento systém totiž slúži hlavne na zlepšenie trakcie pri rozbehu, avšak v zákrutách má relatívne malý vplyv na zníženie šmykového momentu, pôsobiaceho na pneumatiku.

A čo to ten šmykový moment je? Každá pneumatika má istú adhéznu schopnosť, to znamená, že vie preniesť len istú silu, či už priečnu alebo pozdĺžnu, po prekročení ktorej sa pneumatika po povrchu prestane odvaľovať a začne sa šmýkať. Aj preto sa dá všeobecne povedať, že ak sa pri aute s jednou poháňanou nápravou na pneumatiku vyvíja záťaž od pohonu aj od riadenia, dostane sa toto koleso do šmyku skôr, ako v prípade, ak sú tieto sily rozdelené medzi dve nápravy. Toto konštatovanie je však veľmi všeobecné a nezohľadňuje rozdelenie hmotností a podobne. Najideálnejšie je vysvetliť si fungovanie tohto systému na obrázkoch. Podotýkame, že tieto znázornenia sú pre čo najjednoduchšie pochopenie zbavené niektorých aspektov, ako sú merné zaťaženie, typ zavesenia, zmena šmykového momentu súvisiaca s kinematikou riadeného kolesa a podobne. Kružnica okolo pneumatiky znázorňuje silu, ktorú vie pneumatika preniesť na vozovku (v skutočnosti je to viac tvar elipsy ako kruhu).

.

A B C

V prvom prípade (1.) na pneumatiku pôsobí pozdĺžna sila A (od motora) a priečna B (prejazd zákrutou), ktorých súčet C nie je väčší ako je celková sila, ktorú dokáže pneumatika preniesť na vozovku (vyjadrené kruhom). V druhom prípade (2.) nám narástla sila bočného preťaženia B tak, že v súčte s pozdĺžnou silou A prekonávajú celkovú silu C, ktorú je schopná pneumatika preniesť na vozovku, teda dochádza k šmyku. Ten sa dá eliminovať buď zmenšením pozdĺžnejsily A (ubrať plyn), prípadne zmenšením priečnejsily B („otvorením“) riadenia. Rovnaká situácia nastane aj v prípade tretieho obrázku (3.), tu však neúmerne narástla pozdĺžna sila A.

 Z uvedeného musí byť každému jasné, že ak má auto s pohonom jednej nápravy a auto s akýmkoľvek pohonom 4x4 rovnaké pneumatiky srovnakou schopnosťou zvládnuť bočné preťaženie B, tak v momente, ak ho rýchlym nájazdom do zákruty prekročíte, dostanete v ktoromkoľvek aute šmyk a je naozaj jedno, či je to prednokolka, či zadnokolka, permanentná štvorkolka alebo auto s pripájateľným pohonom niektorej nápravy. Iná je už situácia, ak prechádzate zákrutu pod plynom. Tu je logické, že napríklad pri pohone prednej nápravy sa záťaž kolesa v zákrute zväčší o 100 %. Pri aute s permanentným pohonom však budú predné kolesá zaťažené len napríklad 50 % požadovaného výkonu, pretože zvyšných 50 % pôjde na zadnú nápravu. Na aute s pripájateľnou zadnou nápravou, kde dajme tomu v zákrute pri malom rozdiely v otáčkach prednej a zadnej nápravy systém pošle dozadu len 5-10 % výkonu ste jazdnými vlastnosťami bližšie skôr prednokolke ako permanentnej štvokolke, teda podstatne skôr dostanete šmyk na prioritne poháňanú nápravu ako pri permanentnej štvorkolke...

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl