Autosalón Ženeva 2019

0
0
0
s2smodern

Prinášame prehľad toho najdôležitejšieho, čo na aktuálnom autosalóne v Ženeve môžete vidieť. Okrem tradičných verzií konvenčných modelov hrajú dôležitú úlohu aj stále dominantnejšie elektromobily.

Alfa Romeo
Tonale
Koncept Tonale je dôkazom toho, že po plug-in hybridnej technológii pokukuje aj talianska automobilka Alfa Romeo. Okrem samotného pohonu kombinujúceho spaľovací motor a elektromotor je však auto dôkazom intenzívneho vývoja kompaktného SUV, ktoré sa v ponuke fabriky ukáže pod modelom Stelvio. Konkrétne parametre pohonu, či detaily týkajúceho sa pripravovaného kompaktného SUV automobilka zatiaľ tají. Tak, či tak, trh je neúprosný a Tonale je dôkazom, že ošiaľ okolo crossoverov a SUV dnes skrátka nemôže ignorovať ani tradičný taliansky výrobca športových limuzín a ľahkonohých spiderov.

Alfa Romeo Tonale Alfa Romeo Tonale Alfa Romeo Tonale

Audi
Q4 e-tron
Audi v súčasnosti patrí medzi najangažovanejších propagátorov elektrického pohonu medzi sériovými autami, čoho dôkazom je aj súčasná expozícia automobilky na ženevskom autosalóne. Tej kraľuje štúdia Q4 e-tron ukazujúca podobu pripravovaného elektrického kompaktného SUV. Novinka je postavená na podlahovej plošine MEB, ktorú neskôr využije väčšina koncernových elektromobilov. V prípade Q4 e-tron ukrýva akumulátory s kapacitou 82 kWh a hmotnosťou nemalých 510 kg. Dodávajú energiu dvom elektromotorom s celkovým systémovým výkonom 225 kW (306 k). Podľa automobilky má Audi Q4 e-tron normovaný dojazd 450 km. Sériovú podobu modelu Q4 e-tron uvidí verejnosť už budúci rok.

Audi Q4 e-tron Audi Q4 e-tron Audi Q4 e-tron

BMW
Rad 7
Automobilka sa v Ženeve pochválila faceliftom svojej vlajkovej lode na poli klasických limuzín – reprezentačným radom 7. Jeho nezameniteľný dizajn s neuveriteľne veľkými ľadvinkami namiesto masky chladiča vzbudil emócie už pri prvých fotkách novinky. Práve vďaka tomuto štylistickému prvku je predná časť novinky podstatne vyššia, než doteraz. Naďalej je auto k dispozícii v dvoch celkových dĺžkach (5120 a 5260 mm), šírka 1902 mm aj výška 1467 mm ostávajú pri oboch verziách rovnaké. Vzhľadom na emisný ošiaľ je zaujímavosťou prítomnosť benzínového motora 6.6 V12 s výkonom 430 kW/585 k (M760Li xDrive).

BMW 7 BMW 7 BMW 7

Cupra
Formentor
Značka Cupra (samostatná značka vygenerovaná automobilkou Seat) predstavila v Ženeve koncept športovo ladeného SUV s výrazne dynamickejšou siluetou, než je Ateca (zatiaľ jediný sériový model Cupry). V porovnaní s ňou je Formentor o niečo dlhší a nižší a zákazníkom ponúkne výrazne viac emócií a exkluzivity. Jeho sériová verzia sa má na trhu objaviť už v priebehu dvoch rokov. Na konkrétne technické parametre je ešte priskoro, štúdia však ukazuje, ktorým smerom sa značka najbližšie roky posunie. Na pohon ženevského Formentora slúži plug-in hybridný pohon s výkonom 181 kW (246 k) a dojazdom 50 km v čisto elektrickom režime.

Seat Formentor Seat Formentor Seat Formentor

Dacia
Hlavným ťahákom Dacií bude v nadchádzajúcej sezóne benzínový štvorvalec 1.3 TCe vo verziách 130 GPF a 150 GPF. Objaví sa pod kapotou modelu Duster, kde nahradí doterajší štvorvalec 1.2 TCe. Novinkou je aj limitovaná edícia Ultimate (Techroad) s doplňujúcimi červenými prvkami na karosérii aj v exteriéri. Tá bude k dispozícii pre všetky modelové rady súčasnej ponuky. Novinkou Dustera sú aj šedé 17 palcové zliatinové disky kolies s červeným emblémom značky Dacia. Limitovaná edícia Techroad je k dispozícii aj pre slovenských zákazníkov.

Dacia Dacia Dacia
Dacia Dacia Dacia

Kia
Imagine by Kia
Dizajnová štúdia s originálnym menom „Imagine by Kia“ ukazuje, akým smerom by sa mohol v blízkej budúcnosti uberať dizajn áut tejto značky. Kia dokonca zdôrazňuje, že chce zmazať mantinely medzi jednotlivými segmentmi tak ako ich poznáme dnes. Koncept preto svojimi tvarmi nezapadá do žiadneho súčasného segmentu a kombinuje trojdverovú karosériu s prvkami priestranného crossoveru. Rovnako dôležitý je však aj jeho čisto elektrický pohon, jeho špecifikácie však automobilka tají. Elektrická štúdia je každopádne dôkazom intenzívneho vývoja podvozkovej platformy pre budúce elektromobily značky Kia.

Imagine by Kia Imagine by Kia Imagine by Kia

e-Soul
Kia prináša do Európy tretiu generáciu modelu Soul, tentoraz však výlučne len jej elektrickú verziu, ktorú môže poháňať jedna z dvoch ponúkaných verzií elektrického pohonu. Na výber sú akumulátory s kapacitou 64 kWh alebo 39,2 kWh, pričom sú obe o 30 % energeticky úspornejšie než v súčasných konkurenčných elektromobiloch predávaných na Starom kontinente.  Aj na tento model Kia poskytuje svoju tradičnú 7 ročnú záruku (alebo 150 000 km) zahŕňajúcu aj elektromotor a akumulátory. Spolu s e-Soulom fabrika zmodernizovala aj model Niro Hybrid a Plug-in hybrid. Ten sa môže okrem nového dizajnu popýšiť pozmenenou kabínou a, rovnako ako e-Soul, aj pokročilým telematickým systémom Uvo Connect. Do predaja sa novinky dostanú v priebehu druhého štvrťroka 2019.

Kia e-Niro Kia e-Soul Kia e-Soul

Mazda
CX-30
Módna vlna crossoverov nenecháva chladnou ani značku Mazda. Tá sa v Ženeve pochválila modelom CX-30. Veľkostne sa zaradil medzi modely CX-3 a CX-5, technicky vychádza z najnovšej generácie Mazdy 3 a prináša dnes toľko žiadaný dobrodružnejší vzhľad a vyššiu svetlú výšku. Novinka má vonkajšie rozmery 4395 x 1795 x 1540 mm (D x Š x V), rázvor náprav 2655 mm a ponúka batožinový priestor s objemom 430 l. Motorovú paletu tvoria benzínové motory s objemom 1,5 a 2,0 l a turbodiesel 1,8 l.

Mazda CX-30 Mazda CX-30 Mazda CX-30

Mercedes-Benz
CLA Shooting Brake
Po novej generácii sedanu CLA predstavila fabrika aj jeho praktickejšiu a štýlovejšiu verziu Shooting Brake. V porovnaní s predchodcom je o 48 mm dlhšia (4688 mm), z čoho pripadá až 30 mm na predĺženie rázvoru (2729 mm). Prikrčenejšia, o 2 mm nižšia silueta je navyše podporená šírkou väčšou o 53 mm (1830 mm). S vonkajšími rozmermi narástli aj tie vo vnútri karosérie. Podľa údajov výrobcu tak budú mať pasažieri vpredu o 35 mm viac miesta v lakťoch, vzadu má nárast šírky dokonca hodnotu 44 mm. Zadní pasažieri tu navyše majú o 8 mm viac miesta na hlavu. A čo batožinový priestor? Narástol samozrejme aj ten, o rovných 10 l na výsledných 505 l.

MB CLA Shooting Brake MB CLA Shooting Brake MB CLA Shooting Brake

Koncept EQV
Mercedes-Benz vidí budúcnosť aj v segmente veľkopriestorových vozidiel. Jeho víziu stelesňuje štúdia EQV – elektrická trieda V s akumulátormi s kapacitou až 100 kWh a normovaným dojazdom 400 km. Novinkou je možnosť ich dobitia za 15 min na dojazd 100 km. Novinku poháňa elektromotor s výkonom 150 kW (204 k) schopný auto rozbehnúť až na 160 km/h.

MB EQV MB EQV MB EQV

Peugeot
208
Novinka Peugeotu opäť boduje emotívnym dizajnom využívajúcim rovnaké zbrane ako v prípacde väčších modelov Rifter či 508. Z najväčšieho liftbacku si model 208 požičal aj tmavý pás tiahnuci sa celým zadným čelom a zároveň ukrývajúci zadné združené svetlá. Vizuálnou zaujímavosťou verzií GT Line a GT sú čierne lemy blatníkov. Digitálny i-Cockpit používa rovnaké trojúrovňové rozloženie ako pri ostatných modeloch značky, centrálny displej teraz však môže mať v závislosti od výbavy 5, 7 alebo 10 palcovú uhlopriečku. Peugeot 208 verný benzínovým aj naftovým agregátom. Benzínovú ligu tvoria trojvalce s objemom 1,2 l, konkrétne PureTech 75 s päťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo PureTech 100 kombinovaný so šesťstupňovou manuálnou alebo osemstupňovou automatickou prevodovkou. Ponuku dopĺňa turbodiesel 1.5 BlueHDi so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Úplnou novinkou je plnohodnotná elektrická verzia e-208 s trakčným elektromotorom s výkonom 100 kW(136 k) a krútiacim momentom 260 Nm. Jej palubný systém ponúka tri jazdné režimy – eco, normal a sport (v tomto režime akceleruje z 0 na 100 km/h za 8,1 s) a dva režimy rekuperačného brzdenia. Vďaka akumulátorom s kapacitou 50 kWh má Peugeot e-208 normovaný dojazd 340 km (podľa WLTP) a 450 km podľa normy NEDC. K prvým zákazníkom sa nové Peugeoty 208 dostanú v priebehu jesene roku 2019.

Peugeot 208 Peugeot 208 Peugeot 208
Peugeot 208 Peugeot 208 Peugeot 208

Renault
Clio
Hlavnou ženevskou hviezdou na stánku automobilky Renault je piata generácia modelu Clio. Kým v prípade vonkajšieho dizajnu ide skôr o evolúciu ako revolúciu, v kabíne nezostal kameň na kameni. . Medzigeneračne sa novinka skrátila o 14 mm (na 4048 mm), 30 mm ubrala aj z výšky (teraz 1440 mm), zatiaľ čo šírka naopak narástla na 1798 mm. Čo je však dôležitejšie, rovnako ako vo vyšších modelových radoch, sa bude dať aj Clio objednať v niekoľkých dizajnových líniách. Automobilka sa zatiaľ pochválila najluxusnejšou verziou Initiale Paris a športovo ladenou R.S. Line. V kabíne konštruktéri zapracovali na ergonómii, materiáloch aj kvalite a zväčšili objem odkladacích priestorov v kabíne na výsledných 26 l. Základným motorom bude trojvalec 1.0 SCe (48 kW/65 k a 55 kW/75 k), nad ním bude 1.0 TCe (74 kW/100 k) a vrchol zastúpi štvorvalec 1.3 TCe (96 kW/130 k). V ponuke však zostáva aj turbodiesel 1.5 dCi (63 kW/86 k a 85 kW/115 k).

Renault Clio Renault Clio Renault Clio
Renault Clio Renault Clio Renault Clio

Subaru
Forester e-Boxer
Subaru sa v Ženeve pochválilo prvými dvomi elektrifikovanými modelmi využívajúcimi kombináciu spaľovacieho motora a elektromotora. Forester e-Boxer tak pod kapotou skrýva plochý štvorvalec s objemom 2 l spojený s novou prevodovkou Lineartronic ukrývajúcou integrovaný elektromotor. Vďaka tomu dokáže jazdiť v troch režimoch, pričom v plne elektrickom dokáže prejsť 1,6 km max. rýchlosťou 40 km/h. Elektromotor tu skôr slúži ako asistencia spaľovaciemu motoru, čo má reálne znížiť spotrebu o celých 11 %. Piata generácia modelu Boxer je navyše o 20 mm širšia než predchodca, ponúka o 30 mm dlhší rázvor a svetlú výšku nadštandardných 220 mm.

XV e-Boxer
Rovnaký pohonný reťazec ako Forester využíva aj XV e-Boxer. Poháňa ho kombinácia plochého dvojlitra a elektromotora ukrytého v útrobách bezstupňovej prevodovky Lineartronic. Novinka ponúka dokonca rovnakú svetlú výšku ako Forester, zhodných 220 mm. Fabrika tvrdí, že nová podvozková platforma SGP modelu XV zvyšuje jeho tuhosť v ohybe o masívnych 90 %, torznú tuhosť o 70 %, tuhosť predného zavesenia o 70 % a zadného dokonca o celých 100 %.

Novinkou v portfóliu značky Subaru je aj praktické kombi Levorq s väčším benzínovým motorom. Namiesto motora s objemom 1,6 l totiž prichádza s atmosférickým Boxerom s objemom 2 l. Novinku spoznáte aj podľa prepracovanej prednej kapoty. Samorrejmosťou je pohon všetkých kolies aj bezstupňová prevodovka Lineartronic.

Subaru Forester e-Boxer Subaru Forester e-Boxer e-Boxer
Subaru XV e-Boxer Subaru XV Subaru Levorq 2.0i

Škoda
Vision iV
Koncept Vision iV ukazuje, ako si automobilka predstavuje svoju elektrickú budúcnosť. Mnohé jeho prvky sa do sériovej výroby samozrejme nedostanú, každopádne elektrický pohon je takmer hotová sériová záležitosť. Vision iV poháňajú dva elektromotory (každý pri jednej náprave) so systémovým výkonom až 225 kW (306 k), vďaka tomu dokáže Vision iV vystreliť z 0 na 100 km/h za 5,9 s. Jeho normovaný dojazd je pritom 500 km. Elektrický crossover je dlhý 4665 mm, široký 1926 mm a vysoký 1613 mm. Rázvor náprav má hodnotu 2765 mm. Jeho sériová verzia by sa mala ukázať už v priebehu budúceho roka.

Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV

Kamiq
Novinka automobilky Škoda, ktorá v ponuke v podstate nahradí aktuálnu Fabiu Combi prichádza s priestrannou karosériou dlhou 4241 mm, širokou 1793 mm a vysokou 1531 mm. Dôležitým faktorom je aj veľkosť batožinového priestoru, ktorý má v základnej konfigurácii 400 l. Po sklopení zadného deleného operadla sa prepravná kapacita auta zvýši na 1395 l. Praktickým doplnkom je aj možnosť sklápania predného spolujazdcovho operadla dopredu, vďaka čomu viete v Kamiqu prevážať predmety dlhé až 2,45 m. Škoda sa pochválila, že na palube novinky nájdeme viac ako 20 prvkov Simply Clever. Disky kolies môžu mať priemer 16 až 18 palcov, pričom auto bude dostupné so štandardným aj športovým podvozkom so svetlou výškou zníženou o 10 mm. Pohon nového crossovera zabezpečia benzínové motory 1.0 TSI (85 kW/115 k) a 1.5 TSI (110 kW/150 k) alebo turbodiesel 1.6 TDI (85 kW/115 k). Samozrejmosťou sú šesťstupňové manuálne aj sedemstupňové dvojspojkové prevodovky. Najekologickejšou verziou bude Kamiq 1.0 G-TEC spaľujúci stlačený zemný plyn. Ponúkne max. výkon 66 kW/90 k a krútiaci moment 160 Nm.

Škoda Kamiq Škoda Kamiq Škoda Kamiq

Toyota
Supra
Piata generácia športovej Supry sa síce svetu predstavila už v januári (v USA), no v Európe ju automobilka ukázala naživo prvýkrát. Nie je tajomstvom, že je produktom spoločného vývoja automobiliek Toyota a BMW, koniec koncov, siluetu najnovšej generácie BMW Z4 tento model neutají. Je to však zle? Nemyslíme. Skelet Supry je údajne ešte pevnejší ako v prípade rodinného superšportu Lexus FFA, pričom ju poháňa benzínový prepĺňaný šesťvalec s objemom 3 litre a výkonom 250 kW (340 k). Toyota Supra aj vďaka nemu akceleruje z 0 na 100 km/h už za 4,3 s.

Toyota Supra Toyota Supra Toyota Supra

Volkswagen
Passat
VW Passat prichádza s veľmi decentne pozmeneným dizajnom a novým komplexom asistenčných systémov Travel Assist. Jeho súčasťou je aj asistenčný systém IQ.Drive, vďaka ktorému bude môcť nový Passat jazdiť v čiastočne automatizovanom režime v rozsahu rýchlostí 0 až 210 km/h. Novinkou je kapacitný volant schopný lepšie rozpoznať dotyk vodiča. Volant zároveň vytvorí interaktívne rozhranie k systémom zahrnutých pod názvom Travel Assist. Zásluhou systému Emergency Steering Assist vám Passat pomôže pri vyhýbacích manévroch. Plug-in hybridný model Passat GTE dostal akumulátor s kapacitou 13 kWh (doteraz 9,9 kWh), čo mu v novom meracom cykle WLTP zabezpečuje elektrický dojazd 55 km (podľa doterajšej normy NEDC by to bolo 70 km). Novinkou je aj turbodiesel 2.0 TDI Evo (110 kW/150 k). Novinka sa do predpredaja sa dostane následne od mája 2019.

VW Passat VW Passat VW Passat
VW Passat VW Passat VW Passat

 

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl