Test: Toyota Proace Verso 2.0 D-4D 180

0
0
0
s2smodern

Hľadáte luxusné vozidlo na prevoz viacerých ľudí v maximálnom komforte? Toyota ponúka riešenie – model Proace Verso VIP určený na prevoz exkluzívnej klientely.

Tentoraz sme v teste siahli po skutočnom cenníkovom vrchole, vyskúšali sme totiž to najlepšie, čo modelový rade Proace ponúka – predĺženú osobnú verziu Proace Verso Long v najvyššej možnej výbave VIP. Jej dôležitosť prezrádzajú extrémne tmavé bočné okná, 17-palcové zliatinové disky a karoséria dlhá 5,3 m. Celé to korunuje temne čierny lak s príznačným pomenovaním „Sicília“. No povedzte, nevyzerá dobre?

Testovali sme predĺženú verziu L2 s celkovou dĺžkou 5309 mm. Verso jazdilo na zliatinových diskoch obutých do pneumatík s rozmermi 225/55 R 17. Bočné posuvné dvere sú vysoké 1180 mm a široké 930 mm.

VIP salónik
Skutočné divadlo Proace predvádza v kabíne. Najvyššej výbave VIP zodpovedá aj vnútorné usporiadanie sedemmiestnej kabíny podľa schémy 2+2+3. V druhom rade nájdete dve samostatné „kapitánske kreslá“ s možnosťou otočenia smerom dozadu. Sedadlá druhého a tretieho radu sú umiestnené v koľajničkách, vďaka čomu si ich polohu môžete prispôsobovať aktuálnym potrebám. Medzi sedadlami druhého radu je v samostatných koľajničkách aj skladací konferenčný stolík. Pripravte sa na čalúnenie jemnou kožou, nezávislé kúrenie, klimatizáciu pre zadnú časť kabíny a celú armádu elektroniky (vrátane elektrického otvárania bočných dverí).

Posed za volantom dosť pripomína sedenie v bežnom osobnom aute. S rozdielom vyššej pozície sedáku nad podlahou. Plasty palubnej dosky sú síce z tvrdého plastu, ale kabína celkovo pôsobí útulným dojmom. Testovacie auto malo konfiguráciu sedenia 2 + 2 + 3
Sedadlá druhého radu sa dajú obrátiť proti smeru jazdy a kabínu tak usporiadať do konferenčného formátu. Tretí rad tvorila zadná trojmiestna lavica delená v pomere 1/3 ku 2/3. Manipulácia so sedadlami je jednoduchá. Ľahko sa nielen vyberajú, ale aj inštalujú späť do koľajníc v podlahe.
Aj tretí rad delený v pomere 1/3 ku 2/3 je ľubovoľne pozdĺžne posuvný. Sedadlá viete ľubovoľne vyberať a posúvať, takže si auto prispôsobíte svojim potrebám. Ak treba, sedadlá úplne vyberiete, čím objem "kufra" narastie až na 4554 l.

Ticho a dynamicky
Testovaný Proace mal pod kapotou to najvýkonnejšie z ponuky – naftový dvojliter vyladený na 130 kW (177 k). A aby bol dojem vlajkovej lode dokonalý, spolupracoval s plnohodnotnou šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Nemyslite si však, že máte dočinenia so športovo ladeným vanom. Naopak, prvé husle tu hrá luxus a dostatočný výkon. Nálož výbavy na palube totiž zodvihla prevádzkovú hmotnosť Toyoty na 2116 kg a ak ju naplníte ľuďmi a batožinou, razom ste na 2850 kg. Aby ste takto „naložený“ Proace nezastihli nepripravený, pri každom pridaní plynu jeho automat preventívne podradí a pošle motor do vyšších otáčok. Ak napríklad na diaľnici pri tempe 110 km/h zadupnete pedál plynu do podlahy, podradí zo šiesteho prevodového stupňa (1750 ot./min.) rovno na tretí, čím vyženie ručičku otáčkomera až na hodnotu 4200 ot./min. Toyota sa stým skrátka nepára a motor v prípade potreby poriadne preženie otáčkami. Pre porovnanie, zo 60 na 120 km/h sa otáčkami nabudená Toyota dostala o sekundu rýchlejšie, než VW Multivan T6 (110 kW/150 k). Ak jej však nestojíte na krku, motor udržiava hlboko pod hranicou 2000 otáčok a posádke dopraje ticho v dobre odhlučnenej kabíne. Rýchlosť 90 km/h a zaradený šiesty prevodový stupeň znamenajú relaxačný presun pri 1450 ot./min..

Testovaný motor 2.0 D-4D 180 (130 kW/177 k) je najvýkonnejším v ponuke. Veľké čelné okno budete počas jazdy často umývať, uvítali sme preto výborný prístup k nalievaniu kvapaliny do ostrekovačov. Nádrž na AdBlue má objem až 22 l.

Šetrí palivom
Pri ťažkých autách je veľmi dôležité hospodáriť s ich kinetickou energiou. A potvrdila to aj testovaná Toyota. Na testovanom úseku Banská Bystrica – Revúca si napriek značnej hmotnosti a vysokej karosérii vzala len 6,1 l/100 km. Pri rýchlosti 130 km/h (2050 ot./min.) spotreba vyskočila na deväťlitrovú hranicu, ak sme však rýchlosť znížili na 110 km/h, priemerná spotreba klesla o celých 1,5 l/100 km. Aj tu je vidieť, aký zásadný vplyv na spotrebu má pri autách s veľkou čelnou plochou rýchlosť jazdy, protivietor, prípadne iné činiteľa ovplyvňujúce odpor počas jazdy (sneh na ceste, dážď a pod.).

Toyota Proace Verso 2.0 D-4D 180 - technické údaje

Toyota Proace Verso 2.0 D-4D 180 - rozmery

Galéria:

001
002
003
004
005
006
007
008
009
010
011
012
013
014
IMG 3339
IMG 3349

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl