Test: Subaru XV 1.6i Lineartronic

0
0
0
s2smodern

XV pomáha nízke ťažisko a stály pohon 4x4.V meste je príjemným spoločníkom, mimo neho popiera zákony fyziky do takej miery, že by Newtonovi vstávali všetky vlasy na parochni.

Subaru XV je prvým modelom, ktorý značka vytvorila pod novým sloganom Enjoyment and Peace of Mind (voľne sa dá preložiť ako užívanie si auta a pokoj mysle). A myslí ho smrteľne vážne – napokon, čo iné by ste čakali od Japoncov. A to je dobre.

Stop fyzike
Zdanlivo protichodné slová sloganu sa Subaru podarilo spojiť do funkčného celku v kompaktnom crossoveri XV, konkrétne v jeho verzii s benzínovým motorom 1.6i a bezstupňovou prevodovkou Lineartronic. Pokojná časť nás oslovila pri plazení sa mestom a jeho zápchami. Nehlučný motor, prevodovka meniaca prevodové pomery automaticky, plynule a bez akýchkoľvek trhnutí, bezchybne fungujúci stop & štart systém, ktorý stihne motor nakopnúť, kým preložíte nohu z brzdy na plyn, a ťažko opísateľná atmosféra pripomínajúca relax centrum. To všetko spôsobí, že so stoickým pokojom a bez náznaku stresu absolvujete aj jazdu po upchatých tepnách hlavného mesta. Akoby mu voperovali bypass.
A keď konečne vyrazíte z mesta von a narazíte na prvé zákruty, zistíte, že vás všetci ostatní iba brzdia. V zatvárajúcich sa polomeroch je Subaru neporaziteľné, hoci má pod kapotou len štvorvalec, ktorý mu dáva 84 kW (114 k). Cítite, akoby bola celá hmotnosť auta sústredená len pod vaším sedadlom – preč z vami zvoleného smeru neťahá ani predok, ani zadok, auto ide tam, kam chcete vy. Odstredivé sily pre vás prestali existovať a kým ostatné autá pred zákrutou spomaľujú, vy nemusíte.
Tu funguje prvá časť sloganu – užívanie si jazdy. Na ceste vás drží silný magnet v podobe nízkej hmotnosti a nízko položeného ťažiska, ktorému pomáha permanentný pohon všetkých kolies. Vyskúšali sme aj typické „subaru weather", teda nečas s prívalmi dažďa. Žiadny náznak aquaplaningu, všetky kolesá si pevne držali smer.

V Japonsku po slovensky
Spotreba sa držala slušne: podarilo sa nám zajazdiť aj výrobcom udávaných 6,3 l/100 km, priemer mesto/ mimo mesto v pomere 50:50 skončil na hodnote 7,4 litra. Palubný počítač ukazuje, koľko benzínu ušetril stop & štart systém – v našom prípade to bolo 0,4 litra. Nároky na palivo však zvyšuje diaľnica: tu si auto vezme od osem do deväť litrov. Vyššia karoséria znamená aj viac aerodynamického hluku v interiéri.
Pri bezstupňovej prevodovke Lineartronic, vyvinutej Subaru, v XV chýba možnosť radiť krídelkami pod volantom, ktorú má napríklad Legacy. Napriek tomu viete tlakom na pedál akcelerátora efektívne využívať pružnosť motora. XV zrýchľuje kontinuálne, boxer motor nastupuje už odspodu a ťahá až po zhruba 5500 otáčok – týmto charakterom dosť pripomína hybridné auto.
Vodič i posádka si pochvaľujú komfortný podvozok, priestor, ktorý je naozaj veľký aj vzadu, a najmä vynikajúce sedadlá, čo platí pre kontúrovanie, výplň i čalúnenie. Doterajšie strohé palubné počítače Subaru nahradil multifunkčný displej, zobrazujúci všetky možné údaje a vyhodnocujúci spotrebu aj graficky v čase. A čo by sme u Japonca naozaj nečakali, XV s vami komunikuje v slovenčine. Na koniec testu sa rozlúčilo slovami: Málo paliva, natankujte.

 

Technické údaje

 

 Na dĺžke 4,4 metra vytvorili Japonci extra veľký priestor pre cestujúcich. Pracovisko vodiča: palubný počítač, audio, telefón i tempomat sa ovládajú na volante. Palubná doska je poskladaná z kvalitných materiálov.   XV nechýba parkovacia kamera, japonské auto s vami komunikuje v slovenčine.   Spotreba na trase mesto/ mimo mesto v pomere 50:50 bola 7,4 l/100 km.   Bezstupňová prevodovka Lineartronic radí krásne hladko, manuálne radenie predvolených stupňov v XV nie je. S výplňou, čalúnením i tvarovaním sedadiel bude posádka maximálne spokojná.


ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl