Renault sa ako jedna z prvých automobiliek vo veľkom pustila do zelených technológií a v Portugalsku predstavila elektricky poháňané modely Fluence Z.E. a Kangoo Z.E.. Servisnú podporu im zabezpečí 750 centier po celej Európe so špeciálne vyškoleným personálom.
Predaje elektrických vozidiel podľa odhadov Renaultu budú do roku 2020 predstavovať 10 percent svetového trhu. Aliancia Renault-Nissan sa chce do roku 2016 stať kľúčovým hráčom v tejto novej forme mobility s 1,5 miliónom elektrických vozidiel s logom Renault a Nissan na cestách. Do programu elektrických vozidiel investuje štyri miliardy eur a tím o sile 2000 ľudí.
KOMPLEXNE
Francúzsky výrobca si uvedomuje riziká viažuce sa so zavádzaním nových technológií do praxe a preto od začiatku robil všetko preto, aby predchádzal akýmkoľvek pochybnostiam budúcich zákazníkov. Prvé prekvapenie predstavujú samotné automobily, ktoré sa od štandardných modelov so spaľovacími motormi líšia minimálne.
Vďaka centrálnemu umiestneniu akumulátorov pod podlahou má Kangoo Z.E. rovnaké rozmery a prepravnú kapacitu ako bežný model so spaľovacím motorom, v dvoj- a päťmiestnej verzii ponúka prepravný priestor 2,4 až 4,6 m3, užitočnú hmotnosť 650 kg a odvezie predmety dlhé až 2,9 m. Elektrickú identitu signalizuje absencia výfuku a chrómové označenie "Z.E." v zadnej časti. Kryt nabíjacieho zariadenia sa nachádza vpredu pri monograme "Z.E." pri pravom prednom svetlomete.
Model Fluence Z.E. narástol oproti konvenčne poháňanému súrodencovi o 13 cm na 4,75 m. Predĺženie automobilu si vyžiadalo umiestnenie batérie za zadné sedadlá. Jediné mierne negatívum predstavuje batožinový priestor zmenšený na 317 l oproti pôvodným 496 l. Od verzie so spaľovacím motorom sa Fluence Z.E. odlišuje novou maskou chladiča, novými zadnými svetlometmi i modro sfarbenými detailmi, ktoré definujú elektricky poháňané Renaulty.
TICHÁ SILA
Interiér oboch noviniek poskytuje identické funkcie a komfort ako iné bežné verzie. Elektrický typ pohonu predznamenávajú dva nové kruhové prístroje po oboch stranách tachometra. Vľavo vidíte stav nabitia akumulátorov, ručička klesá zvrchu na spodok podobne ako pri kontrolke nádrže pri konvenčne poháňaných automobiloch. Napravo je ekonometer, ktorý vodiča informuje o využívaní energie: svetlomodré svetlo indikuje "normálnu" jazdu, tmavomodrá signalizuje optimálnu jazdu a červená nadmerné čerpanie energie s negatívnym vplyvom na dojazd. Palubný počítač obsahuje informácie o zostávajúcom dojazde, o zostávajúcej kapacite akumulátora v kWh, ako aj o priemernej a aktuálnej spotrebe energie.
Fluence Z.E. poháňa synchrónny elektromotor s rotorom s maximálnym výkonom 70 kW (95 k) pri 3 000 ot/min. Maximálny krútiaci moment 226 Nm je dostupný v celom spektre otáčok. Motor Kangoo Z.E. je naladený na 44 kW (60 k) a tiež disponuje maximálnym krútiacim momentom 226 Nm. Reduktor s jediným prevodom, ktorý nahrádza prevodovku, umožňuje absolútne lineárnu a plynulú jazdu bez zmeny prevodových stupňov.
Na štartovanie si budete chvíľu zvykať. Prečo? Minimálne prvé dva razy budete čakať na zvuk motora, ktorého sa nedočkáte. Iba kontrolka "GO" a zvukový signál vám oznámia, že auto je pripravené vyraziť. Na pákovom voliči s označeniami ako pri automatických prevodovkách zaradíte D a idete. Okolo vás panuje absolútne ticho, ktoré neskôr dopĺňa aerodynamický šum a hluk odvaľujúcich sa pneumatík. Cestovanie si užívate a dovolím si tvrdiť, že práve ticho nezvádza k agresívnej jazde, šoférujete úplne pokojne. Vzhľadom na neustály prísun točivého momentu auto do rýchlosti 50 km/h zrýchľuje asi o sekundu rýchlejšie ako štandardne poháňané modely. Pri jazde v meste a na okresných cestách nám dynamika rozhodne nechýbala a nepociťovali sme žiadny rozdiel oproti konvenčným verziám, samozrejme, až na ticho a plynulosť jedného prevodu. Dych začína elektrickým Renaultom dochádzať pri rýchlostiach okolo 100 km/h, odkedy je zrýchlenie pozvoľnejšie, pripomíname však, že vzhľadom na určenie pre mestskú, respektíve prímestskú premávku nejde o žiadny problém. Osobitnú kapitolu predstavuje brzdenie, elektromobil relatívne výrazne spomaľuje, ak dáte nohu dole z plynu a rekuperuje tak energiu. Okrem dobíjania batérie tak šetríte aj brzdy.
DOŽIVOTNÁ ZÁRUKA
Lítium-iónové batérie modelov Fluence Z.E. a Kangoo Z.E. sa skladajú zo 48 modulov, pričom každý z nich obsahuje štyri elementárne komory, kde sa odohrávajú elektrochemické reakcie, pri ktorých sa tvorí elektrický prúd alebo uchováva energia. Každý modul produkuje napätie 8,3V pre celkových 400V zo 48 modulov. Renault si vybral technológiu li-ion, batérie netrpia pamäťovým efektom, nevyžadujú žiadnu údržbu a môžu sa nabíjať v krátkych cykloch bez negatívneho dopadu na ich kapacitu. Vážia 280 kg a majú kapacitu 22 kWh, čo pri dnešných cenách znamená, že jedno nabitie vyjde okolo 2,5 - 2,8 eur. Plnú kapacitu dosiahnu po asi šiestich až ôsmich hodinách a na jedno nabitie prejdete podľa štýlu jazdy 180 km pri ideálnych podmienkach po minimálnych 80 km pri najvyššom výkone, kopcovitom teréne a zlej poveternostnej situácii. Na budúci rok prídu na trh aj batérie, ktoré nabijete v zrýchlenom režime do 30 min.
Akumulátory nie sú súčasťou kúpnej ceny. Za prenajatie batérie bude klient platiť fixnú mesačnú čiastku, poplatok sa odvíja od počtu najazdených km, napríklad vo Francúzsku pri predpokladanom ročnom nájazde 10 000 km je stanovená suma 82 eur mesačne. V rámci prenájmu batérie získa zákazník komplexné nonstop asistenčné služby pokrývajúce nielen poruchy vozidla, motora alebo batérie, ale aj vybitie batérie, keď Renault bezplatne odtiahne auto k zvolenej nabíjacej stanici do vzdialenosti 80 km. Automobilka garantuje, že ak účinnosť akumulátora klesne pod 75 percent pôvodnej kapacity, dostanete novú batériu. Odpadá tak asi najnákladnejší problém, ktorý by vás po rokoch užívania elektromobilu mohol stretnúť – kúpa novej batérie.
FLEETY
Renault predpokladá, že 70 percent vyrobených Fluenceov Z.E. a 80 percent Kangoo Z.E. pôjde flotilovým zákazníkom. Preto vytvoril systém dynamickej správy vozového parku Fleet Asset Management pre leasingové spoločnosti a fleetových operátorov. Systém ponúka dennú aktualizáciu údajov o prejazdenej vzdialenosti, spotrebe energie, nabití akumulátorov a podobne. Operátor každý deň získa približne 60 rôznych informácií, ktoré mu pomôžu spravovať park elektrických vozidiel. Služba stojí päť eur mesačne bez DPH.
Na elektromobily poskytuje Renault záruku dva roky pri neobmedzenom počte kilometrov alebo tri roky a 100 000 km podľa trhu. Záruka na elektrický pohonný agregát je päť rokov a 100 000 km. Záruky si klienti môžu predĺžiť až na sedem rokov. Automobilka vzhľadom na jednoduchší typ pohonného ústrojenstva, odpadajú napríklad pravidelné výmeny oleja, predpokladá o približne 20 percent nižšie prevádzkové náklady a tiež nižšie sadzby poistného. Oba modely by mali vzbudzovať minimálny záujem zlodejov, keďže pri nabíjaní sa každé auto prihlasuje vlastným identifikátorom. Navigácia v základnej výbave informuje nielen o zostávajúcom dojazde, ale ponúka presnú navigáciu k najbližšej nabíjacej stanici. Zákazníci môžu využívať aj balík služieb a aplikácií, ktorý im umožní prostredníctvom počítača alebo mobilného telefónu na diaľku kontrolovať nabíjanie a stav batérie respektíve dojazd auta. Servisnú podporu elektrickým autám zabezpečí 750 centier po celej Európe so špeciálne vyškoleným personálom. Cena modelu Fleunce Z.E. štartuje vo Francúzsku na sume 21 900 eur a Kangoo Z.E. začína s cenovkou 20 000 eur bez DPH. Francúzsko poskytuje na kúpu elektromobilov dotáciu 5000 eur, čím sa výsledná obstarávacia suma zníži na zaujímavých 15 000 eur. Na slovenský trh dorazia elektromobily od Renaultu na jeseň 2012.
Technické údaje a prevádzkové náklady