Konzervatívnejšie tvary, lepšia výbava, nová technika a efektívnejšie motory, to sú hlavné poznávacie znaky novej generácie Kie Ceed. Testovali sme jej najvýkonnejšiu naftovú verziu 1.6 CRDi (100 kW/136 k).
Novú generáciu modelu Ceed spoznáte vďaka konzervatívnejším a modernejším tvarom už zdiaľky. Kia sa totiž rozhodla urobiť hrubú čiaru za expresívnymi tvarmi predchodcu a, podobne ako nemecká konkurencia, zvolila cestu trvanlivejšej striedmej elegancie. Nepovažujeme to však za úplnú stratu identity, novinka si zachováva charakteristickú masku chladiča aj denné svietenie v podobe štyroch kociek známych z vrcholných verzií GT predchádzajúcej generácie. Zozadu je však identifikácia trochu zložitejšia,tvar zadných LED svetiel (ktoré mimochodom svietia aj cez deň) je dosť univerzálny a na prvý pohľad sa ľahko zamieňa s konkurenčnými modelmi. Jednoduchosť tvarov prenikla aj do kabíny, palubná doska nevystupuje do priestoru pre posádku tak veľmi ako doteraz, stredový dotykový displej sa presunul vyššie do zorného poľa vodiča a v odkladacích priestoroch stredovej konzoly pribudla praktická polička na bezdotykové dobíjanie mobilného telefónu. Priestorová ponuka sa veľmi nezmenila, pribudlo pár milimetrov na šírku (vpredu aj vzadu), na druhej strane ich však pár ubudlo navýšku. Súčasnosť skrátka velí stavať nižšie, aerodynamickejšie autá. Stále sa tu však pohodlne usadia aj vysokí chlapi, takže dôvod na paniku rozhodne nie je.
Tichý krok
Na rozbitých cestách je nový Ceed tichší než predchodca. Konštruktéri evidentne zapracovali na lepšom odizolovaní pomocných rámov od skeletu, auto pritom nestratilo nič z rýchlosti svojich reakcií na riadenie. Naopak, zlepšila sa aj odozva volantu a presnosť riadenia. Slabinou ostáva valivý hluk od pneumatík, na hrubozrnnejších povrchoch je Ceed stále o čosi hlučnejší než Golf, či aktuálny Focus. Úžasná je však jeho smerová stabilita. Ani na veľkých dierach nestráca istotu a nezametá zadkom. Jazdným prejavom sa Ceed prakticky dostal na úroveň najlepších európskych kompaktov, čo je rozhodne pocta a veľký skok. V zákrutách sa dokonca nechá jemným pribrzdením vyprovokovať k náznakom pretáčavosti, takže mu nechýba ani prvok zábavnosti.
Nové srdce
Hoci má naftový motor 1.6 CRDi (U3) rovnaké obchodné označenie ako predchodca s kódovým označením U2, ide o úplne inú konštrukciu. Novinka používa celohliníkovú konštrukciu (predchodca mal liatinový blok) a pohon šestnásťventilového rozvodu tichým remeňom (doteraz rozvodová reťaz). Motor má oddelené chladiace okruhy pre hlavu aj blok, vodný medzichladič chladiaceho vzduchu a na redukciu oxidov dusíka využíva „suchý“ LNT katalyzátor aj systém katalytickej redukcie SCR so vstrekovaním močoviny AdBlue. V praxi sa nám nový agregát zdal skutočne tichší, než doteraz. Ale až po zahriatí, kým je totiž studený, zámerne „rozhodí“ svoje zapaľovanie, aby produkoval viac tepla na úkor účinnosti a práve v tomto režime má výraznejší akustický prejav. Trvá to však len chvíľku, potom motor stíchne a počas jazdy ho prakticky nevnímate. Konzervatívnejšie tvary nezhoršili aerodynamiku karosérie, práve naopak. Aj vďaka tomu sa na diaľnici, pri tempe 130 km/h, predieralo auto vždy s priemernou spotrebou do šiestich litrov. Pri spomalení na 110 km/h spotrebu stiahnete dokonca pod päťlitrovú hranicu. Ukážkovú spotrebu predviedol naftový Ceed na testovacom medzimestskom úseku z Banskej Bystrice do Revúcej, ktorý bežným tempom okolitej premávky zvládol za 3,6 l/100km.
Kia Ceed 1.6 CRDi - Technické údaje
FOTOGALÉRIA