Test: VW Touareg 3.0 V6 TDI

0
0
0
s2smodern

Sebavedomý výraz mu ostal, je však elegantnejší a modernejší.Elegantný, nevtieravý, no za každých okolností mimoriadne sebavedomý, tak by sa dal veľmi jednoducho opísať aktuálny Volkswagen Touareg. Skúšali sme ho s naftovým motorom 3.0 V6 TDI.

Už sa netvári ako jediný alfa samec široko ďaleko, namiesto toho stavil na výraz nevtieravej elegancie, vďaka ktorému sa z drsného chlapa zmenil na príťažlivého biznismana v padnúcom obleku. Touareg skrátka zapadol do rodiny. Pozrite naň a bezpečne identifikujete krivky nového Passatu, či ostatných modelov značky. Jeho línie a výraz tak vyhovejú klientom zakladajúcim si na tradíciách ako aj tým, ktorí vyžadujú posun vpred a modernu. V širokom zásahu bol koniec koncov Volkswagen vždy majstrom a pri novom Touaregu predviedol svoj talent naplno. Dizajnéri zapracovali najmä na maske chladiča a stvárnení prednej časti, ktorá dostala jemnejší výraz a auto opticky rozširuje. Dobrou vizitkou práce dizajnérov je aj to, že ani so základnými sedemnásťpalcovými pneumatikami nevyzerá Touareg ako podviživené auto a dá sa naň pozerať.

Za metalický lak na Touaregu si Volkswagen pýta 995 eur. Svetlá výška Touarega je 201 mm, v kombinácii s pohonom všetkých kolies teda čo to zvládne aj mimo spevnených ciest. Za 18-palcové disky kolies sa pri naftovom šesťvalci pripláca 1050 eur.
Strešný nosič môže byť čierny alebo strieborný (strieborný je o 119 eur drahší). Za príslušnú motorizáciu sa Touareg rozhodne nehanbí a výrazným označením ju dáva jasne najavo. Bi-xenónové svetlomety máte v cene, ak však chcete aj ich natáčanie do zákrut, či denné LED svetlá, v prípade naftového šesťvalca si za to musíte priplatiť (osemvalec a hybrid to majú všetko štandardne).


Interiér

Konzervatívnu líniu razí Touareg aj v kabíne. Palubná doska neohuruje žiadnymi lacnými trikmi ani avantgardným tvarovaním, všetko tu má svoje pravidlá a základné ovládače nájdete presne tam, kde ich čakáte. Celkový solídny dojem navyše vylepšujú kvalitné povrchové obklady a mäkké plasty. Nič tu nevŕzga, neodstáva a z každého detailu cítiť nemeckú precíznosť. Tieto vety možno znejú ako citát z reklamného letáku, no je to tak. Kvalita kabíny, či sa už bavíme o materiáloch alebo ich dielenskom spracovaní, je na vysokej úrovni. Majiteľ auta má tak pocit, že sa investované peniaze dostáva adekvátnu protihodnotu. Báť sa nemusíte ani vnútorného priestoru, v kľúčových rozmeroch na predných aj zadných sedadlách je na tom Touareg dokonca o čosi lepšie ako najnovší Passat. Praktickým prvkom je meniteľný pozdĺžny posuv zadnej lavice, čo znamená, že môžete uprednostniť veľkosť kufra (ak vzadu veziete povedzme len detské sedačky so svojimi ratolesťami), alebo delené sedadlá posuniete úplne vzad a pohodlne tu usadíte dvoch mohutných chlapov (alebo tri útlejšie postavy).

Konzervatívne tvarovanej palubnej doske nie je čo vytknúť. Materiály aj ich kvalita sú na vysokej úrovni. Tradične bezchybné je aj rozvrhnutie základných ovládacích prvkov. Plasty palubnej dosky sú mäkké na dotyk. Dojem kvality podtrháva aj ich farebný odtieň. Konzervatívne ale mimoriadne prakticky sú tvarované aj vnútorné výplne predných dverí.
Zadná lavica delená v pomere 2:3 je pozdĺžne posuvná v rozsahu 150 mm. V jej najzadnejšej polohe ponúka Touareg (na kolená zadných pasažierov) približne rovnaký priestor ako najnovší Passat. Kufor má už v základnej konfigurácii slušných 580 l. Jeho nakladacia hrana je chránená nerezovým plechom, čo je pri aute ako toto veľmi dôležité (a vyzerá to dobre). Namiesto rezervného kolesa je tu nádrž na AdBlue s objemom 5,7 l (jeho vstrekovaním do výfukového traktu si Touareg znižuje obsah oxidov dusíka vo výfukových plynoch).


Podvozok

Nadštandardná svetlá výška, veľký zdvih pruženia a vysoký profil pneumatík dávajú tušiť, že na zlých cestách sa veľký Volkswagen cíti ako doma. Odfiltrovanie nerovností vozovky je skutočne dobré, rovnako ako odizolovanie podvozku od posádky v kabíne. Aj na zlých cestách je tak v aute ticho a zostáva stabilné aj pohodlné. Príjemným zistením je fakt, že ani na krátkych priečnych nerovnostiach Touareg nenadskočí a nevyhodí posádku zo sedadiel, naopak, jeho zavesenia jemne povolia a dovolia veľkým kolesám prepružiť. Nemalú zásluhu na tom určite mali aj pneumatiky testovaného auta s rozmermi 255/55 R18, aj tak však bolo cítiť, že si na celkovom vyladení pruženia a tlmenia dali konštruktéri záležať. Posádku veľký Volkswagen pohojdá len na krátkych priečnych nerovnostiach, kde je cítiť, že z dôvodu stability vysokej karosérie si Volkswagen nemohol dovoliť použiť príliš mäkké tlmiče (pri náhlych vyhýbacích manévroch musia zabrániť veľkým bočným náklonom). Celkovo sa však dá auto označiť za veľmi pohodlné. Silnou stránkou ostáva aj presné riadenie s adekvátnymi odozvami v celom spektre jeho rozsahu. Či už volantom jemne točíte blízko jeho stredovej polohy, či po ňom rúčkujete počas dynamickej jazdy v ostrých serpentínach, vždy máte nad autom želaný pocit kontroly.

Testovaný Touareg jazdil na pneumatikách Continental CrossContact 255/55 R18. Ich vyšší profil príjemne žehlil aj veľmi rozbité úseky ciest, bočnice majú pritom dosť tuhé na to, aby neotupovali reakcie riadenia. Spodné ramená prednej nápravy tvoria mohutné hliníkové odliatky. Pod plastovým krytom objavíte mohutný oceľový pomocný rám prednej nápravy.
Detailný pohľad na výfukové vedenie vedúce okolo zadného diferenciálu. Ramená zadnej viacprvkovej nápravy sú výliskami z ocele. Takmer celý zadný previs vypĺňa mohutný výfukový tlmič.


Motor

Testovaný motor 3.0 V6 TDI bude bezpochyby jedným z najžiadanejších v ponuke. Vďaka šiestim valcom je dostatočne reprezentatívny, triezvy objem a moderné technológie mu zaručujú solídnu spotrebu a výkon 193 kW (262 k) dostatok sily v každej situácii. Skutočne, počas testu sme ani raz nezažili moment, kedy by sme si čo i len zašomrali niečo o jeho nedostatočnom výkone. Maximálny krútiaci moment 580 Nm je dostupný už pri 1750 ot/min, čo využíva osemstupňová automatická prevodovka Touaregu naplno a pri bežnej jazde udržiava agregát v rozsahu 1500 až 2000 otáčok. Pri plynovom pedáli zaborenom v podlahe pustí motor aj k štvortisícovej hranici, maximálnu dynamiku auta však využijete málokedy. A hoci má prevodovka aj športový režim (drží motor vo vyšších otáčkach a menej si všíma aktuálny vodičov jazdný štýl), Touareg ťažký takmer 2,3 t (prázdny) sa na pretekanie skutočne nehodí. Ani z manuálneho režimu osemstupňového automatu nemáte pocit, že ste pánom situácie vy. Občas síce môžete prevodovke poradiť, na ktorý prevodový stupeň zaradiť, aj tak si však v podstate robí čo chce a pomocou sekundových oneskorení pri radení dáva akoby najavo, že to máte vzdať a nechať ju radiť po svojom. Zabudnite aj na presné ovládanie auta pomocou jemného dávkovania plynu, aj v športovom režime jasne cítiť, že medzi vašou pravou nohou a reakciou hnacích kolies narážate na diktát prevodovky a všemožných riadiacich jednotiek, ktoré majú posledné slovo. Lepšie urobíte, ak zaradíte režim „D", nebudete do toho automatu kecať a necháte sa rozmaznávať jeho jemnou prácou a úžasným záťahom naftového šesťvalca v stredných otáčkach. Práve tu a v nízkych otáčkach ostáva príjemne úsporný. Po absolvovaní tradičného testovacieho úseku nám palubný počítač Touarega ukázal spotrebu 8,4 l/100 km, čo nie je na dvojtonový kolos s pohonom všetkých kolies a zimnými pneumatikami širokými 255 mm vôbec zlá hodnota. Na kratších trasách, alebo v preplnenom meste však počítajte s o spotrebou skôr okolo desiatich litrov.

Na pohon testovaného Touaregu slúžila posledná evolúcia naftového šesťvalca 3.0 TDI V6. Jeho výkon 193 kW (262 k) autu ťažkému 2110 kg bohato stačí. Plastový kryt nad motorom skutočne tlmí jeho hluk. Z vnútornej strany je totiž pokrytý hrubou zvukovoizolačnou penou. Protihlukovú izoláciu dostala aj motorová kapota.
K nalievaciemu hrdlu kvapaliny do ostrekovačov je bezproblémový prístup. Veľké turbodúchadlo má svoje miesto vzadu pred motorovou priečkou (medzi valcami). Jeho pohotové reakcie v nízkych otáčkach nás milo prekvapili. Varovné nápisy dávajú jasne najavo, že bionafta nemá vo veľkom šesťvalci čo hľadať.

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl