Viac výkonu, svieži vzhľad a viac komfortu na palube – nielen toto všetko ponúka nový Hyundai i30 kombi. Skúšali sme jeho najvýkonnejšiu naftovú verziu 1.6 CRDi (100 kW/136 k).
Hyundai i30 je na európskych trhoch dostatočne známym a stále mimoriadne populárnym autom. Kórejská automobilka ho totiž kompletne prispôsobila požiadavkám zákazníkov Starého kontinentu, jeho vývoj zverila konštruktérom v Nemecku a aby toho nebolo málo, v Európe udržala aj jeho výrobu. Kórejské je tak na aute snáď len logo. A je to vidieť. Dizajn nie je prehnane expresívny a okrem funkčnosti mu nechýba ani určitá dávka nadčasovosti. Najvyššia výbava Style navyše majiteľa tohto auta poteší aj dennými LED svetlami, chrómovanými vonkajšími kľučkami dverí, či chrómovanou lištou pod oknami, ktoré k základnej výbave jednoducho nedostanete. Celkovo pôsobí dobre vybavený Hyundai i30 kombi až reprezentatívnym dojmom.
Po otvorení dverí testovaného kombi nás čakala kabína plná kvalitných materiálov lahodiacich oku, hmatu aj čuchu. Skutočne to tu príjemne vonia, čo len dokresľuje celkovú dobrú atmosféru v aute. Testovali sme síce verziu v najvyššej výbave Style, ktorá nás okrem iného rozmaznávala aj polokoženým čalúnením, vyhrievaným volantom a sedadlami, elektrickým ovládaním všetkého možného, či automatickou klimatizáciou, no ani v základnej výbave nevyzerá Hyundai i30 ako sociálny model a nechýba mu nič podstatné (vrátane kompletnej bezpečnostnej výbavy).
Nová výkonová verzia motora sa môže pochváliť max. výkonom až 100 kW (136 k) a krútiacim momentom 280 Nm, čo sú hodnoty, ktoré mu aj s plnou výbavou na palube (náš prípad) zabezpečia viac než dôstojnú dynamiku. Ani pri maximálnom naložení sa pritom motor netrápi a pokojne znesie aj jazdu pri 1500 otáčkach. Dokonca z nich po pridaní plynulo zrýchli a nedožaduje sa cez asistent radenia podradenia na nižší prevodový stupeň. Najvyšší stupeň (VI.) si pri normálnej jazde pýta už niekde okolo tempa 85 km/h, pričom v tej chvíli točí na piaty prevodový stupeň len nejakých 1750 otáčok. Pružnosť je celkovo silnou stránkou testovaného agregátu. Slušná je aj presnosť manuálnej prevodovky, pri dynamickej jazde je síce občas trochu tvrdohlavá, ak na ňu však netlačíte, páka chodí hladko a do svojich konečných polôh zapadne prakticky sama.
Motor 1.6 CRDi bol vo všetkých svojich výkonových verziách povestný nielen veľmi solídnou kultúrou chodu, ale aj nízkou spotrebou. O tieto schopnosti evidentne neprišiel ani s nárastom výkonu a tak asi neprekvapí, že aj testované kombi sa na našej testovacej trase dostalo priemernou spotrebou hlboko pod päťlitrovú hranicu. Z Revúcej do Banskej Bystrice mu stačilo priemerne dokonca len 4,5 l/100 km. Za zmienku však určite stojí aj diaľničná spotreba. Pri ustálenom tempe 130 km/h si totiž vzalo len 6,4 l/100 km, čo len dokazuje ako dôsledne sa vo fabrike pohrali s jeho aerodynamikou. Okrem spotreby však poteší aj spomínanou kultúrou chodu. Dobre vymyslené uloženie motora a relatívne pokojný chod zabraňujú prenosu vibrácií zo skeletu do kabíny, pričom sa o pohodu na palube starajú aj účinné tesnenia dverí. Aerodynamický hluk je tak na nízkej úrovni. Ak teda počas rýchlej jazdy niečo vôbec vnímate, je to skôr (najmä na hrubších povrchoch) šum od kolies.
Podvozok testovaného kombi bol naladený skôr komfortne a posádku počas jazdy rozmaznával skôr jemným hojdaním ako tvrdými rázmi od kolies. A to aj napriek faktu, že v najvyššej výbave je Hyundai obutý na nízkoprofilových pneumatikách s rozmermi 225/45 R 17. Konštruktérom sa odizolovanie ramien od skeletu karosérie skutočne podarilo a pri prejazde cez diery nevnímate žiadne nepatričné rany. Dobré je aj pohltenie rázov samotným zavesením, takže auto na rozbitej ceste reálne nenadskakuje a dobre sa drží cesty. Veľkú zásluhu na spomínanom má aj zadná viacprvková náprava držiaca zadné kolesá v optimálnej pozícii voči ceste takmer v celej dráhe ich prepruženia. Do úzkych sme Hyundai dostali len pri veľmi športovej jazde, kedy sa začala nenápadne prejavovať vyššia hmotnosť naftového agregátu nad prednou nápravou.