Budú pneumatiky z púpavy?

0
0
0
s2smodern

Pneumatiky sa odstrihnú od závislosti na rope.Púpava namiesto kaučuku, hodváb ako výstuha a repkový olej namiesto ropného: to je najnovšie smerovanie vývoja zloženia pneumatík.


Zelené pneumatiky, vyrobené z obnoviteľných surovín a obsahujúce iba veľmi malé množstvo fosílnych materiálov, sú snom každého výrobcu. Chemici koncernu Continental pracujú na uskutočnení tohto sna. Už teraz nahradzujú ropné oleje repkovými olejmi a polyester umelým hodvábom, ktorý slúži ako výstuha kostry pneumatiky. Zároveň je syntetický a prírodný kaučuk stále viac substituovaný recyklovanou gumou zo starých pneumatík.
Ale podľa Dr. Borisa Mergella, vedúceho vývoja materiálov a procesov divízie pneumatík Continental, je to tŕnistá cesta: „Nie všetky suroviny v pneumatikách sa dajú ľahko nahradiť obnoviteľnými materiálmi," vysvetľuje. „V mnohých prípadoch také materiály majú negatívny vplyv na výkonnosť pri brzdení a valivý odpor – a tu nemôžeme akceptovať žiadne kompromisy. Tiež masívna kompenzácia fosílnych materiálov obnoviteľnými surovinami nie je vždy riešením, pretože na to je potrebná orná pôda, ktorá by mohla byť využitá na produkciu potravín." Pripomína, že štandardné pneumatiky Continental pre osobné vozidlá už obsahujú takmer 45 % neropných materiálov. „Čo sa týka ekologických materiálov, tak pneumatiky sú na tom lepšie ako ich povesť," hovorí.
Napríklad kaučuk získavaný z púpav aktuálne predstavuje sľubnú potenciálnu alternatívu za kaučuk získavaný zo stromov. Pretože púpavy rastú v Európe na neobrábaných poliach, nebudú konkurovať potravinárskym plodinám, ani ich nebude potrebné prepravovať na veľké vzdialenosti do európskych závodov vyrábajúcich pneumatiky.
„Sadze je možné v zmesi nahradiť silikou (kyselinou kremičitou)," vysvetľuje Mergell. Takto by bolo možné kompenzovať 20 % hmotnosti pneumatiky „prírodnými" materiálmi. Či už budú získané z obnoviteľných zdrojov, alebo recykláciou. Plastifikátory a živica by potenciálne tiež mohli byť použité v pneumatikách.
„Ešte musíme vykonať množstvo testov materiálov a procesov, aby sme zaznamenali významný progres," hovorí. Preto varuje, že „zelené pneumatiky" sa tu nemôžu objaviť cez noc. Verí, že by to mohlo trvať ešte ďalších päť rokov. „Ale k tomuto cieľu ideme po sľubnej ceste."

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl