Nový podvozok, motory, technológie a odlišná koncepcia kabíny – nielen s tým prichádza mladoboleslavská novinka Škoda Scala. Jej príchod zároveň znamená stopku pre súčasný Rapid Spaceback. Čím všetkým chce novinka zaujať?
Škoda Scala útočí predovšetkým úplne novým dizajnovým jazykom, ktorý šéfdizajnér značky Oliver Stefani nazýva „Simply Surprising“. V podstate ide o detaily dizajnu, ktoré budeme vídať na všetkých nových modeloch okrídleného šípu. Doterajšiemu motu „Simply Clever“ skrátka odzvonilo a či to súvisí so snahou automobilky poskočiť bližšie k prémiovým modelom, môžeme len špekulovať. Dizajnovú náväznosť a ideové prepojenie s doterajším Rapidom však Scala nijak nemaskuje. Podobnosť je zjavná najmä pri pohľade z boku, obom autám je vlastná plynulo klesajúca línia strechy a zadná časť využívajúca bohaté kontrastné presklenie.
Na nových základoch
Novinka stojí na aktuálnej podvozkovej platforme MQB A0, ktorú využíva napr. aj sesterský VW Polo. Vďaka jej flexibilite ju však mohli konštruktéri poriadne natiahnuť a postaviť na nej Scalu dlhú až 4362 mm (takže je dlhšia ako napr. VW Golf, Rapid Spaceback má 4304 mm). Použitie platformy A0 však zároveň znamená použitie výlučne zadnej jednoduchej nápravy a absenciu pohonu 4x4. Šírka novinky má hodnotu 1793 mm (Rapid Spaceback 1706 mm), výška zasa 1471 mm (Rapid Spaceback 1459 mm). Poriadne dlhý je však aj rázvor 2649 mm (Rapid Spaceback 2602 mm). Auto jednoducho narástlo do všetkých smerov, takže ponúkne väčšiu kabínu (ako Rapid aj väčšina konkurenčných kompaktov) a kufor so základným objemom až 467 litrov (!). Po sklopení zadných sedadiel dokonca 1410 l.
Na vlne technológií
Inak, výrazne modernejšie, je koncipovaná aj palubná doska. Dominuje jej 9,2-palcový dotykový displej v zornom poli vodiča, nechýba ani digitálny prístrojový panel a bezpečnostná výbava na úrovni doby. Tou sa mimochodom Scala dostáva na vyššiu spoločenskú úroveň, než doterajší Rapid. Fabrika sa snaží Scalu celkovo komunikovať ako prestížnejší produkt určený pre náročnejšieho zákazníka. O pohon predných kolies sa postarajú známe agregáty koncernu VW, základom teda bude prepĺňaný benzínový trojvalec 1.0 TSI (70 kW/95 k, 85 kW/115 k) a nad ním štvorvalec 1.5 TSI (110 kW/150 k). Napriek nepriateľskej atmosfére sa nezabudlo ani na turbodiesel 1.6 TDI (85 kW/115 k). Zaujímavosťou je, že Scala príde aj s motorom 1.0 G-Tec (66 kW/90 k) spaľujúcim CNG.
FOTOGALÉRIA