Predstavenie: Kia Stinger a Stonic

0
0
0
s2smodern

Kia sa nezastavuje a posiela na trh jednu novinku za druhou. Najnovšie sa dokonca predviedla rovno s dvomi. Na aktuálnu módu mestských crossoverov odpovedala modelom Stonic a medzi automobilovú smotánku poslala prestížny Stinger. Obidva sme vyskúšali na vlastnej koži.


Kia Stonic prináša do segmentu aj atraktívne farebné odtiene.Kia má ambície pokoriť segment moderných crossoverov, popri klasickom Riu tak medzi mestské autá vypúšťa svoju novú zbraň – model Stonic. Jeho technickým základom je už spomínané Rio, okrem rovnakého rázvoru 2580 mm to prezrádza aj stvárnením kabíny a celkovými proporciami. Posádka síce sedí o čosi vyššie a svetlá výška narástla na 165 mm (s 15-palcovými kolesami), so 17-palcovými pneumatikami dokonca až na 183 mm, stále však patrí skôr medzi nižších zástupcov segmentu a svojimi jazdnými vlastnosťami a obratnosťou má byť plnohodnotným súperom klasických hatchbackov.

Mestská šelma
Naša prvá skúsenosť so Stonicom v reálnej premávke informácie prezentované výrobcom potvrdila. Ovládanie auta je skutočne veľmi jednoduché a intuitívne, takže sa za jeho volantom nestratia ani menej skúsení vodiči. Či sa už budeme baviť o volante, pedáloch, alebo radiacej páke, ovládacie sily sú skutočne prispôsobené mestskému prostrediu. Výborná sa nám zdala aj pozícia sedenia, napriek vyššej stavbe karosérie však vzadu nečakajte viac miesta ako v Riu. Ide skôr o akúsi jeho štýlovejšiu a nápaditejšiu alternatívu. Skúšali sme atmosférický benzínový štvorvalec 1.4 CVVT (74 kW/100 k), ktorý Stonicu v meste bohato stačil. Dovoľujeme si však odhadnúť, že zlé to nebude ani so základným atmosférickým motorom 1.2 CVVT (62 kW/84 k), pre náročnejších má Kia v rukáve prepĺňaný trojvalec 1.0 T-GDI (88 kW/120 k), prípadne turbodiesel 1.6 CRDi (81 kW/110 k).

Kia Stonic má rázvor zhodný s menším Riom (2580 mm). Lakovaný pruh strechy pripomína pevný oblúk vozidiel typu Targa. Kabínu modelu Stonic oživujú plasty vo farbe karosérie. Kufor modelu Stonic má základný objem 332 l (Rio má 325 l).


Do vyššej ligy
Dynamicky poňatý fastback Kia Stinger je úplne iná liga. Je jasným odkazom automobilky, že sa nebojí ani vyšších segmentov a dokáže postaviť silného súpera renomovaným európskym hráčom. V mnohých technických riešeniach ich dokonca poráža, prichádza totiž s pozdĺžne uloženým motorom a pohonom zadných alebo všetkých kolies. Na toto riešenie nemá väčšina súčasnej európskej produkcie s priečne uloženými motormi odpoveď, ako sa navyše ukazuje, Stinger nie je žiadny výstrel do tmy, či pokus v plienkach. Skúšali sme vrcholnú šesťvalcovú verziu 3.3 T-GDI GT s maximálnym výkonom 272 kW (370 k), krútiacim momentom 510 Nm a pohonom všetkých kolies a je až neuveriteľné, ako dobre táto športovo-turistická kombinácia na slovenských cestách funguje. Ani na dierach nie je auto „odspodu" hlučné, volant kladie správny odpor a ako celok pôsobí veľmi pevným dojmom. V Kii si dali záležať aj na kabíne, jej materiály, dielenské spracovanie, či vôňa skutočne pripomínajú vyšší level, podľa predpokladov si treba zvyknúť len na nižšiu siluetu auta obmedzu-júcu priestor na hlavu zadných cestujúcich. Z praktického pohľadu poteší trochu plytký, ale priestranný kufor s dobre využiteľným základným objemom 406 l.

Nízka a široká silueta robí Stinger vizuálne veľmi atraktívnym. Karoséria dlhá 4,8 m je plná nápaditých detailov. Nevyzerá pritom gýčovo. Kia Stinger prináša aj originálne stvárnenie palubnej dosky.

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl