Test: Toyota Verso 1.6 D-4D

0
0
0
s2smodern

Testovali sme Verso v najvyššej výbave Executive.Nový turbodiesel 1.6 D-4D vial Toyote Verso krv do žíl. Bez ohľadu na motor však ide o nečakane komfortné MPV vhodné aj dlhé služobné cesty.

Prechod motorov na emisnú normu Euro 6 spojila Toyota aj s modernizáciou svojho MPV Verso. Okrem naftového štvorvalca 1.6 D-4D sa tak na novinke objavili drobné retuše dizajnu, nový lak (modrá mystická metalíza) a zliatinové disky Orion s brúsenou čelnou plochou. Skúsili sme naftovú verziu Verso 1.6 D-4D v najvyššej výbave Executive.

Na dizajn Toyoty si musí bežný Európan chvíľku zvykať. Má však svoje čaro. Súčasťou najvyššej výbavy Executive sú aj zliatinové disky obuté do pneumatík s rozmermi 215/55 R 17. K najvyššej výbave dostanete v cene aj zatmavené zadné a bočné okná.
Predné xenónové svetlomety majú veľmi slušnú svietivosť. Zadné svetlomety Toyoty pripomínajú tuningovú úpravu. Verso chce zaujať aj dizajnom zadných partií.


Hneď na začiatku testu sa vo veľmi dobrom svetle sa ukázali podvozok aj kabína auta. MPV tohto segmentu sa predsa len nevyužívajú len na dlhé služobné cesty, ale aj ako rodinné dostavníky schopné previezť celú rodinu aj s batožinou na dlhé letné dovolenky. Tomu je samozrejme dobre prispôsobený aj kufor so základným objemom 699 l (päťmiestna konfigurácia). Do tohto objemu je však započítaný aj priestor pod dvojitou podlahou, vďaka ktorej (v jej hornej polohe) vznikne po sklopení troch samostatných zadných sedadiel rovná podlaha kufra dlhá 1655 mm. Odstránením dvojitej podlahy zväčšíte výšku kufra pod platom o ďalších 145 mm na celkových 585 mm. Posádku poteší aj kvalitne spracovaná kabína s dobrými materiálmi (vrchná časť palubnej dosky je z mäkkého plastu, mäkkým povlakom sú však potiahnuté napr. aj plasty pod oknami bočných dverí a pod.). Pre obchodných cestujúcich je však rovnako dôležitá aj jej veľkorysá šírka (v lakťoch na predných sedadlách až 1505 mm) a výborné odhlučnenie.

Toyota Verso ostáva verná konceptu s prístrojovým panelom v strede palubnej dosky. Tá je z mäkkého plastu. Šesťstupňová manuálna prevodovka má hladký chod, ale nesmiete na ňu veľmi tlačiť. prístrojový panel je prehľadný, no pôsobí trochu lacným dojmom.
Tri samostatné sedadlá (stredné je o 40 mm užšie ako krajné) sú pozdĺžne posuvné v rozsahu 160 mm. Dvojitá podlaha sa dá jednoducho uložiť do oboch svojich polôh. Po sklopení troch zadných sedadiel vznikne úplne rovná podlaha kufra.


Na zlých cestách je Verso celkovo veľmi tichým a komfortným autom (dokonca aj na testovaných pneumatikách Michelin Primacy HP s rozmermi 215/55 R 17), ktoré si kolesami nezabúcha ani na vyslovene veľkých dierach. Verso uprednostňuje pokojnejší jazdný štýl, vzhľadom na jeho určenie to však nie je žiadnym prekvapením. V podstate je jazdne nudným autom, lenže tým sú rodinné prepravníky už z princípu. A to je dobre, na dlhých služobných cestách, či rodinných výletoch o vzrušenie za volantom predsa len asi nikto nestojí.

Štandardom výbavy Executive sú pneumatiky s rozmermi 215/55 R 17. Predné spodné ramená sú zvarence z plechu s oddeliteľným čapom. Pod motorom nechýba veľký plastový kryt.
Pomocný rám prednej nápravy je z plechu. Zadná vlečená náprava má torznú priečku s U profilu otočeného smerom dole. Verso má vzadu len malý výfukový tlmič (nenáročný na priestor).


Máte dojem, že malý motor sa v MPV ťažkom takmer 1,7 t ani nenadýchne? Omyl, celohliníkový naftový štvorvalec 1.6 D-4D (pôvodom od BMW) dosahuje maximálny krútiaci moment (270 Nm) už pri 1750 otáčkach, ani pod touto hranicou mu však nedochádza dych. Len pre predstavu, na štvrtý prevodový stupeň dokáže naftové Verso z 50 na 90 km/h zrýchliť za necelých desať sekúnd. Meranie pružnosti pritom začínalo z 1200 otáčok (50 km/h) a končilo pri 2300 ot/min (90 km/h). Motor sa skrátka cíti dobre aj v nízkych otáčkach. Výzva na podradenie (prostredníctvom asistenta radenia) príde až pri poklese pod 1400 otáčok (ani pri tejto hranici však motor stále nepríjemne neduní).

Udávaná kombinovaná spotreba 4,5 l0100 km vyzerá na prvý pohľad až príliš optimisticky (najmä kvôli prítomnosti stop-štart systému), keď sme však na meranom úseku z Banskej Bystrice do Revúcej dosiahli v reálnej premávke priemernú potrebu len 4,6 l/100 km, pochopili sme, že reči Toyoty o úspornosti naftovej verzie nie sú frázami. Cez päťlitrovú hranicu sme sa s Versom nedostali dokonca ani pri ustálenej diaľničnej rýchlosti 110 km/h, pričom stotridsiatka neznamenala viac ako 5,7 l/100 km. Na vysoké MPV tlačiace pred sebou litre vzduchu ide o veľmi slušnú hodnotu. Zaujíma vás spotreba auta na krátkych trasách. Úsek dlhý 10 km (z obce do najbližšej obce) prešla Toyota aj so studeným štartom a zapnutou klimatizáciou (pri vonkajšej teplote 27 °C) so spotrebou 6,1 l/100 km.

Agregát 1.6 D-4D pochádza z dielní BMW. Aj keď je motor tichý, motorová kapota dostala protihlukovú izoláciu. Akumulátor má kapacitu až 80 Ah. Dôvod? Prítomnosť Sstop-štart systému.
Turbodúchadlo je vzadu medzi motorom a motorovou priečkou. K nalievaciemu otvoru kvapaliny do ostrekovačov je dobrý prístup. Tesnenie medzi maskou a kapotou motora prezrádza dôraz na vnútornú aerodynamiku motorového priestoru (kvôli chladeniu motora).

Tabuľka - technické údaje
Tabuľka - rozmery

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl