Test: MAN TGE 3.140

0
0
0
s2smodern

Že je vám tento MAN povedomý? Nemýlite sa, automobilky MAN a Volkswagen totiž pred časom spojili sily a vyvinuli technické dvojičky MAN TGE a VW Crafter. Tentoraz sme si posvietili na prvú z nich, MAN s predĺženou karosériou, vysokou strechou a motorom 2.0 TDI (103 kW/140 k) poháňajúcim predné kolesá.

Efektivita, čisté tvary a maximálna aerodynamická optimalizácia – to boli hlavné ciele pri vývoji tohto auta. Na výsledku je to veru poznať. Výrazné pozdĺžne linky a ostré prelisy na kapote mu dodávajú charakteristické črty, zatiaľ čo predné LED svetlomety prezrádzajú dôraz na najnovšie technológie. MAN TGE skrátka vyzerá moderne, jeho značka je navyše zárukou bohatých skúseností pri vývoji úžitkových vozidiel. Testovali sme dlhú verziu (6836 mm) so zvýšenou strechou a prepravnou kapacitou 14 400 l.

Testovaná verzia s celkovou dĺžkou 6,8 m a rázvorom takmer 4,5 m potrebuje na otočenie kruh s priemerom 16,2 m. Svetelný výkon hlavných LED svetlometov je výborný. V stretávacom aj diaľkovom režime. Pri nakladaní ťažších predmetov príde vhod nástupný schodík.

Ako v rodinnom vane
Že sa model TGE vezie na vlne aktuálneho vývoja prezrádza aj pohľad do jeho kabíny. Moderne strihnutá palubná doska, výborná ergonómia, premyslené odkladacie miesta a výbava, aká nemá v segmente dodávok obdoby (k dispozícii je tu až 18 asistenčných a bezpečnostných systémov). Ak si priplatíte, v lete vás bude chladiť automatická dvoj, či dokonca trojzónová klimatizácia, v zime môžete využiť nezávislé kúrenie a ako vodič si posedíte v ergonomickom sedadle nastaviteľnom v 20 smeroch. V ponuke je aj multimediálny systém so štvoricou reproduktorov, dotykovým displejom s uhlopriečkou 20,8 cm (8 palcov) a navigáciou. TGE si môžete nechať nalakovať jedným z ôsmich ponúkaných odtieňov (vrátane metalických lakov) a postaviť ho pokojne aj na zliatinové disky kolies.

Za osobitnú zmienku stojí celá armáda bezpečnostných systémov, ktorá posúva toto úžitkové vozidlo na úroveň moderných osobných áut. Na dlhých diaľničných cestách príde vhod adaptívny tempomat s asistentom núdzového brzdenia, ktorý je až do tempa 160 km/h vašimi očami na ceste a v prípade potreby začne sám pred prekážkou brzdiť. Pri monotónnej diaľničnej jazde sa hodí aj asistent udržiavania jazdného pruhu s aktívnym korigovaním smeru. V praxi tak cítite, ako si MAN jemnými a opatrnými pohybmi volantu sám drží smer v pruhu a kontroluje, či sa nebezpečne neblížite ku krajnici alebo do protismeru.

Trojmiestna konfigurácia znamená reálnu schopnosť odviezť troch pasažierov. Relatívne pohodlne sa sedí aj na strednom sedadle. Stredné sedadlo je 390 mm nad podlahou, aj vďaka tomu sa tu sedí relatívne pohodlne. Pod dvojlavicou pre pasažierov s odklopným sedákom nájdete veľký úložný box.
Nakladacia hrana je 600 mm nad zemou. Bočné dvere vytvárajú nákladový otvor vysoký 1820 mm. Testovaná verzia poskytovala nákladový priestor s prepravnou kapacitou až 14 400 l. V prípade želania sú k dispozícii aj ochranné obklady podlahy a bokov.

Turbo mu dáva krídla
Dva litre objemu, výkon 103 kW (140 k) a krútiaci moment 340 Nm dostupný od 1600 ot./min. hovoria sami za seba, v praxi nás však prekvapili ešte viac. Že sa bude s prázdnou dodávkou takýto motor len pohrávať, sme tak trochu čakali, ale že sa nijak extra nezapotí ani po jej naložení na celkovú hmotnosť, nás už dostalo. Najvyšší prevodový stupeň si aj s nákladom na palube pýta už niekde pri tempe 80 km/h. A hoci sa motor sa po zaradení „šestky“ prepadne na hranicu 1500 ot./min., po ráznom zatlačení plynového pedála sa agregát pozvoľna nadýchne a bez odvrávania začne opäť zrýchľovať. Nevadí mu dokonca ani to, že práve stúpate do prudkého kopca. Je až zarážajúce, akú pružnosť motor 2.0 TDI v tak veľkej dodávke predvádza. A aká je záťaž relatívne malého motora pri jazde s nákladom? Posudzujúc podľa teploty oleja, to zvláda ľavou zadnou. Pri bežnej jazde zohrieva motorový olej na teplotu okolo 95 °C, no ani pri diaľničnom šprinte na hranici povolených rýchlostných limitov sa nedostal cez 105 °C. Zdá sa, že, minimálne v oblasti chladenia, konštruktéri agregát skutočne prispôsobili vysokým zaťaženiam v úžitkovom aute.

Bezpečne aj s nákladom
Obávať sa nemusíte ani jazdných vlastností auta pri plnom naložení nákladového priestoru. Kým pri prázdnom aute zadná časť odpružená pozdĺžnymi listovými pružinami trochu poskakuje, s nákladom na palube jej reakcie výrazne zvláčnejú. Pozor si treba dávať len na výraznejšie bočné náklony. Tlmiče však majú situáciu vždy pod kontrolou a v spolupráci s opatrnou stabilizáciou MAN-u nedovolia prekročiť bezpečné hranice. Dobre s vyššou záťažou poradili aj brzdy, prekvapilo nás najmä bezproblémové dávkovanie brzdného účinku s ťažkými paletami v nákladovom priestore. Priestor pre náklad je mimochodom prispôsobený pre použitie na rôzne účely, už z výroby sú preto v jeho priečkach normalizované šesťhranné otvory určené pre skrutky M6 slúžiace je rýchlu montáž vnútorných regálov a skriniek.

Čím rýchlejšie, tým drahšie
Ekonomika prevádzky a spotreba paliva sú pri dodávkach jednými z najsledovanejších parametrov a MAN sa v tejto oblasti rozhodne hanbiť nemusí. Aj vďaka výbornej aerodynamike (koeficient aerodynamického odporu 0,33) zvládol testovací úsek z Banskej Bystrice do Revúcej (naložený na približne 40 % svojej užitočnej hmotnosti) za 7,4 l/100 km. Vzhľadom na hustotu okolitej premávky a skutočnosť, že mal v tom čase najazdených len prvých 1000 km, to vôbec nie je zlá hodnota. Ak sme ten istý úsek absolvovali v podstatne hustejšej doprave štýlom večne sa ponáhľajúceho kuriéra, spotreba stúpla len o liter vyššie. Ako sa ukazuje, jeho naftový dvojliter patrí v segmente ľahkých úžitkových áut reálne medzi najúspornejšie motory.

Motor s výkonom 103 kW (140 k) je sprevodovaný dobre, ani naložené auto preto nie je na ceste lenivé. Prevodová páka je výborne po ruke. Hlavné LED svetlomety majú z vnútornej strany pasívne hliníkové chladiče.

Vysoká stavba karosérie a veľká čelná plocha však robia svoje na diaľnici, kde počítajte so spotrebou približne 11 – 12 l/100 km. Omnoho rozumnejšie sa ukázalo spomaliť na 110 km/h, čo sa v konečnom dôsledku podpísalo pod zníženie priemernej spotreby na necelých deväť litrov. Fyziku neobídete ani pri plnom naložení v kopcovitom teréne. Na testovacej horskej trase sme s prázdnym MAN-om dosiahli spotrebu 8,6 l/100 km, s paletou ťažkou 856 kg v nákladovom priestore zvládol rovnaký úsek za 9,5 l/100 km.

MAN jazdil na pneumatikách Continental VanContact 4Seasons s rozmermi 235/65 R 16. Plnohodnotnú rezervu si MAN vozí pod zadným previsom. Pruženie zadnej nápravy zabezpečujú pozdĺžne jednolistové pružiny.

MAN TGE 3.140 - technické údaje

MAN TGE 3.140 - rozmery

GALÉRIA

MAN TGE 3.140 MAN TGE 3.140 MAN TGE 3.140
MAN TGE 3.140 MAN TGE 3.140 MAN TGE 3.140
MAN TGE 3.140 MAN TGE 3.140 MAN TGE 3.140
MAN TGE 3.140 MAN TGE 3.140 MAN TGE 3.140
MAN TGE 3.140 MAN TGE 3.140 MAN TGE 3.140
MAN TGE 3.140 MAN TGE 3.140 MAN TGE 3.140
MAN TGE 3.140 MAN TGE 3.140 MAN TGE 3.140
MAN TGE 3.140 MAN TGE 3.140 MAN TGE 3.140
MAN TGE 3.140 MAN TGE 3.140 MAN TGE 3.140

 

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl