Nemeckým automobilkám hrozia vysoké pokuty za protiemisný kartel

0
0
0
s2smodern

Vykonávatelia práva v EU obvinili koncerny BMW, Daimler a Volkswagen z kartelovej dohody s cieľom zablokovať aplikáciu technológií, zameraných na zníženie emisií.

Vyšetrovanie sa začalo v roku 2017 na podnet koncernu Daimler, ktorý priznal Európskej komisii, že spolu s ďalšími dvoma nemeckými spoločnosťami kooperovali na zabránení v uvedení konkrétnych technológií na trh. Spolupráca firiem pri zvyšovaní kvality ich produktov je povolená, nie je však legálne, aby ich spoločným cieľom bol opak, teda spomalenie či zastavenie technologického pokroku.

Eurokomisárka Margarethe Vestager, zodpovedná za konkurenčnú politiku, sa vyjadrila, že v dôsledku tohto podozrenia „európski zákazníci mohli byť ukrátení o príležitosť kúpiť si automobily s najlepšou dostupnou technológiou.“ A doplnila, že všetci traja výrobcovia majú teraz šancu vyjadriť sa k zisteniam Európskej komisie.

Tankovacie hrdlo na AdBlue.

Prvou predmetnou technológiou, ktorú mali nemeckí výrobcovia blokovať, je Selektívna katalytická redukcia (SCR) zameraná na zníženie emisií oxidov dusíka (NOx) naftových motorov pridávaním roztoku močoviny (AdBlue) do výfukových plynov. Podľa predbežného vyšetrovania komisie koordinovali BMW, Daimler a VW svoje stratégie dávkovania AdBlue, veľkosti nádrže AdBlue a rozsahu dotankovania AdBlue pre osobné vozidlá v rokoch 2009 až 2014, čím mali znížiť spotrebu AdBlue a obmedziť účinnosť očistného procesu.

Druhou predmetnou technológiou sú časticové filtre pre benzínové motory s priamym vstrekovaním. V tomto prípade vyslovila predbežná správa komisie podozrenie na zabránenie uvedenia, alebo prinajmenšom na spomalenie uvedenia tejto technológie do svojich osobných modelov v rozsahu rokov 2009.

Časticový filter pre benzínové motory s priamym vstrekovaním.

Odhaduje sa, že Daimler ako subjekt, ktorý na spomenutú spoluprácu upozornil, by sa vďaka tomu mohol pokute vyhnúť. Volkswagen sa v rámci vyšetrovania rozhodol spolupracovať, vďaka čomu môže byť postihnutý nižšími sankciami. BMW však akékoľvek nezákonné aktivity popiera a existuje preto predpoklad, že z celej dotknutej nemeckej trojice dostane najvyššiu pokutu. Spomína sa suma až približne jednej miliardy eur. Vyšetrovanie však nie je definitívne ukončené a ani konkrétne sumy ešte neboli oficiálne oznámené.

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl

Používaním stránok prevádzkovateľa AUTO BUSINESS MEDIA s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby.