Nový turbodiesel 1.6 D-4D vial Toyote Verso krv do žíl. Bez ohľadu na motor však ide o nečakane komfortné MPV vhodné aj dlhé služobné cesty.
Prechod motorov na emisnú normu Euro 6 spojila Toyota aj s modernizáciou svojho MPV Verso. Okrem naftového štvorvalca 1.6 D-4D sa tak na novinke objavili drobné retuše dizajnu, nový lak (modrá mystická metalíza) a zliatinové disky Orion s brúsenou čelnou plochou. Skúsili sme naftovú verziu Verso 1.6 D-4D v najvyššej výbave Executive.
Hneď na začiatku testu sa vo veľmi dobrom svetle sa ukázali podvozok aj kabína auta. MPV tohto segmentu sa predsa len nevyužívajú len na dlhé služobné cesty, ale aj ako rodinné dostavníky schopné previezť celú rodinu aj s batožinou na dlhé letné dovolenky. Tomu je samozrejme dobre prispôsobený aj kufor so základným objemom 699 l (päťmiestna konfigurácia). Do tohto objemu je však započítaný aj priestor pod dvojitou podlahou, vďaka ktorej (v jej hornej polohe) vznikne po sklopení troch samostatných zadných sedadiel rovná podlaha kufra dlhá 1655 mm. Odstránením dvojitej podlahy zväčšíte výšku kufra pod platom o ďalších 145 mm na celkových 585 mm. Posádku poteší aj kvalitne spracovaná kabína s dobrými materiálmi (vrchná časť palubnej dosky je z mäkkého plastu, mäkkým povlakom sú však potiahnuté napr. aj plasty pod oknami bočných dverí a pod.). Pre obchodných cestujúcich je však rovnako dôležitá aj jej veľkorysá šírka (v lakťoch na predných sedadlách až 1505 mm) a výborné odhlučnenie.
Na zlých cestách je Verso celkovo veľmi tichým a komfortným autom (dokonca aj na testovaných pneumatikách Michelin Primacy HP s rozmermi 215/55 R 17), ktoré si kolesami nezabúcha ani na vyslovene veľkých dierach. Verso uprednostňuje pokojnejší jazdný štýl, vzhľadom na jeho určenie to však nie je žiadnym prekvapením. V podstate je jazdne nudným autom, lenže tým sú rodinné prepravníky už z princípu. A to je dobre, na dlhých služobných cestách, či rodinných výletoch o vzrušenie za volantom predsa len asi nikto nestojí.
Máte dojem, že malý motor sa v MPV ťažkom takmer 1,7 t ani nenadýchne? Omyl, celohliníkový naftový štvorvalec 1.6 D-4D (pôvodom od BMW) dosahuje maximálny krútiaci moment (270 Nm) už pri 1750 otáčkach, ani pod touto hranicou mu však nedochádza dych. Len pre predstavu, na štvrtý prevodový stupeň dokáže naftové Verso z 50 na 90 km/h zrýchliť za necelých desať sekúnd. Meranie pružnosti pritom začínalo z 1200 otáčok (50 km/h) a končilo pri 2300 ot/min (90 km/h). Motor sa skrátka cíti dobre aj v nízkych otáčkach. Výzva na podradenie (prostredníctvom asistenta radenia) príde až pri poklese pod 1400 otáčok (ani pri tejto hranici však motor stále nepríjemne neduní).
Udávaná kombinovaná spotreba 4,5 l0100 km vyzerá na prvý pohľad až príliš optimisticky (najmä kvôli prítomnosti stop-štart systému), keď sme však na meranom úseku z Banskej Bystrice do Revúcej dosiahli v reálnej premávke priemernú potrebu len 4,6 l/100 km, pochopili sme, že reči Toyoty o úspornosti naftovej verzie nie sú frázami. Cez päťlitrovú hranicu sme sa s Versom nedostali dokonca ani pri ustálenej diaľničnej rýchlosti 110 km/h, pričom stotridsiatka neznamenala viac ako 5,7 l/100 km. Na vysoké MPV tlačiace pred sebou litre vzduchu ide o veľmi slušnú hodnotu. Zaujíma vás spotreba auta na krátkych trasách. Úsek dlhý 10 km (z obce do najbližšej obce) prešla Toyota aj so studeným štartom a zapnutou klimatizáciou (pri vonkajšej teplote 27 °C) so spotrebou 6,1 l/100 km.
Tabuľka - technické údaje
Tabuľka - rozmery