Ak si myslíte, že si vás v aute, ktoré je na trhu už päť rokov, na ceste nikto nevšimne, mýlite sa. Aspoň v prípade, že sedíte v červenej Škode Fabia vo verzii Sportline s bielou strechou a polepom vo forme čiernych štvorcov.
Limitovaná športová edícia Fabie vyzerá atraktívnejšie ako jej štandardná kolegyňa. No i tu sa ukazuje, že čas je najlepší sudca. Kým časť konkurentov sa vybrala cestou dizajnovo prezdobených či typicky ženských áut, tzv. druhých vozidiel do rodiny, Fabia je aj po rokoch solídnym kusom auta, ktoré slušne reprezentuje firmu.
Fabia Sportline ozvláštňuje športový spojler pod predným nárazníkom, zadný nárazník s integrovaným spodným difúzorom, veľký zadný horný spojler, hrubá koncovka výfuku a biela strecha. Tieto prvky jej dávajú postoj zápasníka, dole ju opticky rozširujú a hore zužujú. Takže akési Mini z Mladej Boleslavi. Celkový dojem je taký výrazný, že si Fabiu počas týždňového testu obzeralo množstvo chodcov i vodičov z okoloidúcich áut. To nás naozaj prekvapilo.
Interiér je aj po rokoch solídny a plne konkurencieschopný. Plasty sú na kategóriu malých áut – a nielen na ňu - výborné, celá palubná doska je kvalitne poskladaná. Miesto vodiča je paradoxne lepším miestom pre vysokých ľudí: kým 175-centimetrový muž si o širokú stredovú konzolu šúchal koleno, takmer dvojmetrový kolega mal pravú nohu ďaleko od nej. Všetko závisí od pozície sedenia. Tá je v každom prípade dobrá, sedadlo i volant disponujú veľkým rozsahom nastavovania.
Sedadlá verzie Sportline poskytujú už na pohľad výbornú bočnú oporu. Navyše sú aj pohodlné, čo sme ocenili po štyroch hodinách za volantom. Veľmi príjemný je aj materiál ich čalúnenia.
Vzadu je na malé auto miesta nad očakávanie, aj vďaka vysokej stavbe karosérie a veľkému priestoru na chodidlá pod prednými sedadlami. A ešte maličkosť: zadné okno sa pri otvorení celé zasunie do dverí. To teda štandardom nebýva, zvyčajne z neho zostane trčať zhruba tretina.
Páči sa nám grafika prístrojov. Decentná, bez problémov by mohla patriť aj do vyšších automobilových tried. Zdieľanie komponentov Fabii jednoznačne prospieva. Na vysokej úrovni je výbava verzie Sportline. Automatická klimatizácia, tempomat, rádio s CD a kvartetom reproduktorov navyše oproti štandardu dokáže veľmi spríjemniť jazdu. Na diaľnici, plnej špiny a vody po roztápajúcom sa snehu, nám radosť kazila aerodynamika auta, tlačiaca špinu na spätné zrkadlá a bočné okná.
Chválime riadenie Fabie: je živé, komunikatívne a presné. Športový podvozok limitovanej edície jazdí výborne, dáva pocit mimoriadnej istoty. Nič nebúcha ani nevibruje, je však prirodzene tvrdší. Je totiž znížený o 15 mm oproti štandardu a vybavený športovými tlmičmi. Fabia je s ním vodičsky výborné auto. Ak však jazdíte so spolucestujúcimi, môže im nižší komfort prekážať. V tom prípade odporúčame štandardný podvozok.
Predné kolesá Fabie poháňal turbom prepĺňaný štvorvalec s objemom 1,2 litra v nižšej výkonovej verzii 63 kW (86 k). S autom si výborne rozumie, podľa subjektívnych pocitov mu dáva skvelú dynamiku. Maximum krútiaceho momentu 160 Nm síce leží podľa technických podkladov už pri 1500 otáčkach, tu sa však motor ešte len zbiera k životu. Najviac šťavy z neho vymačkáte nad 3000 otáčkami. Päť stupňov prevodovky je dobre odstupňovaných, pri stotridsiatke pracuje motor na presne 3000 otáčkach, čo je menej ako u väčšiny benzínovej konkurencie. V meste môžete plachtiť na 1500 otáčkach, kedy spotreba neprekročí päť litrov. Samozrejme, pri akcelerácii je potrebné podradiť, inak by ste boli sami proti sebe (a motoru i spotrebe), ale na dlhších plynulých úsekoch sa dá úsporne jazdiť na päťke.
Agregát 1.2 TSI má príjemný a dravý zvukový prejav, pričom na benzínový motor je úsporný. Výrobca udáva ako priemer v kombinovanom režime 5,2 l/100 km, my sme skončili na hranici 6,2 litra pri teplotách pod nulou a vyššom podiele mestských a diaľničných jázd.