Najväčšie mladoboleslavské kombi malo vždy tak trochu výsostné postavenie. Aj keď ide o praktickejšiu verziu liftbacku, v prípade tohto auta ide skôr o imidž než skutočnú potrebu priestoru. Skúsili sme naftovú verziu 2.0 TDI s prevodovkou DSG a pohonom 4x4.
Testované kombi bolo doslova a do písmena vlajkovou loďou automobilky. Malo najvyššiu výbavu Laurin&Klement, najvýkonnejší naftový motor v ponuke (2.0 TDI, 190 k), šesťstupňovú dvojspojkovú prevodovku DSG a pohon všetkých kolies. Jeho cena tak tróni na samotnom vrchole cenníka, bez príplatkov zaň totiž dáte rovných 41 990 eur. Cene však zodpovedá aj celkový pocit výnimočnosti tejto verzie. Čierny lak pôsobí na obrovskom kombi majestátne, nápisy Laurin a Klement na blatníkoch dávajú tušiť, s kým máte tú česť a krásne 18 palcové disky pripomínajú, aké dôležité sú pre celkový dizajn práve kolesá. Nech sa naň pozriete z ktorejkoľvek strany, nový Superb Combi je proste pekným autom. Dovolím si dokonca povedať, že v porovnaní s konzervatívnejším Passatom Variant má mladoboleslavské kombi viac švihu aj odvahy.
Priestorové pomery vpredu zodpovedajú limuzíne (verzii liftback), aj v Combi sa tak môžete tešiť so širšej kabíny (+ 50 mm v porovnaní s predchodcom), stredového tunela zúženého o 55 mm (v miestach pre kolená) a kvalitných materiálov. Testovaná vrcholná verzia nás navyše rozmaznávala béžovým interiérom umocňujúcim pocit priestoru a vzdušnosti ešte výraznejšie (aj zásluhou otvárateľnej panoramatickej strechy za ďalších 1115 eur). Zadní pasažieri verzie Combi majú nad hlavami viac miesta, ak si však zvolíte panoramatickú strechu, jej hrúbka pridané milimetre zmaže. Za každých okolností sa však na zadné sedadlá Combi nastupuje o čosi lepšie (nástupný otvor je vďaka menej sa zvažujúcej streche o 30 mm vyšší). Zmeny sú aj v kufri. Nejde ani tak o celkový objem 660 l (619 l s plnohodnotnou rezervou), ale o jeho o čosi lepšiu využiteľnosť. Len nakladacia hrana je podľa našich meraní o celých 85 mm nižšie, celkovým pôdorysom sa však od liftbacku príliš nelíši.
Všetky kolesá „nášho" kombi roztáčal cez medzinápravovú spojku Haldex V naftový štvorvalec EA288 (2.0 TDI) s max. výkonom 140 kW (190 k). Ide o najvýkonnejšiu naftovú motorizáciu určenú pre Superb, pričom môžeme s pokojným svedomím povedať, že výkonnejší motor toto auto skutočne nepotrebuje. S kombi ťažkým 1635 kg (prevádzková hmotnosť) nemá vďaka dobrej pružnosti ani po maximálnom naložení veľa práce. Agregát totiž na redukciu oxidov dusíka využíva vstrekovanie močoviny AdBlue, čo v praxi znamená, že riadiaca jednotka nechá motor pracovať účinnejšie (spaľuje pri vyšších teplotách) a následne močovinou vzniknuté emisie zlikviduje. Motor je tak prekvapujúco pružný a ochotný aj v nízkych otáčkach. Do nich ho koniec koncov núti aj prevodovka DSG. Ani pri plnom plyne nevytočí motor vyššie ako na 4600-4700 otáčok, ak ju však necháte v režime Eco (volí sa pomocou tlačidla Mode na stredovom tuneli), pri ustálenej jazde nechá motor prevaľovať sa na 1200-1300 otáčkach. Musíte však počítať s jej pomalšími reakciami na pridanie plynu. Kým prevodovka DSG pri potrebe prudkého zrýchlenia podradí, trvá jej to predsa len dlhšie, než by ste čakali. Jej pohotovosť zlepšíte prepnutím do športového režimu, alebo všetko vezmete do vlastných rúk a pomocou tlačidiel pod volantom radíte sami. V manuálnom režime dokážete motor Superbu vyhnať až na 5000 otáčok. A koľko nám naftový Superb 4x4 počas testu žral? Testovací úsek zvládol priemerne za 5,2 l/100 km, diaľničné úseky (130 km/h) potom približne za 7 l/100 km.
Pomocou voliteľných režimov jazdy viete meniť aj charakteristiku tlmičov. V komfortnom režime je auto plavné, no na dlhých vlnách sa vie rozkývať až príliš a elektronika nad ním môže v extrémnych prípadoch stratiť kontrolu. Najlepšie preto urobíte, ak ho necháte v režime Normal, kde je Superb stále komfortným kombi, no zároveň je lepšie pripravený na dynamický prejazd dlhými vlnami (práve tu má jeho dlhý zadný previs tendenciu rozkývať celé auto). Športový režim Superb pritvrdí, stále však ostáva aj na našich rozbitých cestách použiteľným. Schopnosť tlmiť krátke priečne nerovnosti však ostáva v každom režime takmer rovnaká.
Tabuľky - technické údaje
Tabuľky - rozmery