Predstavenie: Citroën C-Elysée

0
0
0
s2smodern

 Toto auto je už z výroby prispôsobené ťažkým prevádzkovým podmienkam. Francúzi sa pochlapili a postavili priestranný sedan, ktorý je príjemne komfortný, zvládne aj jazdu po zlých cestách a poteší ľahkou údržbou.


Po prvých kilometroch absolvovaných na slovenských cestách už vieme, že C-Elysée sa o zákazníkov báť nemusí. Niečo podobné mal koncern PSA Slovákom ponúknuť už dávno – úprimné, jednoduché a pragmatické auto, ktoré má vďaka mechanickej odolnosti a robustnosti šancu prežiť aj nie príliš láskyplné zaobchádzanie.

Kabína, ktorá nezavŕzga
Palubná doska a vnútorné obklady sú z lacnejších tvrdých plastov, no podľa konštruktérov bolo jedným z cieľov navrhnúť ľahko udržiavateľný interiér, odolávajúci prachu a nánosom nečistôt. Z tohto pohľadu sa im to podarilo na výbornú. Mäkké plasty by kabínu nielen predražili, ale zároveň skomplikovali jej dlhodobú údržbu v ťažkých podmienkach. A to nie je všetko, komponenty palubnej dosky, ktoré sú v autách koncernu PSA bežne pospájané len zacvaknutím do seba, sú v tomto aute priskrutkované. Údajne sú posilnené všetky spoje, ktoré by mohli pri neskoršej únave karosérie (tej sa vyhnúť nedá) začať vŕzgať. Plasty majú dobre odolávať povrchovým škrabancom a sedadlá dostali špeciálne textilné čalúnenie so zvýšenou odolnosťou. Odolajú tak nielen dlhodobej mechanickej námahe, ale aj čisteniu a častému vysávaniu.
Očarí vás aj ponuka priestoru na zadných sedadlách. Na rázvore 2652 mm sa Citroënu podarilo vytvoriť tak priestrannú kabínu, že za vodičom vysokým 182 cm si môže zadný cestujúci preložiť nohu cez nohu! Relatívne dosť miesta je vzadu aj na hlavu. Ak si ju však chcete oprieť o zadnú opierku, máte smolu. Zadné sedadlá majú len integrované opierky, ktoré sú pre osoby vyššie ako 180 cm nízke. Škoda, tu koncern PSA šetrenie nijak nemaskuje.
Lacno pôsobia aj zadné celoplastové výplne dverí bez odkladacích priestorov. Fľašu, či peňaženku si tu musíte jednoducho podržať v rukách. Elektrické ovládanie okien (predných aj zadných) má svoje miesto len na stredovom tuneli a ani jedno okno nemá režim automatického dojazdu (mechanizmy sťahovania okien nie sú vybavené bezpečnostnými poistkami proti privretiu).

Upravené motory
Pre C-Elysée Citroën vyhradil tri motory. Základným agregátom bude atmosférický benzínový trojvalec VTi 72 (1.2 12V) s max. výkonom 53 kW/ 72 k a krútiacim momentom 110 Nm. V Citroëne sa pohrali s jeho nastavením, takže zvládne aj menej kvalitné palivo a trvalú prevádzku na 91-oktánový benzín. Automobilka ho kombinuje s päťstupňovou manuálnou alebo robotizovanou prevodovkou. Nad ním je v ponuke štvorvalec VTi 115 (1.6 16V) vyladený na výkon 85 kW/ 115 k a max. krútiaci moment 150 Nm.
Populárnym by mohol byť najmä posledný motor v ponuke – turbodiesel HDi 90 (1.6 8V). Nejde pritom o žiadnu výbehovú verziu, ale poslednú evolúciu tohto agregátu (DV6D), používajúcu zjednodušený osemventilový rozvod poháňaný remeňom so životnosťou 160 000 km. Interval výmen motorového oleja je podľa prevádzkových podmienok 20 až 30 000 km.

Odolné podvozky
Ťažkým prevádzkovým podmienkam je prispôsobený aj podvozok. Zavesenie dostalo pevnejšie silentbloky, odolné ramená a všetko je skonštruované s dôrazom na dobrú a rýchlu rozoberateľnosť. Citroën skrátka postavil auto tak, aby s ním mali v servisoch pri výmene kľúčových spotrebných komponentov podliehajúcich rýchlemu opotrebovaniu, čo najmenej práce.

Komfort a náklony
Zabudnite na šport, za volantom tohto Citroënu sa prenesiete do sveta komfortu a jemnosti, ktorý je dnes veľkou vzácnosťou. Cez diery na ceste sa sedan zľahka prenesie, nebúcha pritom podvozkom ani neprístojne nenadhadzuje zadkom. Zvezenie v ňom je svojím spôsobom príjemným relaxom. Je na škodu, že tento jazdný prejav sa v mene športovosti a dravosti z európskych áut pomaly vytráca. Ľuďom by mala ostať možnosť voľby, kto chce komfort, nech ho má, no násilné vnucovanie veľkých kolies a tvrdých podvozkov je často únavné. Nie každý si totiž cestou do práce potrebuje niečo dokazovať, namiesto rýchlej jazdy uprednostňuje komfortný presun do cieľa svojej cesty a jediné, čo potrebuje, je pocit pohodlia a solídnej kontroly nad autom.
Z napísaného musí byť jasné, že C-Elysée nie je žiadny dravec. V zákrutách si dopraje náklon a rozhodne sa necíti vo svojej koži, ak naň veľmi tlačíte. Zákazníci však ocenia jeho iné, z pohľadu komfortu podstatne dôležitejšie hodnoty.

Musí vydržať
Prezentácia Citroënu C-Elysée sa niesla v duchu odolnosti a výdrže. Predstavitelia značky sa snažia zdôrazniť, že prioritou tohto auta je vydržať a dlhé roky spoľahlivo slúžiť v najrôznejších kútoch sveta. Na zodpovedné prehlásenie o pravdivosti týchto tvrdení Citroënu bola naša prvá osobná skúsenosť krátka, no podľa toho, čo sme videli a zažili, máme pocit, že koncern PSA vykročil správnym smerom.

 

TECHNICKÉ ÚDAJE

 

Citroën C-Elysée dostal dokonca odolnejší lak karosérie určený do prašného prostredia. Plasty palubnej dosky sú tvrdé, no mali by dobre odolávať poškriabaniu a ľahko sa čistiť.  Kabína je taká veľká, že za vodičom vysokým 182 cm si môže zadný cestujúci preložiť nohu cez nohu.  Medzi podbehmi je kufor široký 1032 mm, dĺžka podlahy je 736 mm. Celkový objem batožinového priestoru je 506 l. Elektrické ovládanie predných aj zadných okien má svoje miesto len na stredovom tuneli.  Napriek veľmi príťažlivej cene môže byť C-Elysée vybavené aj prvkami vyššieho komfortu, napríklad vyhrievaním sedadiel.

 

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl