Pri svojom debute na jeseň 2016 sa nová generácia VW Crafter predstavila ako verzia s pohonom predných kolies, už vtedy však jej tvorcovia sľúbili rozšírenie ponuky o pohonom zadných a všetkých kolies. Dnes sú jeho nové verzie realitou, dokonalo sme ich preto preverili v terénoch kameňolomu St. Margarethen neďaleko Viedne.
Nový Crafter je pre Volkswagen mimoriadne dôležitým modelom. Po nedávnej minulosti a technickej spriaznenosti s konkurenčným Mercedesom sa odpútava a ide vlastnou cestou. A aby šli jeho konštruktéri na istotu, k vývoju novinky čo to hovorili aj ľudia zo sesterskej automobilky MAN.
S tromi dĺžkami
Nový Crafter sa už tradične vyrába v niekoľkých karosárskych verziách. Prichádza ako klasická dodávka, verzia kombi, pick-up, sklápač, podvozok s normálnou aj dvojitou kabínou alebo ako nosič rôznych špecifických nadstavieb. Karosérie výrobca navyše kombinuje s tromi celkovými dĺžkami (L3: 5,9 m, L4: 6,8 m, L5: 7,4 m). Aby toho nebolo málo, k uvedeným karosárskym verziám sa teraz pridávajú aj spomínané nové možnosti pohonu – predných, zadných alebo všetkých kolies, kombinované s niekoľkými výkonovými verziami motora 2.0 TDI a manuálnymi alebo 8-stupňovými automatickými prevodovkami.
Aj do blata
Novinkou prezentovanou pri Viedni boli predovšetkým nové druhy pohonov. K doterajším verziám s predným pohonom a priečne uloženým motorom sa totiž v modelovom roku 2018 pridáva Crafter s náhonom na zadné kolesá (s pozdĺžne uloženým motorom) a verzia 4Motion s hnanými všetkými kolesami. Ak čakáte, že verzia 4x4 vychádza z tej so zadným náhonom, budete asi prekvapení. Crafter 4Motion totiž, po vzore osobných modelov, vychádza z verzií s predným náhonom a priečne uloženým motorom. Pohon zadných kolies sa pripája len v prípade potreby a deje sa tak pomocou viaclamelovej medzinápravovej spojky.
Ako v bežnej dodávke
VW Crafter s predným náhonom sme si poriadne preklepli už počas tradičného redakčného testu, kde sa ukázal ako mimoriadne kultivovaný spoločník. O to viac sme boli zvedaví, ako sa na pohodovej atmosfére cestovania prejaví jeho nový pohon všetkých kolies. A bolo to opäť fajn, konštruktérom sa podarilo výborne odizolovať celý systém pohonu a do kabíny preniká len nepatrne viac dunenia, než v bežných verziách s pohonom predných kolies. Mierne zvýšenie hlučnosti sme počas jázd s Crafterom 4Motion zaznamenali len v najnižších otáčkach a pri veľmi dynamickom pružnom zrýchľovaní. Aj v týchto prípadoch je však kultivovanosť auta lepšia, než pri väčšine konkurentov vybavených náhonom na všetky kolesá, pričom rozdiel medzi verziou s pohonom jednej alebo oboch náprav prakticky nespoznáte.
Armáda asistentov
Crafter si môžete vybaviť celou plejádou nových asistenčných systémov, medzi ktorými nechýba ani adaptívny tempomat, systém udržiavania jazdy v jazdnom pruhu, systém núdzového brzdenia, asistent cúvania upozorňujúci na z boku prichádzajúce vozidlá, monitorovanie mŕtveho uhla, či asistent pre cúvanie s prívesom.