Subaru vstúpilo do segmentu kompaktných crossoverov a vytvorilo auto, na aké sme doteraz u tejto japonskej prémiovej značky neboli zvyknutí. Model XV je zaujímavý dizajnom, jazdnými vlastnosťami a úspornými motormi.
Nový modelový rad Subaru vznikal pod sloganom Urban Adventure, teda mestské dobrodružstvo. Víziou japonských inžinierov bolo vytvoriť vozidlo, ktoré sa perfektne hodí na aktívne nasadenie v mestskom prostredí, ale je vynikajúco pripravené aj na spontánne výlety mimo civilizácie.
Dizajn XV sa odlišuje od ostatných modelov a ukazuje nové smerovanie značky. Už nie je plne podriadený funkčnosti, štýl hral v tomto prípade rovnocennú úlohu.
Najnovšie Subaru prekvapilo veľkosťou vnútorného priestoru. Keď si výškovo nadpriemerný šofér nastavil sedadlo vodiča, ďalší vysoký chlap sa pohodlne zmestil za neho. Sedadlá sú ukotvené vysoko, spodné prahy nízke, strecha relatívne vysoko s vybratím nad hlavami vzadu. Dosť miesta je na kolená zadného pasažiera, veľký priestor na chodidlá sa nachádza pod predným sedadlom. Vzadu sa bez obmedzení odvezú dvaja dospelí, tretiemu by už prekážal stredový tunel. Subaru XV má totiž štandardne pohon všetkých kolies a kardan jednoducho musí mať svoje miesto.
Centimetre na šírku pridali kompaktne úzke výplne dverí. Napriek tomu sú ich súčasťou veľké odkladacie kapsy. Tri ďalšie odkladacie priestory sú medzi sedadlami pred klasickou uzatvárateľnou schránkou, ktorá je zároveň opierkou na ruky.
Život v tesných priestoroch v mestách zjednodušuje ľahké nastupovanie a vystupovanie: aj pri otvorení dverí do malého uhla je medzera medzi nimi a karosériou v hornej polovici väčšia, ako sme zvyknutí pri iných autách.
Inšpirácia hi-tech materiálmi pri navrhovaní XV sa prejavila v interiéri. Stredová konzola je triezva a prehľadná, obsahuje tri otočné ovládače a dva veľké displeje. Použité materiály sú však prvotriedne, plasty na palubovke aj na vrchnej časti dverí sú mäkčené a dizajnéri sa pohrali aj s grafikou displejov. Z hľadiska ergonómie poteší, že ovládanie palubného počítača je konečne tam, kam patrí – na volante.
Výhľad z auta je výborný. A-stĺpiky sú nielen úzke, ale aj posunuté dopredu o 200 mm oproti štandardným konštrukčným riešeniam.
Na pohon XV slúžia najnovšie generácie pohonných reťazcov, vyvinutých inžiniermi Subaru: nový benzínový boxer s objemom 1,6 litra (84 kW/ 114 k) s novou 5-stupňovou manuálnou prevodovkou alebo novou generáciou CVT prevodovky Lineartronic. Alternatívou je dieselový boxer (2,0 litra, 108 kW/ 147 k) so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Vyskúšali sme oba.
Benzínový motor je typickou „urban" voľbou: tichý a úsporný v meste, pri snahe o razantnú jazdu ho však treba hnať do otáčok, čo sa nepriaznivo odrazí na spotrebe. Tá je v kombinovanom režime 6,5 l/100 km. V mestskej premávke šetrí palivo systém stop & štart, ktorým je XV vybavené ako vôbec prvé Subaru.
Dieselový motor poskytuje autu výbornú dynamiku a súčasne je úsporný. Pri bežnej jazde sme s hodnotou 5,2 l/100 km dokonca podliezli spotrebu udávanú výrobcom. Auto je veľmi komfortné vďaka pohodlným sedadlám i komfortne naladenému pruženiu. V zákrutách sa však vysoká karoséria nakláňa len minimálne a auto sa správa príkladne neutrálne. Majú to na svedomí dve veci: ťažisko, ktoré je najnižšie zo všetkých konkurentov, a vyspelý systém pohonu všetkých kolies.