Spoločnosť ZSE buduje infraštruktúry nabíjacích staníc už niekoľko rokov. Aj vďaka tomu sa jej do konca tohto roka podarí dosiahnuť pokrytie Slovenska až päťdesiatimi rýchlonabíjacími stanicami!
ZSE navyše nerieši len samotné budovanie nabíjacích staníc, ale aj služby, ktoré sa na ne viažu. Pri ich nastavovaní vychádzali z niekoľkoročných skúseností a z podnetov ich doterajších zákazníkov. Aj preto po novom pripravili pre svojich zákazníkov tri druhy nabíjacích programov, a to tak, aby pokryli požiadavky všetkých užívateľov. Od tých, ktorí najazdia malý počet kilometrov, až po takých, ktorí svoj elektromobil alebo plug-in hybrid využívajú naplno. ZSE umožňuje na svojich staniciach nabiť aj vozidlá, ktorých majitelia nie sú držiteľmi ich karty, na to je však potrebná aplikácia ZSE Drive, tá sa dá zdarma stiahnuť z Google Play alebo App Store.
Inteligentná pomoc
Samotná spomínaná aplikácia je však vynikajúcim pomocníkom, ktorý na základe vašej polohy automaticky vyhľadá najbližšie nabíjacie stanice, v prípade potreby vytvorí v navigácii trasu a zároveň ukáže aj stav všetkých troch konektorov. Nabíjacie stanice sú štandardne vybavené trojicou najbežnejších pripájacích konektorov. Pre jednosmerný prúd (DC) sú to CHAdeMO a CCS, pre nabíjanie striedavým prúdom (určený hlavne pre vozidlá typu plug-in hybrid) je to Mennekes Type 2. Úplnou novinkou je možnosť nechať si nabíjacie miesto rezervovať, čo rozhodne uľahčí logistiku nabíjania. Samozrejme, ak ale rezerváciu (ktorá je grátis) nevyužijete a budete zbytočne blokovať nabíjacie miesto, systém vám automaticky naúčtuje poplatok 6 €. Myslelo sa aj na vodičov, ktorí aj po nabití zbytočne blokujú konektor. Každá ďalšia hodina navyše je spoplatnená cenou 1 €. V ZSE však veľmi logicky mysleli aj na rozdiel medzi nabíjaním klasického elektromobilu a plug-in hybridného vozidla. Väčšina klasických elektromobilov sa totiž nabíja cez konektory na jednosmerný prúd (DC). Pri plug-in hybridoch je to však väčšinou cez konektor na striedavý prúd (AC). V takomto prípade sa o premenu na jednosmerný prúd (určený pre akumulátorové batérie) starajú nabíjačky zabudované v aute, ktoré majú pomerne malý výkon, takže nabitie takýchto vozidiel trvá v priemere do troch hodín. Ak teda nabíjate cez AC prípojku, parkovné začínate platiť až po troch hodinách.
Trojica programov
Ako sme už spomenuli, ZSE ponúka svojim zákazníkom tri druhy programov. Prvým z nich je ECO, v tomto prípade platí užívateľ len za „natankovanú“ elektrickú energiu. Pri druhom programe s názvom PARTNER sa už účtuje mesačný paušálny poplatok 9 €, je tu však oproti programu ECO výhodnejšia cena za kWh elektrickej energie. Tento program je teda určený pre tých, ktorí najazdia väčšiu porciu kilometrov. Spolu s paušálom vyjde tento program oproti programu ECO na spotrebovanú kWh lacnejšie už po najazdení 700 km mesačne (bavíme sa o prípade nabíjania z konektorov jednosmerného prúdu). No a tretí program, označený ako FLAT, je určený pre intenzívne využívané vozidlá. Čerpanie samotnej elektrickej energie už nie je spoplatnené, všetko hradí mesačný paušál vo výške 69 €. Vďaka tomu sa cena za kWh (v prepočte k paušálu) dostáva pod cenu stanovenú paušálmi ECO a PARTNER, a to už po najazdení šesťdesiatichpiatich kilometrov za deň. Pri priemernej spotrebe 15 kWh/100 km vás teda cena na sto prejazdených kilometrov vyjde na 5,30 €, zatiaľ čo pri naftovom vozidle so spotrebou 5,5 litra paliva je to 7,04 €/100 km. A čím viac kilometrov v takomto prípade najazdíte, tým väčší bude rozdiel v prospech elektromobilu. Pri dennom nájazde 125 km je už cena za prejazdených 100 km len 2,76 €! ZSE Drive teda vďaka premyslenej ponuke výrazným spôsobom zatraktívňuje elektromobilitu aj pre firemné autoparky s veľkými kilometrovými nájazdmi.