Sci alebo fi?

0
0
0
s2smodern

Automobily, tak ako ich poznáme, sa v princípe za mnoho desaťročí príliš nezmenili. Áno, ich technika sa zlepšuje, ale spôsob ich používania zostáva vlastne stále rovnaký. Podľa divokých vízií automobiliek sa to však v blízkej budúcnosti zmení. 

Pokiaľ sa splnia niekedy aj veľmi bláznivé vízie automobiliek z niekoľkých posledných rokov, vyzerá to tak, že sa v nasledujúcich desaťročiach svet automobilov dramaticky zmení. Umožniť by to mal predovšetkým nástup autonómneho riadenia. Ide o to, že schopnosť autonómnej jazdy úplne zmení život na palube. Aj preto automobilky počítajú s „veľkým upratovaním“ v interiéri. Nechajte teraz stranou, ako ďaleko či blízko vízia autonómnej mobility reálne je, a poďme sa pozrieť, akým smerom automobilky uvažujú a čo všetko môže mobilita budúcnosti priniesť.

Prostriedky svätia účel

Vo víziách automobiliek je jasné viditeľné, že budúce automobily budú veľmi špecializované.  Každé auto bude mať svoj daný účel, na ktorý bude presne navrhnuté a bude preň optimalizované. Dnešné autá sú naopak veľmi univerzálne, napríklad veľké kombi musí zvládnuť každodenné dochádzanie do práce aj cestu na dovolenku. Dôvod je prostý – málokto si môže dovoliť kúpiť niekoľko áut pre niekoľko rôznych účelov. V budúcnosti, pre ktorú by mala byť charakteristická zdieľaná mobilita, však malá „kapsula“ odvezie do práce, na dlhší rodinný výlet sa po zavolaní pred domom objaví „pojazdná obývačka“ a keď sa vo vás prebudí domáci kutil, príde praktická dodávka.

Renault EZ-Go vyzerá aerodynamicky, ale jazdí len päťdesiatkou. Vďaka výklopnej prednej časti je nastupovanie také pohodlné, aké len môže byť.

Víziu veľmi špecializovaného zamerania jednotlivých vozidiel v poslednej dobe veľmi rozvíja napríklad Renault, ktorý v uplynulom roku predstavil až tri koncepty autonómnych vozidiel. Prvým bol ženevský exemplár EZ-Go, ktorý je víziou pre zdieľanú mobilitu v meste. Toto auto má niekoľko zvláštností: jeho rýchlosť je obmedzená na 50 km/h, pretože sa aj tak bude preplietať mestskými ulicami a väčšinou ešte pomalšie. A taktiež nemá dvere... Namiesto nich je tu obrovská výklopná predná časť, ktorá sa zodvihne a umožní pasažierom pohodlné nastúpenie alebo vystúpenie.  Má to byť pohodlnejšie a bezpečnejšie, než ako keby mali cestujúci vystupovať z boku. Najmä ak k tomu Renault navrhuje aj špeciálne nástupné ostrovčeky, pri ktorých by EZ-Go zastavoval.

Stopnite si pizzu

Ešte ďalej v špecializácii zachádza koncept EZ-Pro z posledného autosalóna v Paríži. EZ-Pro je vlastne séria autonómnych nákladných kapsulí, ktoré môžu jazdiť buď spoločne vo vláčiku alebo úplne samostatne. Vybrané kapsule môžu mať priestor pre operátora, iné miesto pre človeka nemajú. Víziou je, že takéto vozidielka budú čím ďalej tým viac využívané k populárnemu rozvozu tovarov cez on-line objednávkový systém. Pri prémiových zásielkach vám ich dovezie doručovateľ, obyčajnejšie si z útrob vozidla vyzdvihnete sami. Renault počíta napríklad aj s tým, že EZ-Pro na vás počká na vašej ulici v presne stanovenom čase a keď si balík vyzdvihnete, zamieri k ďalšiemu zákazníkovi.

EZ-Pro je ďalšou víziou budúcnosti od Renaultu. Tentoraz v segmente LUV. Vláčik modulov EZ-Pro odchádza. Tak pozor, aby sa vám nepriplietol do cesty.

Toyota pre zmenu predstavila víziu autonómnych „škatúľ“ e-Palette. Tie majú byť postavené na jednej platforme, ale v niekoľkých veľkostiach podľa toho, na čo budú určené. Menšie môžu fungovať ako autonómne taxi, väčšie ako určitá náhrada za MHD (o tom ešte ďalej v texte). Flexibilita však bude ohromná. Vonkajšie panely auta majú byť z veľkej časti tvorené displejmi zobrazujúcimi akékoľvek informácie či obrázky pre užívateľov. Znamená to, že účel použitia pre e-Palette sa môže v priebehu dňa niekoľkokrát zmeniť. Len tomu musí byť prispôsobený interiér. Čo v niektorých prípadoch samozrejme asi nebude.

Toyota by chcela vytvoriť mnohoúčelovú škatuľu na kolesách. Pod názvom e-Palette si vieme predstaviť evidentne čokoľvek.

Toyota totiž pri svojom koncepte prišla aj s možnosťami, ktoré by asi len tak hocikomu nenapadli: v e-Palette si bude môcť podnikateľ zriadiť napríklad svoju živnosť. Auto tak bude slúžiť ako pojazdná kancelária, ktorá príde za kýmkoľvek, kdekoľvek, na pracovnú schôdzku. Môže sa ďalej autonómne pohybovať ako samostatná prevádzka na ceste za zákazníkmi. Alebo aj so zákazníkmi. Predstavte si, že si po práci pôjdete kúpiť topánky a e-Palette vás medzitým, čo si ich budete skúšať, dovezie domov. Vozidlo môže slúžiť aj ako pojazdná reštaurácia, či dokonca ako hotel. Fantázii sa jednoducho medze nekladú. Akým smerom automobilky uvažujú, naznačuje aj to, že Toyota svoju víziu e-Palette predstavila na veľtrhu CES v Las Vegas, čo nie je žiadna automobilová výstava, ale veľtrh spotrebnej elektroniky.

Vymením karosériu. Značka: podvozok mám

Vlani v Las Vegas sa ukázalo viac áut budúcnosti a jedným z tých najzaujímavejších bol koncept švajčiarskeho vynálezcu Franka M Rinderknechta nazvaný Rinspeed Snap. Ten je postavený na vízii samostatných podvozkov, ku ktorým sa pripája karoséria. Myšlienka je taká, že karoséria so svojím vybavením starne rýchlejšie, zatiaľ čo podvozok môže slúžiť bez väčších problémov výrazne dlhšie. Keď bude chcieť prevádzkovateľ vozidla zmeniť účel jeho využívania, alebo auto iba jednoducho zmodernizovať, stačí si zaobstarať len nový vrchný diel karosérie a podvozok s drahými batériami, elektromotormi a systémom autonómneho riadenia meniť nemusí.

Rinspeed Snap, to je jeden podvozok pre rôzne karosérie.

Naviac, jeden podvozok takto môže obsluhovať viac karosérií podľa aktuálnej potreby. V rannej dopravnej špičke môže fungovať ako shuttle, cez obed pre rozvoz jedla a večer napríklad ako luxusné taxi na cestu do divadla. Vždy samozrejme s inou vrchnou nadstavbou. Rinspeed to myslí naozaj vážne a celý koncept ďalej rozvíja: na ďalšom CES v Las Vegas ukázal aj jeho menšiu verziu microSNAP.

Kam sa hrabe Fantomas!

Samoriaditeľné a plne elektrické autá by podľa vízií firiem nemuseli zostať len na cestách. Ukazuje to napríklad aj štúdia Italdesign Pop.Up, na ktorej slávne štúdio spolupracuje so spoločnosťami Airbus a Audi. Vozidlo má tri časti: podvozok, malú kabínu a štvorrotorový dron. Na krátkych trasách jazdí kabína s podvozkom klasicky, ako je dnes bežné. Keď je však potrebné dostať sa ďalej, alebo chce byť cestujúci niekde naozaj rýchlo, priletí dron, ktorý kabínu vyzdvihne z podvozka a odletí priamo na miesto určenia, kde môže čakať ďalší podvozok na dokončenie cesty.

Italdesign Pop.Up by mal jazdiť aj lietať. Systém zahŕňa kabínu, podvozok a nosný dron.

Podobných vízií sa ukázalo viac, nechajme sa teda prekvapiť, ako to s lietajúcimi autonómnymi autami nakoniec bude. Rozhodne to však nebude jednoduché ani po technickej ani po legislatívnej stránke. Čo svojím spôsobom nakoniec platí aj pre všetky uvedené vízie, hoci spomínaný tretí rozmer v podobe lietania vec samozrejme ešte viac komplikuje. Dnešné realizácie rôznych vízií budúcnosti tak zostávajú skôr „pri zemi“. Obrazne aj doslova.

Zajtrajší luxus a dnešné mimikry

Tretím zaujímavým konceptom Renaultu je EZ-Ultimo, čo je luxusný prepravník pre náročných a bohatých klientov. Rovnako ako predchádzajúce modely jazdí na elektrickú energiu a jeho interiér je usporiadaný ako luxusná izba. Niečo podobné už predtým predviedol Aston Martin v Ženeve s futuristickým konceptom Lagonda Vision Concept. Jeho luxusný prepravník pre štyroch pasažierov má pritom na ceste zabrať menej miesta, než dnešné tradičné limuzíny. Posádke však ponúkne viac priestoru aj pohodlia. Rôzne vízie mobility budúcnosti majú aj ďalšie automobilky.

Renault EZ-Ultimo ponúkne interiér, ktorý s dnešnými autami nemá veľa spoločného.

Značku Moia si pre rozvoj služieb mobility založil koncern Volkswagen. Pod jej menom už aj predstavil víziu elektrických minibusov postavených na základe modelu Crafter. Sú špeciálne upravené tak, aby slúžili ako komfortná náhrada MHD a akási kombinácia služieb minibusov a taxi. Každý zo šestice pasažierov tu má, vzhľadom na usporiadanie kabíny, vcelku súkromie, pričom trasy jázd sú dané nástupnými ostrovčekmi. Okrem jazdy na elektrinu by takýto automobil mal byť aj autonómny, momentálne však vízia zatiaľ počíta aj s vodičom. A nielen s ním. S vodičmi funguje Moia už dnes v praxi, pretože značka prevádzkuje svoje služby v Hanoveri, ktorý si vybrala ako svoje testovacie laboratórium. Tu však zatiaľ nejazdia elektrické Craftery, ale len klasické Transportery  - s vodičom a naftovým motorom. Taká je totiž, napriek všetkým víziám úžasnej mobility, dnešná realita.

Text: Luděk Vokáč

Foto: Renault, Toyota, Italdesign, Rinspeed

 

GALÉRIA:

Renault EZ-Go vyzerá aerodynamicky, ale jazdí len päťdesiatkou. Vďaka výklopnej prednej časti je nastupovanie také pohodlné, aké len môže byť. EZ-Pro je ďalšou víziou budúcnosti od Renaultu. Tentoraz v segmente LUV. Vláčik modulov EZ-Pro odchádza. Tak pozor, aby sa vám nepriplietol do cesty. Toyota by chcela vytvoriť mnohoúčelovú škatuľu na kolesách. Pod názvom e-Palette si vieme predstaviť evidentne čokoľvek.
Rinspeed Snap, to je jeden podvozok pre rôzne karosérie. Italdesign Pop.Up by mal jazdiť aj lietať. Systém zahŕňa kabínu, podvozok a nosný dron. Italdesign Pop.Up by mal jazdiť aj lietať. Systém zahŕňa kabínu, podvozok a nosný dron. Renault EZ-Ultimo ponúkne interiér, ktorý s dnešnými autami nemá veľa spoločného.

 

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl