Pekný a funkčný – tak Fiat v stručnosti charakterizuje svoj najnovší počin nižšej strednej triede, model Tipo. Ten prichádza hneď v troch karosárskych verziách, ako sedan, hatchback aj kombi.
Fiat sa po rokoch opäť vracia k výrobe jednoduchého auta, ktoré by malo bojovať predovšetkým vyrovnanou kombináciou štýlu, účelnosti a prijateľnej ceny. Fabrika oprášila meno Tipo a posiela na trh model, ktorý mieri predovšetkým na racionálne uvažujúcich zákazníkov. A aby automobilka dotiahla myšlienku k dokonalosti, predstavila rovno všetky tri jeho karosárske verzie – sedan, hatchback aj kombi.
Talian ako sa patrí
Kto by čakal strohý dizajn bez nápadu, je na omyle. Taliani opäť dokazujú, že aj účelné auto môže byť príťažlivé, verziu sedan dokonca vo Fiate údajne navrhovali ako samostatný model (nie ako hatchback s pridaným kufrom). Jeho línie sú preto veľmi elegantné a zadný previs nijako nenarúša výsledné tvary. Určitou zaujímavosťou je, že hatchback aj kombi verzia majú rovnaké zadné združené svetlá, zatiaľ čo sedan dostal ich štylisticky odlišné stvárnenie. Najdlhšou karosárskou verziou je kombi (4570 mm), sedan je kratší o 40 mm a hatchback stráca na kombi presne 200 mm. Rázvor 2636 mm majú všetky tri verzie rovnaký.
Originalita exteriéru sa prenáša aj do kabíny auta. Tvary palubnej dosky a vnútorných výplní vyznávajú jednoduchosť a zároveň ukazujú, že aj cenovo dostupné auto môže byť útulné. Konštruktéri si dali záležať aj na priestrannosti, predné sedadlá sú optimalizované na pasažierov vysokých až 188 cm. Celkovo je v kabíne 12 l úložných priestorov. Silnou stránkou Fiatu Tipo je aj prepravná kapacita, kým hatchback ponúka kufor s objemom 440 l, v sedane odveziete 520 l a v kombi až 550 l.
Nafta aj benzín
Zákazníci sa môžu pri výbere motora pre Tipo rozhodovať medzi dvomi benzínovými a dvomi naftovými štvorvalcami. Základom ponuky je atmosférický benzínový motor 1.4 Fire (70 kW/95 k), pre náročnejších je potom k dispozícii väčší 1.6 E.torQ (81 kW/110 k), ktorý dokáže auto rozbehnúť až na 192 km/h. Za pozornosť stojí aj skutočnosť, že už aj základný motor automobilka kombinuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Priaznivcom nafty sú určené motory 1.3 MultiJet II (70 kW/95 k) a 1.6 MultiJet II (88 kW/120 k), ktorých kombinované spotreby sa pohybujú v rozsahu 3,7 – 4,2 l/100 km.
Podvozok má klasickú konfiguráciu so vzperami MacPherson vpredu a jednoduchou zadnou nápravou s vlečenými ramenami spojenými torznou priečkou (bez priečneho skrutného stabilizátora). Najvýkonnejšia naftová verzia je ako jediná vybavená kotúčovými brzdami na všetkých štyroch kolesách, ostatné verzie modelu Tipo používajú na zadnej náprave bubnové brzdy.
Verzia sedan je už v predaji, k dispozícii je v piatich úrovniach výbav a jej cenníková cena štartuje sumou 11 740 eur.