Sedan XE má automobilke Jaguar vrátiť stratené pozície v prémiovom segmente strednej triedy. Po teste naftovej verzie 2.0D R-Sport nemáme dôvod tomuto ambicióznemu cieľu neveriť.
Pozrite naň a je vám jasné, že sa pozeráte na Jaguar- šelmu s anglickým rodokmeňom, ktorá si potrpí na atletický vzhľad. Športový naturel testovanej verzie navyše zvýrazňovala výbava R-Sport podporená ďalšou doplnkovou výbavou v hodnote 14 500 eur. Cena testovaného exemplára sa tak vyšplhala bezmála na 60 000 eur. Za túto cenu však náročný manažér dostane kompletne „naložený" reprezentatívny sedan schopný ho rýchlo a komforte dopraviť na akékoľvek obchodné jednanie.
Salónik s vôňou kože
Jaguar, to už dávno nie je konzervatívna limuzína hrdo odolávajúca akýmkoľvek novým trendom. Naopak, model XE ukazuje, ako dobre si nové technológie a moderný vzhľad môžu rozumieť s funkčnosťou. Ergonómia rozmiestnenia ovládačov aj sedenia je veľmi slušná a hoci nemajú prední ani zadní pasažieri nad hlavami miesta na rozdávanie, stačí to a ani pri výške nad 180 cm nemáte pocit, že je vám tesno. Vzadu samozrejme cítite, že to tu nie je na celodenné transkontinentálne lety, ale zle sa tu nesedí ani vyšším postavám. Dôležitejšia je atmosféra luxusu, ktorou táto anglická limuzína zaslúžene dláždi cestu k vrcholu prémiového segmentu strednej triedy.
Podvozok
Jaguar XE je jedným z posledných mohykánov, ktorý si aj dnes môže dovoliť prepych prednej lichobežníkovej nápravy, ktorá navyše sekunduje zadnému viacprvkovému zaveseniu. Už len pohľad na celé to hliníkové konštrukčné kráľovstvo vyvolá v každom technicky založenom novinárovi radosť. O to príjemnejšie je, že ako celok to na ceste aj výborne funguje. Automobilka Jaguar si na jazdných vlastnostiach koniec koncov už roky zakladá a jej aristokratické modely vždy jazdili akosi jemnejšie, než konvenčná konkurencia. Začína to už principiálnymi výhodami s pozdĺžne uloženým motorom a hnanou zadnou nápravou. Model XE tak disponuje výborným rozložením hmotnosti. Úžasná je stabilita auta pri prudkom brzdení. S presunom ťažiska dopredu sa celý Jaguar naježí, predné lichobežníky prikrčia k zemi a roztlačia predné kolesá tak, aby získali čo najviac stability a istoty pri zatáčaní. V dlhých tiahlych oblúkoch cítiť, ako volant neustále kladie správny odpor a s narastajúcou vzdialenosťou od stredovej polohy intuitívne tuhne.
Úsporný štvorvalcový záprah
Prepĺňaný naftový štvorvalec je síce po rannom štarte hlučnejší, po zohriatí na prevádzkovú teplotu však stíchne a všetko je v poriadku. Napriek tomu najmä v nízkych otáčkach stále cítiť, ako sa nervózne hemží. Naftový Passat je v tomto smere o čosi kultivovanejší, o čosi hrubší prejav však Jaguaru pasuje. Jeho motor má v celom otáčkovom spektre sily na rozdávanie, aj preto sa v určitých momentoch zdá prítomnosť osemstupňovej automatickej prevodovky ZF až luxusom. Jej veľký prevodový rozsah však zabezpečuje, že sa motor pri normálnej jazde len prevaľuje tesne nad voľnobehom a účinne tak hospodári s naftou. Aby takmer dvojtonová limuzína s „plnokrvnou" automatickou prevodovkou (s hydrodynamickým meničom) na širokánskych pneumatikách (vzadu širokých až 255 mm) so zapnutou klimatizáciou absolvovala testovaciu trasu z Banskej Bystrice do Revúcej priemerne za 4,7 l/100 km, to sme veru dlho nezažili. Zásluhou výbornej aerodynamiky je však anglická šelma úsporná aj na diaľnici, tu totiž počas testu jazdila priemerne za 6,5 l/100 km.