Test: Citroën C4 e-HDi 115

0
0
0
s2smodern

Jeho nevtieravý dizajn má aj po rokoch svoje čaro. Citroënom to v posledných rokoch naozaj sluší.Je príjemne komfortný, má útulnú kabínu a s malým naftovým štvorvalcom pod kapotou skoro nič nežerie. Testovali sme Citroën C4 1.6 e-HDi.

Len ťažko by ste hľadali nenápadnejší rodinný hatchback, než je Citroën C4. Nejde o jeho dizajn, ten je dosť atraktívny dosť, v tieni avantgardnejších konkurentov však prichádza rýchlo o svoj lesk. Bola by pritom obrovská škoda odsunúť ho na vedľajšiu koľaj. Automobilka ho totiž nedávno zmodernizovala, čím mu dodala potrebnú sviežosť a podporila jeho talent rozmaznávať posádku tichom a komfortom. Vyzbrojený novou technikou (motor e-HDi 115) má navyše v rukách zbrane, na ktoré nemá ani väčšina novších konkurentov žiadnu odpoveď.

Disky kolies z ľahkých zliatin dostanete v cene len k najvyššej výbave Exclusive. Za metalízu si Citroën účtuje 550 eur. Aj vďaka rázvoru 2608 mm je v kabíne miesta dosť.
Zadné parkovacie senzory sú súčasťou výbavového balíka pack City. Testovali sme najvyššiu výbavu Exclusive. Na denné svietenie Citroën používa klasické žiarovky.


Interiér

Sadnite do jeho kabíny a budete žasnúť nad kvalitou väčšiny vnútorných plastov. Palubná doska z príjemného mäkkého materiálu dáva jasný odkaz, že Citroën C4 vznikal ešte v časoch, keď sa nešetrilo na každej hlúposti. Má poddajné hrany, decentnú tmavú farbu a tradičné rozmiestnenie prístrojov, ktoré sa nesnažia tváriť novátorsky. Skrátka, C4 sa na nič nehrá. Potešia aj prehľadne usporiadané ovládače a solídna ergonómia, zlé to nie je dokonca ani v ponuke odkladacích miest (slabina novších francúzskych áut). Vyhovovať vám nemusí len kombinovaný analógovo-digitálny prístrojový panel (slabšia čitateľnosť), či spleť tlačidiel a ovládačov na volante, ktorých ovládanie si vyžaduje trochu zvyku. V otázke priestoru nie je „cé-štvorke" čo vytknúť, vzdušná atmosféra vládne aj na zadnom sedadle.

Palubnú dosku z mäkkého plastu dnes už v triede rodinných kompaktov snáď ani nenájdete. Kabína C4 pôsobí naozaj hodnotným dojmom. Kombinovaný analógo-digitálny prístrojový panel nie je veľmi čitateľný. Chýba mu ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny. Malá odkladacia schránka pod stredovým displejom je čalúnená. V tejto triede až neuveriteľný luxus.
Vyhrievanie predných sedadiel aj ich masážna funkcia fungovali počas testu výborne. Elektricky je nastaviteľná aj bedrová časť. Celočalúnený kufor má praktický tvar s takmer rovnými zvislými stenami. Po sklopení zadného deleného operadla vznikne na podlahe kufra skok.


Podvozok

Čím zaujme toto auto asi najviac, je komfort poskytovaný na rozbitých cestách. Na pneumatikách s rozmermi 205/55 R 16 ostával Citroën aj na vyslovene rozbitých úsekoch príjemne tichý, spod kolies nevydával žiadne nepatričné zvuky a zavesenia dokázali odfiltrovať aj nerovnosti, na ktorých novší konkurenti odskočia. Druhú stranu mince však objavíte, keď v rýchlej tiahlej zákrute trafíte vonkajším kolesom väčšiu dieru. Predná náprava nerovnosť síce pekne odfiltruje, no spod auta príde tupá rana a v dlaniach vám trhne celým volantom. Je to však len malá daň za komfort, ktorý C4 posádke poskytuje. Príjemné je najmä to, že si aj na rozbitých povrchoch zachováva stabilitu a nezametá zadkom zo strany na stranu ako povedzme novší Peugeot 308. Priľnavosť nestráca dokonca ani pri vyvesení na horizonte (moment, kedy sa na vrchole stúpania odľahčia pri rýchlej jazde kolesá). Je celkovo zaujímavé, aké rozdielne charaktery tieto dva rodinné hatchbacky koncernu PSA majú.

Spodné priečne ramená má model C4 kované. Predný priečny skrutný stabilizátor je o vzpery MacPherson prichytený klasickými dlhými tiahlami. Dobre odizolované výfukové potrubie je vedené stredovým tunelom.
Spodné uchytenie zadných tlmičov na pozdĺžnych ramenách je takmer učebnicové. Sú uchytené presne v osi zadných kolies a takmer rovnobežne s pružinami. Pohľad na uloženie predného priečneho skrutného stabilizátora. Testovaný Citroen C4 e-HDi 115 jazdil na zimných pneumatikách Kormoran Snowpro W2 s rozmermi 205/55 R 16.


Motor

Naftový štvorvalec 1.6 e-HDi s výkonom 84 kw (114 k) dáva testovanej verzii doslova krídla. Ani pri plnom zaťažení nemáte pocit, že mu chýbajú kone a vďaka maximálnemu krútiacemu momentu 270 Nm dostupnému pri 2000 otáčkach ho nemusíte ani v kopcoch príliš točiť. V reálnom živote zistíte, že mu pružnosť nechýba dokonca ani pod touto hranicou a bežne sa s ním dá jazdiť aj pri 1500 ot/min. Presne toľko totiž C4 točí na šiesty prevodový stupeň pri rýchlosti 90 km/h. Pre lepšiu predstavivosť, do kopca so stúpaním 12 % je schopný ísť rýchlosťou 60 km/h pri zaradenej štvorke a 1250 otáčkach. A to nie je všetko, ak mu pridáte, v stúpaní začne dokonca bez odvrávania z takto nízkych otáčkach zrýchľovať. Okrem pružnosti však poteší aj nízkou spotrebou v akomkoľvek režime jazdy. Tradičnú testovaciu trasu absolvoval s priemernou spotrebou 4,3 l/100 km (na zimných pneumatikách), ani na diaľnici (pri tempe 130 km/h) sa však nedostal vysoko nad päťlitrovú hranicu (5,2 l/100 km). Príjemne úsporný je však aj na krátkych trasách. Krátka, 5 km dlhá jazda sa pri vonkajšej teplote – 2 °C a studenom štarte skončila spotrebou len 7,4 l/100 km (ø 48 km/h). V meste si navyše pomáha výborným stop/štart systémom, ktorý motor štartuje nielen pomocou klasického štartéra, ale aj reverzibilného alternátora, čo skracuje dobu štartovania a znižuje nároky na palivo s tým súvisiace.

Posledná generácia celohliníkového štvorvalca 1.6 e-HDi využíva zjednodušenú osemventilovú hlavu (predchádzajúca evolúcia ešte používala šestnásťventilový rozvod). Vizuálnym poznávacím znamením agregátu 1.6 HDi je skromný plstený kryt motora. Medzichladič stlačeného vzduchu je umiestnený vpredu vedľa hlavného chladiča. Prítomnosť motora HDi kombinovaného s pokrokovým štart-stop systémom (s reverzibilným alternátorom napájaným kondenzátorom) prezrádza nápis e-HDi na veku batožinového priestoru.
Motorovej kapote nechýba protihluková izolácia. Turbodúchadlo je produktom spoločnosti Garrett a jeho výroba prebieha v Taliansku. Čistý výfuk je dobrou vizitkou emisného systému auta.

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl

Používaním stránok prevádzkovateľa AUTO BUSINESS MEDIA s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby.