Test: Kia Soul EV

0
0
0
s2smodern

Elektrický Soul EV má reálny dojazd približne 180 km.Zdá sa vám myšlienka elektrického auta skvelá, no pre praktický život na slovenských cestách takmer nepoužiteľná? Zistili sme za vás, ako sa s elektrickou Kiou Soul EV žije v skutočnom svete.

Na začiatku celého testu stála bláznivá myšlienka vyskúšať elektrické auto na cestách, kde testujeme všetky konvenčné autá. To však predstavuje absolvovanie nielen diaľničných meraní spotrieb a dynamiky auta (zrýchlenia a pružností), ale aj testovacieho okruhu dlhého viac ako 600 km. Našim úmyslom teda bolo opustiť brány Bratislavy a vydať sa na cestu dlhú 300 km cez Nitru, Banskú Bystricu do Revúcej a neskôr pochopiteľne späť. Bola to však výzva, nielen pre samotné auto, ale aj pre nás. Vedeli sme totiž, že cestou musíme niekoľkokrát zastaviť pri rýchlonabíjacích staniciach a doplniť „šťavu".

Trochu teórie

Na začiatok si nezaškodí toto nevšedné auto trochu predstaviť. V podstate ide o klasickú Kiu Soul s tým rozdielom, že pod jej prednou kapotou nie je konvenčný spaľovací motor, ale synchrónny elektromotor s výstupným výkonom 81,4 kW (111 k) dostupným v rozsahu 2730 až 8000 otáčok a maximálnym krútiacim momentom 285 Nm. Ten čerpá energiu z lítium-polymérových akumulátorov s kapacitou 27 kWh a energetickou hustotou 200 Wh/kg. Samotné akumulátory sa skladajú zo 192 článkov zabudovaných v podlahe, čo výraznou mierou prispieva k zníženiu ťažiska auta a jeho lepším jazdným vlastnostiam. Dvíhajú však pohotovostnú hmotnosť auta, takže kým má naftový Soul 1.6 CRDi s automatickou prevodovkou 1406 kg, elektrická Kia je o celých 159 kg ťažšia (a odvezie o 139 kg menej nákladu). Samotný elektromotor aj akumulátory sú pochopiteľne chladené (akumulátory vzduchom, hnací elektromotor vodou). Aby elektrická Kia čo najefektívnejšie hospodárila s energiou, jej karoséria dostala drobné aerodynamické úpravy, podvozok je zakrytovaný, klimatizácia pracuje s mimoriadne efektívnym tepelným čerpadlom (na reguláciu teploty v interiéri využíva odpadové teplo vznikajúce pri prevádzke elektrického pohonu) a jazdí na špeciálnych pneumatikách Nexen N-Blue HD 205/60 R 16 s nízkym valivým odporom.

Elektrický Soul bezpečne spoznáte podľa plnej masky chladiča a špeciálnych diskov kolies. Aj vo svojej druhej generácii ostáva Kia Soul charakteristická svojimi originálnymi líniami s kolmou zadnou stenou. Zadné LED svetlá sú pre Soul EV štandardom.
Konektory pre nabíjanie akumulátorov nájdete pod odklopnou prednou maskou. Na obrázku je konektor rýchlonabíjačky (nabitie na 80 % kapacity trvá v tomto prípade cca 30 min). S nabíjaním auta sme nemali nikde najmenší problém. K rýchlonabíjačkám máte garantovaný 24-hodinový prístup. Elektromobil spoznáte aj podľa decentných nápisov na bokoch predných blatníkov. Úlohou špeciálnych diskov kolies je znižovať aerodynamický odpor auta vo vyšších rýchlostiach.


Luxus neškodí

Ak si myslíte, že kabína elektromobilu je z hľadiska výbavy, materiálov a spracovania len ekonomickým kompromisom, ste ďaleko od pravdy. V skutočnosti je elektrický Soul zvnútra tak útulný ako len môže byť. Palubná dosky je obšitá kvalitnou kožou, rovnaký materiál však nájdete aj na čalúnení sedadiel, volantu, či hlavice voliča prevodovky. Návrhári si pomohli aj svetlými odtieňmi obkladových materiálov, čo pomáha vytvárať v už tak priestrannom interiéri ešte väčší pocit vzdušnosti a voľnosti. A hoci tu použili niekoľko odtieňov sivej, vôbec to nevyzerá lacno.

Príjemne je na tom elektrická Kia aj v oblasti výbavy. Ani náročným zákazníkom tu nebude prakticky nič chýbať a budú si môcť užívať rovnaký komfort ako vodiči konvenčných verzií. Samozrejmosťou je tu automatická klimatizácia, naozaj kvalitný audiosystém, navigácia, či dokonca vyhrievanie sedadiel. Skrátka, v oblasti luxusu a komfortu nerobí elektromobil, napriek energetickej náročnosti výbavy, žiadne ústupky.

Veľmi dobrý dojem z kabíny zvyšuje aj kožou obšívaná palubná doska. Na displeji multimediálneho systému sa zobrazuje aj obraz cúvacej kamery. Kulisa prevodovky sa takmer v ničom nelíši od konvenčného automatu. Úplne dole je poloha „B“, ktorá znamená rekuperačné brzdenie (simulujúce brzdenie motorom, počas ktorého sa nabíjajú akumulátory).
Týmto tlačidlom sa elektrická Kia „štartuje“. Kufor má základný objem 281 l. Pod podlahou kufra nájdete dobíjací kábel (pre dobíjanie z domácej zásuvky), základné náradie a sadu na opravu defektu.


V meste bez problémov

Po nabití akumulátorov z domácej nabíjačky (na 100 %) nám Soul EV na prístrojovom paneli signalizuje dojazd presahujúci 180 km, ako však zisťujeme, ide o reálny údaj a vďaka schopnosti rekuperácie energie pri brzdení nemá problém svoj sľub splniť. Samozrejme sa nemôžete príliš blázniť s nastaveniami klimatizácie, jej aktivovanie totiž stiahne dojazd približne o 10 km. Zaujímavé však je, že s klesajúcim reálnym dojazdom sa znižuje aj energetická náročnosť klimatizácie (spolu s jej účinnosťou) a jej zapnutie už nemá pri malom dojazde taký dosah na jeho skrátenie. Pri jazdení v meste nám navyše klesajúci dojazd nerobil nijak výrazné starosti, v meste sme totiž mali k dispozícii dve rýchlonabíjacie stanice, kde si dokážete za necelú polhodinku dobiť akumulátory na 80 až 83 % kapacity (čo zvýši dojazd na cca 130-140 km). A priemerná spotreba v meste? Vždy približne na úrovni 14 – 15 kWh/100 km.

Obavy sa nepotvrdili

Omnoho zaujímavejšie to však bolo za Bratislavou. Do Nitry sme vyrážali s akumulátormi nabitými na 83 % kapacity (od rýchlonabíjacej stanice) a dojazdom 132 km. K ďalšej nabíjačke v Nitre sme to mali presne 78 km, pri priemernej rýchlosti presunu 106 km/h pritom dojazd avizovaný na displeji auta klesol o 80 km a kapacita akumulátora spadla na 30 % (ø spotreba 16,2 kWh/100 km). Po napojení na nabíjačku sme akumulátory dobili na 80 % (približne za 17 min) a vyrazili do Volkoviec, kde sme si naplánovali ďalšiu zastávku. Po odjazdení 33 km (po starej ceste) klesol dojazd o 36 km (to sme však už pustili aj klimatizáciu) a kapacita akumulátorov klesla na 58 % (pri priemernej spotrebe 15,7 kWh/100 km). Nasledovalo polhodinové dobíjanie a cesta do Banskej Bystrice, kde sme Kiu napojili na nabíjaciu stanicu naposledy. Na medziúseku dlhom 78 km klesol pri diaľničnej jazde (ø 107 km/h) avizovaný dojazd o 113 km (ø spotreba 19,2 kWh/100 km). Z Banskej Bystrice do Revúcej to už potom bolo posledných 85 km, na ktorých však Soul EV ukázal, ako efektívne dokáže v kopcovitom teréne rekuperovať energiu. Po dorazení do cieľa totiž klesol dojazd len o 61 km a napriek pustenej klimatizácii nám vyšla priemerná spotreba na tomto úseku len 13,3 kWh/100 km. Naše dojmy nám neskôr potvrdila aj cesta do Popradu a späť (z Revúcej), kde sa opäť ukázalo, že v kopcovitom teréne dokáže jazdiť elektromobil až nečakane efektívne (z Popradu do Revúcej sme dosiahli ø spotrebu len 11,1 kWh/100 km). Cesty elektromobilom sa teda báť netreba, jediné s čím musíte určite počítať, sú krátke, polhodinové zastávky potrebné na rýchle dobitie akumulátorov (pri reálnom dojazde cca 130 km).

Diaľnice sa nebojí

Nedalo nám a Kiu Soul EV sme podrobili aj meraniam spotreby pri diaľničných rýchlostiach. A výsledky? Pri ustálenom tempe 130 km/h si na testovacom úseku Soul pýtal priemerne 22,9 kWh/100 km, pri spomalení na 110 km/h jeho priemerná spotreba klesla na 17,9 kWh/100 km a pri vyslovene ekonomickej jazde rýchlosťou 90 km/h sme spotrebu stlačili na 12,8 kWh/100 km. Pre úplnosť však dodávame, že sme jazdili bez klimatizácie, jej neskoršie zapnutie priemernú spotrebu dvíhalo približne len o 1 kWh/100 km.

Drží výborne

Obdiv si elektrická Kia zaslúži aj za svoje jazdné vlastnosti. Hoci je pomerne vysoká, prekvapila nás stabilitou a komfortným podvozkom zároveň. Skutočne nie je jednoduché vyladiť zavesenie takto koncipovaného auta tak, aby z vás na rozbitých cestách nevytriaslo dušu a zároveň ste ho pri prvom núdzovom vyhýbacom manévri neobrátili na bok. Klobúk dole pred prácou podvozkových inžinierov. V zákrutách sa cesty držala ako pribitá a na dierach si len ticho a takmer neznateľne zadunela kdesi odspodu. Žiadne nepríjemné rany do riadenia ani podlahy, proste nič. V tichu elektromotora by bol navyše každý cudzí zvuk výraznejší. Horšiu trakciu pneumatík s nízkym valivým odporom sme zaznamenali len na mokrej vozovke, kde sme si už museli predsa len dávať o väčší pozor. Na suchých cestách si však Soul EV počínal úplne suverénne.

Elektrický Soul jazdil na špeciálnych pneumatikách Nexen N-Blue HD 205/60 R 16 s nízkym valivým odporom. „Motorový“ priestor je zospodu aerodynamicky zakrytovaný. Mimoriadny dôraz na aerodynamiku prezrádza aj takto vzorne zakrytovaný spodok auta.
Predné spodné ramená tvoria zložité oceľové zvarence s oddeliteľným hlavným čapom. Zadnú nápravu tvoria jednoduché vlečené ramená spojené torznou priečkou. Torznú priečku tvorí oceľový výlisok profilu U otočený smerom dole.



Dá sa aj z domácej siete

Pri nabíjaní sa nemusíte spoliehať len na rýchlonabíjačky. Ak máte čas, môžete si pomocou priloženého kábla elektrického Soula pripojiť doma v garáži na domácu elektrickú sieť a jeho akumulátory tak nechať dobiť na 100 % ich kapacity. Vzhľadom na obmedzený elektrický „prietok" nabíjacieho kábla a bezpečnostné opatrenia (vrátane menšieho nabíjacieho prúdu) však musíte počítať s tým, že na maximálne nabitie úplne vybitých akumulátorov budete potrebovať približne17 hodín, počas ktorých im dodáte zhruba 27 kWh elektrickej energie.

Počas testu sme s elektrickou Kiou Soul najazdili celkovo 1450 km (po meste, mimo neho, po diaľniciach aj kopcovitých úsekoch), čo nám stačilo na to, aby sme si urobili reálny obraz o tom, ako sa s ňou skutočne žije. Veru, dá sa to, len musíte počítať s tým, že medzi jednotlivými nabitiami vždy odjazdíte maximálne nejakých 130-150 km (podľa spôsobu nabíjania) a už budete musieť opäť myslieť na „dopĺňanie šťavy".

Trakčný, vodou chladený elektromotor má max. výkon 81,4 kW a z 0 na 100 km/h rozbehne auto za necelých 11 s. Hoci je to tichý elektromobil, prednej kapote nechýba zvnútra čalúnenie (tlmí hluk motora a zabraňuje chladnutiu motorového priestoru). V motorovom priestore nechýba ani klasický akumulátor s kapacitou 45 Ah.
V oranžových kábloch vedie vysoké napätie, pri oprave tohto auta sa preto viac uplatní elektrikár ako tradičný automechanik. Motorovú kapotu drží v hornej polohe plynová vzpera. Kryt prednej masky ukrývajúcej nabíjacie zásuvky sa otvára z kabíny, alebo týmto núdzovým tiahlom priamo z motorového priestoru.

Tabuľka - technické údaje
Tabuľla - rozmery 

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl

Používaním stránok prevádzkovateľa AUTO BUSINESS MEDIA s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby.