Praktický pickup môže poslúžiť aj na bežné jazdenie za každodennými povinnosťami, samozrejme, s určitými obmedzeniami. Ford Ranger v limitovanej edícii Black Edition nás počas redakčného testu presvedčil aj o tejto stránke jeho využitia.
Veľké pickupy to u nás veru nemajú ľahké. Ich kabíny nie sú tak priestranné ako v SUV a výhody veľkej korby dnes ocení skutočne len ten, kto má na to pracovné dôvody. Aby teda zaujali, prichádzajú aj ich „vyšperkované“ verzie poháňané silnými motormi, preplnené luxusnou výbavou a vybavené najnovšími technológiami zhodnými s aktuálnymi SUV. Testovaný Ford Ranger 3.2 TDCi (147 kW/200 k) bol toho jasným príkladom.
Komfort s kompromismi
Dĺžka 5362 mm, šírka aj so spätnými zrkadlami 2163 mm a rázvor 3220 mm naznačujú, že s parkovaním tohto korábu to v meste nebude zábava. Za jeho volantom si skutočne musíte dávať trochu väčší pozor, vďaka vysokej pozícii sedenia a dobrému výhľadu to však nie je o nič náročnejšie ako pri veľkých SUV. Porovnateľný je pritom aj priestor na predných sedadlách, naopak, nadštandardná šírka kabíny dodáva posádke pocit voľnosti, aký v iných autách nezažijete. Vzadu to už, samozrejme, taká sláva nie je, aj pri verzii Double Cab je predsa len prioritou veľkosť ložnej plochy. Dĺžkou sedákov 470 mm síce Ranger rekordy neláme, no v oblasti miesta na kolená je štedrejší, ako väčšina súčasných kompaktov na trhu.
S europaletou na chrbte
Silné stránky ukáže Ranger až pri ťažkej práci. Na jeho korbu môžete naložiť tonu nákladu, zapriahnuť zaň príves ťažký 3,5 t a vďaka silnému naftovému päťvalcu i dobre odstupňovanej šesťstupňovej automatickej prevodovke vyraziť tam, kam sa vám zažiada. Vysoká svetlosť podvozka, jeho odolná konštrukcia s tuhou zadnou nápravou a pohon všetkých kolies (s priraditeľným pohonom predných kolies „napevno“ cez zubovú spojku), ako aj redukcia a uzávierka zadnej nápravy z neho skutočne robia nezastaviteľný stroj. Pôdorys korby auta je navyše navrhnutý tak, aby Ranger odviezol jednu europaletu.
Ťah odspodu
Veľký päťvalec so zdvihovým objemom až 3,2 l sa najlepšie cíti v nízkych otáčkach, automat ho preto počas jazdy väčšinu času drží v pásme 1400-2000 ot./min. Korešponduje to s charakteristikou motora, ktorý dosahuje maximálny krútiaci moment 470 Nm už pri 1500 otáčkach. Pri tempe 90 km/h točí len 1600 ot./min, ak však potrebuje zrýchliť, hydrodynamický menič sa otvorí a bez podradenia na chvíľku vyženie päťvalec na 2400 otáčok. Ak treba, vie sa vytočiť až na 4600 otáčok, praktický význam to však nemá, maximálny výkon 200 k totiž dosahuje už pri 3000 ot./min. Päťvalcový Ranger si výborne počínal pri meraní spotrieb, merací úsek z Banskej Bystrice do Revúcej zvládol s priemernou spotrebou nafty len 7,8 l/100 km, ani s prívesom naloženým ďalším osobným autom sa však na rovnakej trase nedostal cez desaťlitrovú hranicu. Na diaľnici sa však pretláčal zo vzduchom, výsledkom tak bola jedenásťlitrová spotreba.
Príves ho nerozhádže
Silný motor a neúnavná rámová konštrukcia s listovými pružinami na zadnej náprave predvedú svoje nadanie až pri vyslovene ťažkej práci, za testovaný Ranger sme preto zapriahli dvojnápravový príves naložený osobným autom a sledovali, ako si s ním pracovný pickup poradí. Podľa očakávaní sa nedostavila žiadna dýchavičnosť, či iný náznak únavy. Naopak, v bežných rýchlostiach pôsobil Ranger suverénnym dojmom a predvádzal svoje výkonové rezervy. Nijak dramaticky sa pritom nezodvihla ani jeho reálna spotreba. Ak čakáte 15-litrové hodnoty, musíme vás sklamať. Z Banskej Bystrice do Revúcej to Ranger s naloženým prívesom zvládol so spotrebou 10,7 l/100 km (kopcovitý terén, ø 63 km/h), zatiaľ čo cesta späť s prázdnym vozíkom znamenala 9,4 l/100 km. Diaľničný presun s priemernou rýchlosťou 95 km/h spotrebu vyhnal na hodnoty 11 až 12 l/100 km.
Ford Ranger 3.2 TDCi - Technické údaje
Ford Ranger 3.2 TDCi - Rozmery
FOTOGALÉRIA