Zabudnite na model Yeti, prichádza Karoq. Je podstatne väčší, modernejší a prináša výbavu, akú nemá ani väčší Kodiaq.
Do vývoja Škody Karoq vložila automobilka obrovskú energiu. Podľa konštruktérov nejde o žiadneho nástupcu modelu Yeti, ale o samostatný model, moderné kompaktné SUV spĺňajúce nároky tých najnáročnejších klientov. Hoci to znie ako fráza z prospektu, po prvej praktickej skúsenosti s ním musíme uznať, že ide o veľmi silného hráča v jeho segmente.
Aj s trojvalcom pod kapotou
Ponuka motorov sleduje aktuálny trend, základným pohonom pre Karoq sa tak stáva úsporný benzínový trojvalec 1.0 TSI s maximálnym výkonom 85 kW (115 k). Ako takto motorizovaný Karoq jazdí, zatiaľ nevieme, na skúšobnom polygóne sme totiž vyskúšali jeho silnejšiu benzínovú verziu s pohonom predných kolies a štvorvalcom 1.5 TSI (110 k). S ním už má nové kompaktné SUV z Mladej Boleslavi za každých okolností suverénnu dynamiku a ako sme rýchlo zistili, v kombinácii so sedem-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG ide o ideálneho spoločníka do mestských ulíc. Rozjazdy s ním sú plynulé a zladenie automatickej prevodovky, pokynov plynového pedálu a samotného motora sa dokáže vyrovnať nielen s pomalými rozjazdmi v mestských kolónach, ale aj s dynamickou športovou jazdou.
Z opačnej strany motorového spektra bola druhá skúšaná verzia – naftový Karoq 2.0 TDI 4x4 (110 kW/150 k). Aj keď mal rovnaký výkon ako silnejšia benzínová verzia, jeho šesťstupňová manuálna prevodovka, robustnejší motor a pohon všetkých kolies zmenili charakter auta na nepoznanie. Aj v tomto prípade (samozrejme) všetko spolu „hralo“ tak ako sa patrí, no určenie naftovej verzie na dlhšie cesty bolo okamžite hmatateľné. Turbodiesel nepredviedol jemnosť benzínových motorov TSI, na druhej strane už aj krátka jazda ukázala, že je aj napriek prítomnosti pohonu všetkých kolies takto motorizovaný Karoq úspornejším partnerom.
4x4 v praxi
Na skúšobnom polygóne pokrytom mokrou klznou fóliou nám autá výborne demonštrovali rozdiel medzi pohonom len predných a všetkých štyroch kolies. Pri rozjazde do kopca sa benzínová „prednokolka“ 1.5 TSI síce s námahou nakoniec vyšplhala, no naftová verzia 2.0 TDI 4x4 v tej dobe už dávno zabudla, že do nejakého kopca liezla. Rozdiel bol naozaj markantný. Medzinápravová spojka Haldex V totiž posiela silu na zadné kolesá preventívne pri každom rozjazde a vôbec nečaká na preklz predných. Ak navyše treba, zasiahne stabilizačný systém a pomocou bŕzd začne distribuovať krútiaci moment aj v rámci jednej nápravy. Podľa predstaviteľov automobilky je systém dobre pripravený aj na dlhodobú prevádzku a extrémne zaťaženia. Ostáva nám tomu len veriť, každopádne už teraz vieme, že trakčnými schopnosťami a obratnosťou v teréne prekonáva Škoda Karoq všetky aktuálne modely mladoboleslavskej automobilky.