Jazda: Elektrická Octavia

0
0
0
s2smodern

Octavie Green E Line testujú v okolí Mladej Boleslavi Škoda Auto plánuje v roku 2014 uviesť do predaja sériový model elektrického vozidla. Podobne ako pri iných elektromobiloch má byť jeho doménou mestská premávka a pôjde o menšie auto. Z modelovej palety Škody sa najviac na zapracovanie elektrického pohonu hodí posledný prírastok Citigo.

Mladoboleslavská automobilka preto už odštartovala skúšobnú prevádzku desiatich vozidiel Octavia Green E Line. Každá z nich má počas roka najazdiť minimálne 15 000 km. Vývoj trval 20 mesiacov, začal v roku 2010 a Škoda kvôli nemu založila nové oddelenie sústreďujúce sa na rozvoj e-mobility. Terajšie testovanie rozdelila značka do troch fáz. Prvá sa práve skončila, počas nej s automobilmi jazdil top manažment, v druhej budú novinku desať až 12 týždňov testovať interní zamestnanci na všetkých úrovniach a od apríla sa dostane k partnerom automobilky, napríklad štátnym úradnom, vysokým školám či energetickým podnikom, ktoré distribuujú elektrinu. Od februára bude jedna Octavia Green E Line jazdiť ako taxi medzi letiskom Ruzyň a Prahou. Skúšobná flotila má poskytnúť dôležité poznatky pre ďalší vývoj elektrického pohonu až do stavu pripraveného pre sériovú výrobu.

„Octavia Green E Line dokazuje našu technologickú kompetenciu na poli elektromobility a je míľnikom v rámci našej rozsiahlej stratégie trvalo udržateľného rozvoja," zdôraznil predseda predstavenstva spoločnosti Škoda Auto Winfried Vahland. „Náš vývoj prebieha v tesnej súčinnosti s koncernom Volkswagen," dodal. Aktivity českej automobilky na poli elektromobility sú dôležitou súčasťou rozsiahlej stratégie v oblasti pohonov a palív. Značka pritom v strednodobom horizonte počíta s mixom rôznych pohonov, okrem klasickým zážihových a vznetových motorov aj s alternatívnymi pohonmi na biopalivá, LPG, CNG a elektrinu. „Škoda a celý koncern Volkswagen sú dlhodobo zamerané na trvalo udržateľnú mobilitu na báze obnoviteľných zdrojov energií. Elektrický pohon bude pre bezemisnú mobilitu bezpochyby nadobúdať na význame. V spolupráci s koncernom sme na veľmi dobrej ceste," konštatoval člen predstavenstva značky za oblasť technického vývoja Eckhard Scholz.

Elektrickú Octaviu Combi poháňa elektromotor s maximálnym výkonom 85 kW (115 k) a najvyšším krútiacim momentom 270 Nm, ktorý je k dispozícii už pri rozjazde, čo je dané charakteristikou pohonu. Na 100 km/h zrýchli za dvanásť sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 135 km/h. Dojazd v laboratórnych podmienkach stanovili na 150 km.

Akumulátor sa skladá zo 180 článkov. Lítium-iónová batéria disponuje energiou 26,5 kilowatthodín a váži 315 kg. Miesto našla pod strednou a zadnou časťou podlahy a čiastočne aj v batožinovom priestore, ktorý sa zmenšil o približne 200 l. Batéria sa nabije na 80 percent kapacity za osem hodín pri napätí 230 V (jednofázový prúd) a za dve hodiny pri 400 V (trojfázový prúd). Životnosť akumulátora sa približne rovná životnosti vozidla, po troch tisícoch nabíjaní (najazdení cca 300 000 km), by mala jeho kapacita dosahovať 80 percent nového. Pre posádku je k dispozícii päť miest na sedenie a okrem iného prístrojového panelu sa interiér oproti bežným Octaviám nezmenil.

Jazda

Prvý elektromobil od Škody sa pohybuje svižne, jazdu v okolí Mladej Boleslavi sme si užili. Okrem veľmi príjemnej agility vás hneď po rozjazde prekvapí zvukový generátor, ktorý do rýchlosti 50 km/h produkuje pre posádku nie práve najľúbozvučnejšie „vrčanie", aby vystríhal chodcov. Hoci zvonku je ho počuť výraznejšie, na jeho zvuk sme si v kabíne nezvykli. V každom prípade, ak idete rýchlosťou nad 50 km/h, čaká vás príjemné ticho a pohoda. Ako som spomínal, pri rozjazdoch s necitlivou nohou na plyne pre prítomnosť krútiaceho momentu 270 Nm budete odchádzať z križovatiek s prešmykujúcimi prednými kolesami, dynamika v nižších rýchlostiach autu rozhodne nechýba. Nadváhu 280 kg oproti benzínovej jednašestke si pri jazde neuvedomujete, manévrovanie a ovládanie sa nelíši od klasickej Octavie. Novinkou na poli elektromobilov sú páčky pod volantom, ktorými môžete nastavovať úroveň brzdenia potom, ako dáte nohu dolu z plynu, v podstate ide o mieru rekuperácie. Čím inzenzívnejšie spomaľujete, tým viac energie sa rekuperuje. V praxi si môžete zvoliť režim od pohodového „neutrálu", ktorým sa kĺžete krajinou, až po výrazné spomaľovanie. Pri troche šikovnosti sa naučíte jazdiť takmer bez bŕzd, auto budete korigovať iba uberaním a pridávaním plynu, automatickým výrazným spomaľovaním ušetríte brzdy a energiu. Škoda okrem toho počíta s tromi jazdnými režimami, Normal, Eco a Range. Prvý ponúka štandardný výkon a všetky funkcie, druhý obmedzuje výkon na 60 kW (82 k) a maximálnu rýchlosť na 120 km/h a tretí ponúka (50 kW/ 68 k), najvyššiu rýchlosť 95 km/h i vypnutie klimatizácie, čím maximalizuje dojazd vozidla.

Škoda Octavia Green E Line:

• Menovitý výkon: 60 kW

• Maximálny výkon: 85 kW po dobu 60 sekúnd

• Krútiaci moment: 270 Nm (4 sekundy.), Resp. 255 Nm

(60 sekúnd.)

• Maximálna rýchlosť: 135 km/h

• Zrýchlenie 0-100 km/h: 12 sekúnd

• Dojazd: 140 km

• Akumulátor: lítium-iónová batéria

• Hmotnosť akumulátora: cca 315 kg

• Energie akumulátora: 26,5 kWh

• Nabitie na 80 % kapacity:

o 8 hodín pri napätí 230 V (jednofázový prúd)

o 2 hodiny pri 400 V (trojfázový prúd)

Elektromotor je umiestnený vpredu, batérie vzadu.  Na stredovom paneli vidíte dojazd a stav nabitia batérií.   ...alebo vzadu, kde inak býva hrdlo klasickej nádrže.  Nabíjať môžete v prednej časti pod znakom Škoda Auto...

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl