Predstavenie: Renault Talisman

0
0
0
s2smodern

Renault Talisman je momentálnym vrcholom značky Renault.Renault má s Talismanom veľké plány, či sú opodstatnené, sme zisťovali na jeho dynamickej prezentácii v okolí talianskej Florencie.

Medzičasom sa však dostal aj na slovenský th, kde je k dispozícii v štyroch výbavových stupňoch, s dvomi benzínovými motormi (Energy TCe 150, Energy TCe 200), tromi naftovými (Energy dCi 110, Energy dCi 130 a Energy dCi 160) a s manuálnymi aj dvojspojkovými prevodovkami. Základom je naftová verzia Energy dCi 110 za 23 490 eur (výbava Life), naopak vrchol tvorí sedan Energy dCi 160 EDC vo výbave Initiale Paris za 37 390 eur.

A je to tu, to čo urobil pred časom Opel s Vectrou, ktorú na trhu nahradila Insignia, dnes robí aj Renault. Jeho vedenie totiž usúdilo, že čas Laguny vypršal a v strednej triede musí automobilka preraziť s niečím úplne novým. Jej miesto tak vo výrobnom portfóliu strieda Talisman – reprezentatívny sedan, ktorého úlohou je zastať rolu vlajkovej lode značky.

Na veľkosti záleží
Určite to však nebude mať ľahké, tradičný segment strednej triedy totiž neustále stráca trhový podiel a klasické sedany sú dnes vytláčané crossovermi a o niečo robustnejšími SUV. Na druhej strane je už pri pohľade na francúzsku novinku jasné, že si na nej dali dizajnéri dosť záležať a určite nie len nenápadnou záplatou po trochu vyblednutých modeloch Laguna a Latitude. Naopak, mám dojem, že Talisman chce šokovať v prvom rade vzhľadom. Z každej strany pôsobí dostatočne originálne a výborne zvláda balansovanie na hrane medzi tradicionalizmom a výstrednosťou. V skutočnosti pôsobí honosným dojmom, to auto je skrátka obrovské a pritom elegantné. Bravo.

Dobré správy našťastie nekončia ani po otvorení dverí. Reči automobilky o vyššej kvalite kabíny potvrdzuje už prvé usadnutie za volant auta. Materiály palubnej dosky aj vnútorných obkladov dverí vôbec nepôsobia dojmom, že by sa tu prehnane šetrilo. Jasné, pár lacnejších detailov by som tu našiel, ale to by som už zbytočne vŕtal do niečoho, čo nemusím. Priestoru je tu dosť a aj keď nemám v rukách zvinovací meter, dovolím si tvrdiť, že je tu skutočne viac miesta ako v odchádzajúcej Lagune. Časť testovacej trasy som sa dokonca nechal voziť na zadnom sedadle a ani s výškou 182 cm som nemal problém s miestom na hlavu. Čo považujem v tejto triede za rovnako dôležité ako ponuku priestoru, či luxusu, je vôňa v kabíne. A tu to naozaj vonia príjemne. Nesmejte sa, vôňa a pocitové vnímanie celkovej kvality hrá v tomto segmente vážnu úlohu, veď práve na túto strunu úspešne už desaťročia hrajú prestížne nemecké automobilky. Solídne prístupný je aj kufor so základným objemom 608 l. Či sa doň skutočne zmestia štyri sady golfových palíc, ako tvrdí Renault, neviem, každopádne je dosť veľký a pre batožinu štyroch obchodných cestujúcich bohato stačí. Prestížny charakter auta prezrádza aj to, že ramená držiace veko kufra sa pri zatváraní schovávajú do čalúnených bočníc kufra a neprichádzajú do styku s batožinou (rovnako ako povedzme pri VW Passat).

Efektné divadlo
Patrične efektné je už priblíženie k autu. Ak Talisman vďaka systému bezkľúčového odomykania rozpozná blížiaci sa kľúč od zapaľovania, sám rozsvieti denné LED svetlá, koncové LED svetlá, osvetlí kabínu aj prahy a vonkajšie spätné zrkadlá odklopí z parkovacej pozície. Po otvorení dverí sa rozsvieti podsvietenie palubnej dosky a na obrovskom displeji multimediálneho systému R-Link2 spustí uvítaciu animáciu. Vskutku efektné. Takmer tri štvrtiny rozsahu oficiálnej tlačovej správy je o multimediálnej výbave auta. Výborne to dokresľuje obraz dnešnej doby, kedy je viac ako samotná technika dôležité to, ako auto vyzerá, akú má výbavu a akými hračkami vie počas jazdy baviť posádku. Koniec koncov, ani informácie o motoroch už nie sú dávno tak obsiahle ako kedysi.

Atmosféru pohody nenaruší ani naštartovanie motora. Ako prvý sa nám s kolegom do rúk dostáva naftová verzia poháňaná štvorvalcom 1.6 dCi. A hoci nie je jeho objem na prvý pohľad nič extra, v dobe downsizingu v podstate nič neznamená. Z objemu 1,6 litra dokáže Talisman vydolovať 96, či dokonca 118 kW a to už na auto tejto veľkosti bohato stačí. Najmä ak poskytuje 380 Nm krútiaceho momentu dostupného už pri 1750 otáčkach. V kombinácii so šesťstupňovou manuálnou aj dvojspojkovou prevodovkou EDC mu naftový pohon zaručuje viac ako solídnu dynamiku. Talisman prekvapil najmä výborným zladením motora dCi a dvojspojkovej prevodovky EDC. Zabudnite na chaotické správanie rovnako nazvanej „skrine" z prvých exemplárov Clia, tu je prevodovka EDC dôstojným partnerom na dlhých cestách aj pri dynamickej jazde. Radí rýchlo a ani pri náhlych zmenách tempa sa nenechá nachytať nepripravená. Brzdíte pred zákrutou a EDC začne inštinktívne podraďovať, aby mal Talisman na výjazde z oblúka správny prevodový stupeň. Pri športovom režime sa nenechá vyviesť z rovnováhy chaotickou prácou s plynovým pedálom, zatiaľ čo na rovinách radí vyššie už pred dvojtisícovou hranicou s drží otáčky tak nízko, ako je len možné (pri tempe 130 km/h točí naftový Talisman približne 2400 otáčok). Možno to bude znieť trochu odvážne, no mám dojem, že nemecká prevodovka DSG by v podobných jazdných situáciách neradila lepšie ani rýchlejšie. V dobrom sa ukázalo aj intuitívne naladené riadenie schopné udržať auto stabilné a pokojné aj v striedajúcich sa dlhých tiahlych oblúkoch.

Nehovorme však o športovej jazde, na tú je Talisman predsa len trochu priveľký. A aj keď má pohotovostnú hmotnosť len necelých 1,5 t (okrem najťažšej verzie 1.6 dCi TwinTurbo s hmotnosťou 1518 kg), na zmeny smeru musí vynaložiť energiu, ktorú spoza volantu jednoducho vnímate. S riadením zadnej nápravy (4Control) je však nečakane obratný. Na pokyny volantu reaguje bezprostredne a pôsobí príjemne atletickým dojmom. Podvozok so zadnou viacprvkovou nápravou drží aj na rozbitých úsekoch a kontakt s cestou nestrácal ani na rýchlych horizontoch, kde sa Talisman takmer odlepil do asfaltu. Ťažko povedať, či bola komfortnejšie naladená naftová alebo benzínová verzia, po motore 1.6 dCi sme totiž vyskúšali aj benzínový prepĺňaný štvorvalec 200 TCe (objem 1,6 l) s dvojspojkovou prevodovkou EDC. Jeho reakcie sú predsa len ostrejšie než pri štvorvalci dCi, nečakajte však žiadny otáčkový vrchol a výstrel ako z praku. Aj v tomto prípade ide skôr o mohutný a plynulý záťah pripomínajúci skôr štart dopravného lietadla.

S riadením všetkých kolies
Výkonnejšie verzie Talismanu sú k dispozícii so systémom 4Control natáčajúcim kolesá prednej aj zadnej nápravy. V rýchlostiach do 50 km/h (do 60 km/h v režime Neutral a 80 km/h v režime Sport) systém otáča zadnými kolesami auta v opačne ako predné, čo výrazne zlepšuje manévrovateľnosť a polomer otáčania (polomer zmenšuje o 0,8 m na 10,8 m). Pri vyšších rýchlostiach sa zadné kolesá natáčajú súčasne s prednými, čo napríklad zmenšuje odstredivé sily a zlepšuje stabilitu pri zmene jazdných pruhov. So systémom 4WS má aj volant od dorazu po doraz len 2,4 otáčky (štandardná verzia 2WS má 2,8 otáčky). Odvrátenou stránkou riadenia všetkých kolies je priestorová náročnosť systému zabezpečujúceho natáčanie zmenšujúca objem palivovej nádrže o 5 l (z 52 na 47 l).

Viac tvárí Talismana
Program jazdnej stability Multi-Sense má štyri prednastavené režimy (Comfort, Sport, Eco a Neutral), pričom palubná elektronika prispôsobuje každému režimu nielen reakcie motora a riadenia, ale aj činnosť dvojspojkovej prevodovky, konfiguráciu digitálneho prístrojového štítu, ambientného podsvietenia kabíny, nastavenie klimatizácie a zvuk motora (modulovaného pomocou reproduktorov audiosústavy). Ovláda sa pomocou dotykového displeja na stredovej konzole alebo priamo ovládačom na stredovom tuneli.

Všetky motory Talismanu majú servisný interval 30 000 km. Koeficient aerodynamického odporu má hodnotu 0,27.
Kabína Talismanu ukrýva odkladacie priestory s celkovým objemom 25 l. R-LINK2 funguje ako bežný osobný tablet s dotykovými funkciami.
Program jazdnej stability Multi-sense môžete ovládať priamo ovládačom zo stredového tunela. Talisman dostal aj systém riadenia všetkých kolies 4Control.

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl

Používaním stránok prevádzkovateľa AUTO BUSINESS MEDIA s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby.