Prudký rozvoj moderných technológií v posledných rokoch neobišiel ani automobilový priemysel, skôr naopak. Na trhu je aj systém schopný rozpoznať poškodenie čelného skla.
Dnes nie je výnimkou, že vozidlo komunikuje bez zásahu vodiča so servisom, napríklad o opotrebených brzdových platničkách alebo o potrebe vymeniť motorový olej. Servis následne kontaktuje často prekvapeného užívateľa vozidla a ponúka mu termín na potrebný servisný úkon. Spoločnosť AGC, ako popredný výrobca autoskiel pre prvovýrobu vozidiel aj trh náhradných dielcov, nemohla tieto trendy opomenúť. Vo svojom európskom vývojovom centre vyvinula úplne unikátny systém, ktorý dostal pomenovanie „Jack“. Systém dokáže rozpoznať poškodenie čelného skla, identifikuje jeho umiestnenie a rozsah poškodenia, túto informáciu odošle vodičovi vozidla, fleet manažérovi alebo poistiteľovi. Informácia zároveň putuje do servisu, ktorý tak môže v reálnom čase kontaktovať užívateľa alebo prevádzkovateľa vozidla a ponúknuť mu rýchle odstránenie vzniknutej škody. Čas hrá v takomto prípade veľkú rolu, pretože vodič jazdou s poškodeným sklom riskuje pokutu alebo v prípade väčšieho poškodenia dokonca odobratie osvedčenia o registrácii vozidla z dôvodu technickej nespôsobilosti vozidla na prevádzku.
Ako celá vec funguje?
Na vnútornú stranu čelného skla sa vedľa spätného zrkadla umiestni malá senzorová jednotka „Jack“, ktorá sníma vibrácie čelného skla. Čelné sklo vibruje permanentne, hoci jeho vibrácie nie sú pre posádku vozidla nijak postrehnuteľné. Nespôsobuje ich iba povrch vozovky alebo krútenie karosérie, čelné sklo vibruje taktiež v dôsledku nárazov mikroskopických, či väčších predmetov, zväčša kamienkov. Takýchto mikronárazov schytá čelné sklo každý deň stovky a tisíce bez toho, aby to vodič výraznejšie vnímal. Absolútnu väčšinu týchto „útokov“ ale dokáže čelné sklo prežiť bez poškodenia. Každý takýto náraz avšak vyvolá zmenu vibrácie čelného skla, ktorú „Jack“ vyhodnocuje. Ak je náraz natoľko silný, že poškodí čelné sklo, nastane zmena vibrácie skla a systém na základe tejto zmeny dokáže vyhodnotiť, aký je veľký rozsah poškodenia a kde sa na čelnom skle nachádza.
Čo ďalej?
Informácia o rozsahu a umiestnení poškodenia putuje buď pomocou vstavaného Bluetooth modulu do mobilnej aplikácie, ktorú má užívateľ vozidla nainštalovanú vo svojom chytrom telefóne, alebo sa priamo zo senzora odošle prostredníctvom dátovej správy vopred definovanému príjemcovi. Tým je obyčajne fleet manažér alebo lízingová spoločnosť. Na základe zaslanej informácie sa tak môže automaticky oznámiť škodová udalosť poistiteľovi a kontaktovať servisný partner.
Oprava alebo výmena?
Servisný partner podľa obdržanej správy o umiestnení a rozsahu poškodenia dostane informáciu, či je možné čelné sklo opraviť metódou scelenia, alebo je nutná jeho výmena za nové. Ak nastane druhá situácia, systém odošle informáciu o výbave daného čelného skla (napríklad či má dažďový a svetelný senzor, vyhrievanie, alebo kameru...). Servis potom zakrátko kontaktuje užívateľa alebo prevádzkovateľa vozidla a ponúkne mu miesto a termín opravy.
Hlavné benefity?
Hlavným benefitom celého systému je významné obmedzenie administratívnej náročnosti, spojenej s hlásením a riešením škodovej udalosti. Vodič vozidla nemusí informovať o poškodení svojho fleet manažéra, fleet manažér nemusí hlásiť škodovú udalosť lízingovej spoločnosti, lízingová spoločnosť nemusí kontaktovať zmluvného partnera. „Jack“ sa postará o celú administratívu. Ďalším významným benefitom pre užívateľov vozidla je vyššia pravdepodobnosť, že bude možné čelné sklo opraviť scelením a nebude potrebná jeho výmena. Je to dané riešením prvotného poškodenia bez zbytočného predlžovania. Zabráni sa tým zväčšovaniu rozsahu poškodenia vplyvom prevádzky vozidla s poškodeným sklom. Spomenuté vibrácie a namáhanie totiž urobia v prevádzke so začiatočným malým poškodením skla svoje... Servisný zásah je vďaka tomu všetkému oveľa rýchlejší, oprava býva zvyčajne hotová do pol hodiny. Fleet manažér potom určite ocení nižšiu úhradu za takú opravu a pozitívny dopad na škodový priebeh flotily, odhliadnuc od toho, že vozidlo zbytočne nestojí v servise.
Iba osobné vozidlá, alebo aj niečo väčšie?
V súčasnosti je systém „Jack“ k dispozícii pre osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá všetkých veľkostí. Verzia pre nákladné vozidlá a autobusy bude nasledovať v krátkom čase. Zásadná otázka, ktorá hocikoho napadne, znie: Koľko také zariadenie stojí? Jednoznačnú odpoveď dať nemožno, pretože cena zariadenia a jeho prevádzky závisí od mnohých okolností. Rozhodne však stojí za to informovaťRozhodne však stojí za to informovaťsa u vášho servisu, či tento systém ponúka a za akú cenu.