Keď v roku 1898 postavil Louis Renault svoj prvý automobil, asi netušil, že začal písať históriu automobilky, ktorá sa v plnom zdraví dožije roku 2018. Automobilka Renault je tu s nami skutočne už 120 rokov.
Životopis automobilky Renault charakterizujú tri základné obdobia jej existencie. Prvým sú roky 1898 až 1944, kedy na ňu dohliadal samotný zakladateľ Louis Renault. Pod jeho patronátom prežila turbulentné časy svetových vojnových konfliktov, obdobia dynamického technického rozmachu, či svetovú krízu. Po 2. svetovej vojne prichádza obdobie znárodňovania a až do roku 1995 zostáva fabrika v úplnom štátnom vlastníctve ako Régie Nationale des Usines Renault. Potom však prichádzajú ekonomické zmeny, vstup súkromného kapitálu a od roku 1995 aj nové meno Renault SA. A tak ju poznáme dodnes. Pozrime sa na najdôležitejšie modely jej bohatej histórie.
Voiturette typ A (1898) – dobrodružstvo začína
Týmto modelom začína 120-ročný príbeh automobilky Renault. Prvý vlastný automobil stavia nadšený Louis Renault vo veku len 21 rokov, navyše ho konštruuje na povale rodinnej usadlosti neďaleko Paríža. Jeho technické nadanie ho nasmerovalo k ľahkej a nenáročnej konštrukcii, využívajúcej pokrokové riešenie prevodov bez vtedy tradičných reťazí. Naopak, mladý Louis s úspechom používa prenos hnacej sily pomocou kĺbového mechanizmu. Vďaka tomu jeho vozidlu stačí len malý, 1,75-koňový motor. Svoj vynález pomenoval Voiturette Typ A a aby jeho reálne schopnosti predviedol aj neveriacemu publiku, rozhodol sa na Štedrý večer roku 1898 zdolať stúpanie najstrmšej parížskej uliceRue Lepic. Podarilo sa, ľudia tlieskali a Louis okamžite získal na svoj pokrokový model 12 objednávok so zálohami.
AG1 (1914) – prvý „flotilový“ Renault
Renault pomáhal písať aj históriu parížskej taxislužby. Prvým taxíkom v Paríži bol totiž práve jeho model AG1. Ten bol špeciálne postavený tak, aby spĺňal nároky prepravy zákazníkov. Aj preto dostal plátennú strechu, ktorá v lete posádke umožňovala vychutnávať slnečné lúče a v prípade nepriazne počasia ju účinne chránila. Tajomstvom nie je ani fakt, že počas vojny pomáhal pri rieke Marne vo Francúzsku prevážať vojakov na front. Model AG1 preto dostal familiárnu prezývku „Taxík z Marne“.
Renault 6-roues (1923) – hurá na expedíciu
Renault, povzbudený úspechmi polopásových Citroënov, postavil nákladné auto so zdvojenými kolesami, dvoma zadnými hnanými nápravami a pneumatikami schopnými jazdy aj pri nízkom tlaku, vďaka ktorým dokázalo prekonávať aj bahnitý a piesčitý terén. Renault bol špeciálne navrhnutý na expedičné účely a zdolanie legendárnej bariéry medzi Alžírskom a francúzskou západnou Afrikou. Samozrejme, Renault 6-roues podnietil mnohých cestovateľov k expedičným výpravám. Prvú absolvoval už v decembri 1923, kedy sa prvé vozidlá dostali z Touggourtu do El Quedu len za dva dni. Tým však dobrodružstvá s Renaultom len začali. Ďalšími náročnými a známymi expedíciami boli Colomb-Béchard v roku 1924, cesty k jazeru Chad a na Mys dobrej nádeje o rok neskôr. Vozidlá Renault 6-roues premávali aj na pravidelnej diaľkovej linke medzi severnou Afrikou a Nigériou.
Renault Estafette (1959) – ide sa do práce
Ďalší pokrokový počin Renaultu, tentoraz na poli ľahkých úžitkových vozidiel. Modelom Estafette automobilka vypočula volanie živnostníkov, pre ktorých boli úžitkové verzie osobných automobilov malé, no nákladné vozidlá príliš neohrabané a zbytočne veľké. Narodila sa tak dodávka, ktorá určila na najbližších pár rokov trendy v oblasti služieb a prepravy tovarov. Zadnú časť konštruktéri zámerne zbavili akýchkoľvek nespratných mechanických komponentov, aby uvoľnili priestor pre čo najnižšiu podlahu, kolmé steny a maximálnu využiteľnosť vnútorného priestoru. Pokrokovým bol aj pohon prednej nápravy, ktorý vozidlu zaručil dostatočnú trakciu aj pri jazde bez nákladu. A ešte niečo – Estafette ukázal, ako chutí farebný svet, Renault ho totiž ponúkal aj vo výrazných a veselých farbách. Na cestách ste tak mohli stretávať dodávky v slnečných oranžových, jasných modrých, či svietivo žltých odtieňoch.
Renault 4 (1961) – „švajčiarsky nôž“ na kolesách
Jeho nezameniteľná silueta začala obohacovať cesty už v roku 1961. Neboli to však len mestské bulváre, „štvorka“ pomáhala motorizovať predovšetkým generácie ľudí sťahujúcich sa z odľahlých vidieckych oblastí na novovznikajúce predmestia veľkých francúzskych miest. K slovu tak prichádzala jej odolnosť, mimoriadne komfortný podvozok schopný filtrovať nerovnosti vtedajších rozbitých ciest a vyššia svetlá výška umožňujúca rodinné výlety do prírody. Kým totiž cez týždeň slúžil Renault 4 ako pracovný automobil, cez víkendy sa menil na pohodlný dostavník prepravujúci celé rodiny na výlety.
Renault 8 Gordini (1964) – modrý Rebel
Synonymum rýchlosti, nespútanosti a mladíckej slobodomyseľnosti, taký bol Renault 8 Gordini. Išlo o rodinný sedan, upravený konštruktérskym géniom menom Amédée Gordini. Ten si vzal do parády model 8, na ktorom upravil podvozok, posilnil brzdy, vyšperkoval jeho karosériu a z motora za zadnou nápravou dostal až 70 kW (95 k). Výsledkom bol automobil, akoby stvorený pre nelegálne pouličné naháňačky. Neprekvapí preto, že sa stal symbolom mladej generácie, pre ktorých bola nekonvenčnosť fackou pompéznosti. Vozidlu nechýbal tradičný modrý lak, dva biele pozdĺžne pruhy, motor so zdvihovým objemom 1,3 l a charakteristická štvorica predných svetlometov potrebná pri dynamickej jazde.
Renault 16 (1965) – Revolúcia
V šesťdesiatych rokoch začala automobilka Renault vnímať osobný automobil nielen ako jednoúčelový prostriedok na prepravu štyroch cestujúcich a ich batožiny, ale ako komplexný viacúčelový dopravný prostriedok. Do popredia sa dostávajú možnosti variability a pokrokové riešenia, ktoré vyvrcholia predstavením prvého legendárneho veľkého hatchbacku Renault 16. Vzniká tak automobil pre život, automobil pre spoločnosť v pohybe, ako tvrdí samotný výrobca. A nie je ďaleko od pravdy, model R16 skutočne ponúka všestrannosť, aká nemala obdoby. Jeho kabína ponúka niekoľko konfigurácií usporiadania sedadiel aj samotného kufra. Bol nielen zosobnením nového životného štýlu, ale aj rodinný sluha a dovolenkový expres v jednom. Renault 16 svetu ukázal, ako má vyzerať moderný automobil.
Renault 12 (1969) – exportný hrdina
Krátko po veľkom a prestížnom Renaulte 16 prichádza aj racionálnejší, no o to ambicióznejší projekt s názvom Renault 12. Moderný sedan bol konštruovaný s dôrazom na komfort, nízku cenu, jednoduchosť a schopnosť exportu na zahraničné trhy. Jeho cieľ bol jednoznačný – šíriť slávu a dobré meno značky Renault aj za hranicami domovskej krajiny. Jeho konštrukcia bola navyše navrhnutá tak, aby ho mohli produkovať aj továrne mimo Francúzska. Neprekvapí preto, že jeho najznámejší licenčný klon pochádza z ďalekého Rumunska, kde sa po úpravách predstavil ako Dacia 1300. Tajomstvom nie je ani to, že väčšinu vývoja aj testov Renaultu 12 uskutočnila fabrika v Sao Paule v Brazílii.
Renault 5 (1972) – ženám v ústrety
Prezieravosť Renaultu sa znova ukázala v roku 1972, kedy fabrika predstavila nový mestský hatchback R5. Ten vychádzal v ústrety ženám, keďže sa po veľkých protestoch v roku 1968 a následných feministických hnutiach menilo ich postavenie v spoločnosti. Na trhu práce sa stali rovnocennými partnermi mužov s plnohodnotnými zárobkami, čo zlepšilo finančné postavenie mnohých rodín a s tým aj ich konzum. Aj mladé rodiny si tak mohli dovoliť malý rodinný hatchback, ktorý im ponúkol práve Renault. Len jeden pár dverí zlepšoval tuhosť karosérie a zároveň poskytol viac bezpečia pre deti prepravované na zadných sedadlách. Renault 5 sa stal univerzálnym autom na nákupy, cesty do škôlky alebo na krátke výlety za hranice mesta. Nie náhodou dostala „päťka“ aj ochranné lišty lemujúce celý obvod karosérie.
Renault Espace (1984) – kráľ je len jeden
Nikto jeho veľkopriestorovému konceptu neveril, každý sa ho bál a automobilky mu predpovedali krátky život. Až Renault zodvihol hodenú rukavicu a prevzal projekt spoločnosti Matra pod ochranné krídla. Zrodil sa tak Renault Espace – prvý veľkopriestorový automobil v Európe, ktorý spustil doslova ošiaľ a obrovskú chuť Európanov po veľkopriestorových automobiloch. Vďaka svojej prezieravosti z toho najviac vyťažil práve Renault a na dlhé roky sa stal lídrom segmentu veľkopriestorových rodinných vozidiel. Jeho začiatky, samozrejme, neboli ľahké, prvý Espace stál až 100 000 frankov, čo ho pasovalo do úlohy dostavníka pre riaditeľov. Neskôr sa pretransformoval na symbol úspechu a za jeho volant sa presťahovali úspešní muži a ich manželky.
Renault Scénic (1996) – priekopník
Dvanásť rokov po útoku na segment veľkých MPV sa Renault rozhodol rovnaký koncept posunúť o triedu nižšie. V roku 1996 tak automobilka uvádza na trh model Mégane Scénic – prvý minivan v nižšej strednej triede. Renault znova ako prvý pochopil, že rovnaké túžby ako bohatí klienti majú aj zákazníci z nižších príjmových skupín. A opäť to bol zásah do čierneho. Model Scénic spustil lavínu podobne koncipovaných vanov konkurenčných automobiliek, prvenstvo mu však napriek tomu nikto nikdy nezobral. Aj v tomto prípade šlo o „Auto pre život“ s mimoriadne variabilným interiérom. Zadné stredné sedadlo sa dalo samostatne posúvať, či sklopiť a vytvoriť tak vzadu praktický stolík. Nechýbali tu odkladacie priestory, sklopné stolíky a držiaky na fľaše. Pokrokovú myšlienku vozidla ohodnotila aj odborná porota výhrou v ankete Auto roka 1997.
Renault Avantime (2000) – posol z budúcnosti
Príchod nového milénia oslávil Renault vo veľkom štýle – avantgardným modelom Avantime. Veľký trojdverový kríženec MPV, kupé a praktického hatchbacku šokoval svet a ani odborná verejnosť ho nedokázala zatriediť do žiadneho z existujúcich segmentov. Narodil sa skutočný crossover. Pokrokový projekt, stelesňujúci slobodu a neviazanosť, predbehol dobu, pretože svojou vysokou cenou bol totiž pre mladú generáciu príliš nedostupný a konzervatívnejší zákazníci márne hľadali jeho zmysel. To mu však otvorilo dvere do siene slávy, relatívne malý počet vyrobených kusov z neho dnes robí vyhľadávaný zberateľský artikel, ktorý sa dá vďaka svojej všestrannosti stále používať na jazdenie za povinnosťami bežného dňa, či s ním absolvovať výlety plné fantázie a nespútanosti. Samotná automobilka Renault ho výstižne charakterizovala ako automobil stelesňujúci slobodnú spoločnosť.