Blížiaca sa prísnejšia emisná norma a nový spôsob merania spotrieb spôsobujú v ponukách motorov jednotlivých automobiliek hotovú rošádu. Výsledkom nových pravidiel je aj benzínový štvorvalec 1.5 TSI. V Octavii sme testovali jeho výkonnejšiu verziu, naladenú na 110 kW/150 k.
Nový agregát 1.5 TSI (EA211 Evo) technicky vychádza z doterajšieho motora 1.4 TSI, má s ním zhodné vŕtanie 74,5 mm a nárast objemu je daný len vyšším zdvihom. Technickou zaujímavosťou je, že rovnaké vŕtanie má aj trojvalec 1.0 TSI, čo v praxi umožňuje zdieľanie niektorých komponentov kľukového a rozvodového mechanizmu – medzi novým štvorvalcom a menším trojvalcom. Minulosťou sú aj oceľové vložky valcov, nový celohliníkový motor 1.5 TSI dostal valce s chemicky nanesenými klznými plochami a lepšie dimenzované chladiace kanály. Testovali sme jeho výkonnejšiu verziu naladenú na 110 kW/150 k, ktorá na rozdiel od jeho menej výkonnej verzie (96 kW/130 k) využíva turbodúchadlo s obtokovým ventilom (znesie vyššiu teplotu výfukových plynov ako variabilné „turbo“ slabšej verzie) a pracuje v klasickom Ottovom cykle (slabšia verzia pracuje v Millerovom cykle). Nechýba mu ani systém vypínania dvoch valcov.
Ticho a chuť po otáčkach
Motor spolupracuje so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou, ktorá ho počas jazdy drží vždy niekde okolo hranice 1500 otáčok. Pri uvoľnenej jazde ho v kabíne prakticky nepočuť a jediné, čo vnímate, je valivý hluk pneumatík (testovaná Octavia jazdila na pneumatikách Bridgestone Turanza 225/40 R 18). Ak však pritlačíte plyn hlboko do podlahy, prevodovka pohotovo podradí a štvorvalec točí až do 5900 otáčok. Na tretí prevodový stupeň pritom dokážete Octaviu rozbehnúť až na 115 km/h, takže s ňou za mestom „s prstom v nose“ bezpečne zvládnete predchádzanie akéhokoľvek pomalšieho vozidla. Ak zvolíte manuálny režim prevodovky, motor dokážete ľahko vyhnať až po obmedzovač, plynulo zasahujúci pri 6200 otáčkach. Dynamickému motoru je našťastie prispôsobený aj samotný podvozok. Zvláda dynamickú jazdu po rozbitých povrchoch a veľmi dobre si dokáže poradiť aj s prenosmi hmotnosti pri prudkom brzdení uprostred rýchlych zákrut. Aj na veľkých, 18-palcových diskoch pritom Octavia zostávala „odspodu“ tichá.
Na dva valce
O režime jazdy na dva valce nás vždy informoval nápis v strede prístrojového panela, akusticky sme však rozdiel takmer nedokázali rozoznať. Ani pri defenzívnej jazde sa Octavia do tohto režimu príliš často nedostávala, stačilo totiž pri ustálenom tempe mierne pridať plyn a okamžite sa do práce zapojili aj dovtedy odpočívajúce valce. Aj napriek tomu bola testovaná Octavia príjemne úsporná. Diaľničné úseky prechádzala ustáleným tempom 130 km/h so spotrebou 6,5-7,0 l/100 km, ak sme spomalil na 110 km/h, spotreba klesla na 5,4 l/100 km. Testovací úsek z Banskej Bystrice do Revúcej skončil priemernou spotrebou 5,3 l/100 km.
Škoda Octavia 1.5 TSI - Rozmery
Škoda Octavia 1.5 TSI - Technické údaje
FOTOGALÉRIA