Toyota Prius bola vždy výkladnou skriňou Toyoty. Disponuje tým najmodernejším, čo je v oblasti hybridných technológií k dispozícii a všetci hybridní konkurenti sa s ňou chtiac nechtiac porovnávajú. Ako sme na vlastnej koži zistili, niečo na tom bude. Testovali sme najnovšiu Toyoytu Prius Plug-in Hybrid.
Azda najviac polemík vyvoláva Prius svojim dizajnom. A je jedno, či sa budeme baviť o jeho prvej alebo poslednej generácii, každá vo svojom období delila ľudí na dva tábory – buď sa vám jej aerodynamické krivky páčili, alebo ste ich nenávideli. Dokazuje to aj testované auto nalakované nápadným modrým lakom Spirited Aqua evokujúcim jeho ekologický charakter. Všade, kde sme sa s ním objavili, vyvolával zvedavé pohľady. Posúdenie estetického hľadiska jeho tvarov necháme na vás, koniec koncov ako sa hovorí, koľko ľudí, toľko chutí. Jedno je však isté, ani jeden detail nie je na karosérii samoúčelný. V aerodynamickom tuneli sú optimalizované dokonca aj jeho zliatinové disky obuté do pneumatík s nízkym valivým odporom a rozmermi 195/65 R 15. Všetko je tu skrátka podriadené špičkovej aerodynamike s koeficientom aerodynamického odporu 0,25. Zaujímavosťou testovaného auta bola aj príplatková strecha s fotovoltaickými článkami, ktorá je súčaťou paketu Soler (+ 2800 eur). Jej úlohou je pomáhať dobíjať trakčný akumulátor, vďaka čomu sa praktický dojazd auta na elektrickú energiu predĺži o 5 km.
Ako v elektrárni
Pre nezasväteného pozorovateľa je slušným šokom aj stvárnenie kabíny tohto auta. Neplatí tu klasická schéma o analógových prístrojoch a tradičnom ponímaní palubnej dosky s drevenými dekormi, tu je všetko inak. Po otvorení dverí vás privíta veľkoplošný displej uprostred futuristicky stvárnenej palubnej dosky, pod ktorým vyčnievajú výduchy klimatizácie a 8-palcový dotykový monitor (klasický Prius hybrid má monitor s uhlopriečkou 7-palcov). Na displejoch si pritom môžete nechať zobrazovať rôzne grafy a údaje súvisiace s efektivitou jazdy. Až sa v tom človek stráca, priaznivec nových technológií a „elektrifikácie“ však bude z kokpitu nového Priusu nadšený. Nechýba tu multimediálny systém Toyota Touch 2 s navigáciou Go, cúvacia kamera či hands-free s Bluetooth 3.0. Celé to korunuje „radiaca páka“ trčiaca zo stredovej konzoly. A hoci to všetko vyzerá trochu sci-fi, musíme uznať, že sa v Priuse žije aj na dlhších trasách príjemne. Zaujímavým a veľmi praktickým detailom, ktorý oceníte pri nočných jazdách, je ambientné osvetlenie smerujúce presne na spomínanú páku voliča „automatickej“ prevodovky e-CVT. Večer tak presne viete, kam siahnuť. V menu palubného systému si môžete navoliť jeden zo štyroch režimov. V hybridnom sa o distribúciu výkonu medzi elektromotormi a benzínovým štvorvalcom stará elektronika, zatiaľ čo v režime EV jazdíte vyslovene pomocou elektromotorov. To isté platí aj pri voľbe tzv. mestského režimu EV. Posledným je režim Charge schopný počas jazdy dobíjať trakčný akumulátor a jeho energiu následne využiť napr. pri vjazde do bezemisných zón so zákazom vjazdu áut s klasickými spaľovacími motormi.
Dobre maskovaný priestor
Nízka silueta a prudko sa zvažujúce A-stĺpiky napovedajú, že to tu s priestorom na hlavu nebude ružové. Skutočnosť je však omnoho príjemnejšia, než by sa mohlo zdať. Na predných sedadlách sa Prius priestorovými pomermi približne vyrovnáva Kii Niro a Hyundaiu Ioniq. Veľmi podobná je aj výška strechy nad sedadlom vodiča, v Priuse však sedíte približne o cca 4-5 cm bližšie k podlahe. Vzadu je už pochopiteľne Niro vo výhode, v Priuse je to tu ako v Ioniqu, čo znamená, že zadní cestujúci tu majú na hlavu o 6- 7 cm menej miesta ako v Kii. Stále sa tu však voziť dá a zvládne to aj osoba vysoká 180 cm.
Potichu a nápadne
Jazda v Priuse je aj pre motoristických novinárov stále zážitkom. Najmä v testovanej plug-in hybridnej verzii sa spaľovací motor dostáva k slovu až po vybití akumulátora, kedy sa prostredníctvom elektromotora nehlučne naštartuje (klasický štartér tu nie je) a cez planétovú prevodovku e-CVT začne poháňať predné kolesá auta. Celkový výkon hybridnej sústavy pozostávajúcej z atmosférického štvorvalca (1.8 VVT-i, 72 kW/98 k) a dvoch elektromotorov (53 kW/72 k) je 90 kW/122 k, pričom vďaka reálnemu dojazdu okolo 50 km má udávaná kombinovaná spotreba hodnotu len 1 l/100 km.
Všetko sa to však začína nabíjaním akumulátora s kapacitou 8,8 kWh. Podľa Toyoty ho na rýchlonabíjačke nabijete za 2 a z domácej zásuvky za 3 h 20 min. Nám sa z klasickej domácej siete podarilo za štyri hodiny „naplniť“ do akumulátora presne 8,2 kWh. V režime EV je Prius poháňaný výlučne elektromotormi a v ideálnych podmienkach mu to údajne stačí na max. rýchlosť až 135 km/h. Nám sa počas testu túto rýchlosť v režime EV dosiahnuť nepodarilo, pri 120 km/h sme však „plachtili“ bez motora dosť často (samozrejme pri ustálenom tempe a na krátku vzdialenosť). Všetko záleží od aktuálnej záťaže hnacieho mechanizmu. Ak totiž riadiaca elektronika vyhodnotí potrebu maximálnej akcelerácie, zmobilizuje všetky dostupné zdroje výkonu a plug-in hybridný Prius vystrelí z 0 na 100 km/h za 11,1 s (my sme mu v reálnych podmienkach namerali 11,3 s). V otázke pružnosti je na tom Prius Plug-in Hybrid podobne ako konkurenčné Niro, z 50 na 90 km/h obom stačí necelých 6 s ( konkurenčný Hyundai Ioniq je v rovnakej disciplíne len o pol sekundy rýchlejší). Pri zrýchľovaní zo 60 na 120 km/h sa rozdiel medzi Ioniqom a Priusom zvýši na 2 s (Prius to zvládne za 11 s, Ioniq hybrid za 9 s).
Vždy jazdí úsporne
Čo sa týka spotreby, ideálne je Prius čo najčastejšie dobíjať a čo najviac ho využívať v elektrickom režime. Podľa našich meraní sme po doplnení spomínaných 8,2 kWh zvládli na elektriku (mimo mesta) cca 45 km, čo zodpovedá približne priemernej spotrebe 18 kWh/100 km. Ak sme tak urobili pred cestou z BB do Revúcej, do cieľa sme sa dostali za 2,5 l/100 km (vo veľmi hustej premávke s vysokým počtom predchádzaní pomalších áut). Keď sme tú istú trasu začínali s vybitým akumulátorom, spotreba stúpla na 3,4 l/100 km (ale v pokojnejšej premávke). Prius tak dokázal, ako hospodárne za mestom s energiou narába.
Rýchla diaľničná jazda prezrádzala dôraz na aerodynamiku, od pätných zrkadiel ani od A-stĺpikov sme tak žiadny nepatričný hluk nezaznamenali. Neplatí to však o odhlučnení podvozku. Tu je naopak cítiť snahu o úsporu hmotnosti a pravdepodobné šetrenie na protihlukových materiáloch. Na druhej strane treba napísať, že to nie je nič závažné a odhliadnuc od tohto detailu je cestovanie na palube Priusu tichým procesom. Pri tempe 130 km/h sa spotreba benzínu pohybovala okolo úrovne 5 l/100 km.
V meste sa Prius dokázal pohybovať v čisto elektrickom režime so spotrebou v rozsahu 12 – 17 kWh/100 km (podľa aktuálnych podmienok a hustoty premávky), pričom ani pri jazde s nenabitým akumulátorom sa priemerná benzínová spotreba nedostávala cez štvorlitrovú hranicu. Podľa našich reálnych meraní by ste tak pri každodennom nabíjaní a odjazdení 45 km (počas pracovných dní) dokázali len za palivo ročne ušetriť viac ako 320 eur (v porovnaní s jazdením bez externého dobíjania akumulátora). Ako nám teda praktické merania dokázali, nový Prius Plug-in Hybrid je v akomkoľvek režime veľmi úsporným dopravným prostriedkom.