Od ohňa pod autom k parnému ohrievaču

0
0
0
s2smodern

Motoristi u nás v posledných rokoch už pomaly aj zabúdajú na to, čo je to poriadna zima. Nezaškodí preto pripomenúť si ju historickým videom zo severu Ruska, kde bývala ozaj extrémna....

Každý už asi počul krčmový vtip typu „absolútna nula, ustáva elementárny pohyb častíc a Rus znudene žužle kocku vodky....“. Nuž, žarty nabok, východní Slovania aj v realite ozaj znesú viac než dosť. A o ich autách ani nehovoriac. Môžete sa o tom presvedčiť napríklad vo veselej sérii videí z polovice 60. rokov minulého storočia, ktorú sme našli na kanáli YouTubera menom Alexandr Zudin. Pod názvom Tisíce kilometrov chladu uverejnil svojráznu dobovú reklamu na nákladiaky značky ZIL. Pri uvedení modelu ZIL 130 v špeciálnej verzii „S“ pre severné gubernie, sa Rusi vydali za ozaj drsnými miestnymi „truckermi“ do jakutskej oblasti, kde v zime nie sú ničím výnimočným mrazy mínus 50 až 60 stupňov Celzia.

Najjednoduchším spôsobom rozmrazenia auta pri mínus päťdesiatich stupňoch bolo rozložiť pod ním ohník. Že pri tom sem-tam nejaký „gruzovik“ celý zhorel? Čo tam po ňom, to boli akceptovateľné straty.... Foto: YouTube/Alexandr Zudin.

Vodiči krutého severu celkom bežne rozmrazovali svoje „gruzoviky“ jednoducho tak, že pod nimi rozložili oheň. ZIL 130 S však doniesol na tie pomery nebývalý pokrok: Prenosný parný ohrievač, ktorý bol lepšou alternatívou oproti ohníku a ktorý sa zasúval pod auto, dokázal integrovať priamo do motora. Počas porovnávacieho testu pri vonkajšej teplote -60° C dokázal takýto systém roztopiť auto už za necelú trištvrte hodinu. Kým nákladiakom, roztápaným ohňom, to trvalo ešte približne o poldruha hodiny viac.

Špeciálny severský ZIL 130 S priniesol pokrok v podobe nezávislého parného ohrievača, vstavaného priamo do motorového priestoru. Auto roztopil za tretinu času oproti ohňu. Foto: YouTube/Alexandr Zudin.

Okrem toho ospevuje dobová reklama ZIL 130 S aj pre jeho ďalšie „severské špeciality“. Bol napríklad vybavený extra zateplenou kabínou s dvojitým sklom a špeciálnymi izoláciami, ktorú bolo možné aj pri mínus 50 stupňoch vykúriť na plus 15 až 20. A myslelo sa aj na akumulátory, ktoré mal uložené v špeciálnom puzdre, do ktorého sa privádzalo teplo od motora. Ešte vás stále neprešiel smiech? Tak si pozrite celé video, hlavne jeho druhú časť.

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl