Volkswagen ukazuje, že aj z pôvodne pracovného modelu Caddy vie urobiť mimoriadne štýlovú záležitosť. Testovali sme jeho štvrtú generáciu s výbavou Generation FOUR a najsilnejším naftovým motorom v ponuke.
Vyzerá výborne, to mu skrátka nemôžeme uprieť. Jasné, účelne tvarovaná karoséria jeho pôvodný zámer neutají, no vkusné detaily a mimoriadna výbava s označením Generation FOUR robia z aktuálneho Caddy auto, ktorým sa nemusíte hanbiť zaparkovať ani pred divadlom. Pozeráte sa na vrchol modelového radu, ktorý si navyše viete vyšperkovať ďalšou mimoriadnou výbavou z nekonečného katalógu príslušenstva.
Nemecká škola
Okrem elegantného vzhľadu karosérie Caddy predvádza, ako účelne sa dá využiť aj jeho kabína. Odkladacie priestory nájdete prakticky všade, kde sa pozriete – od miesta v dverách, cez odkladacie poličky na stredovom tuneli, pred spolujazdcom, až po otvárateľnú schránku na vrchu palubnej dosky a veľkú poličku nad hlavami predných cestujúcich. S odkladaním drobností tu skutočne problém mať nebudete.
Pre posádku je tu miesta na šírku, výšku, aj v pozdĺžnom smere dostatok, pripravte sa však na tvrdšie sedadlá. V kombinácii s menej poddajným podvozkom je tak cestovanie na kratšie trasy zdanlivo nepohodlné, na dlhších služobných cestách však rýchlo zistíte, že to naopak prospieva kondícii vašej chrbtice (hoci chápeme, že pocit zo sedadiel je individuálny).
Život s tuhou nápravou
Predné zavesenie so vzperami MacPherson je rovnaké ako pri klasických osobných modeloch, čomu zodpovedá aj jeho solídna poddajnosť, vzadu však Caddy využíva tuhú nápravu typickú skôr pre úžitkové modely. Jej výhodou je mimoriadna odolnosť a takmer nulový servis, má však aj tienistú stránku v podobe zníženého komfortu pri jazde s prázdnym autom. A nejde len o natriasanie zadkom na rozbitých úsekoch, ak totiž uprostred oblúka trafíte jedným z kolies dieru, pevným mostom nápravy sa pohyb prenesie aj ku kolesu na druhej strane a Caddy si jemne odskočí. Nie je to však nič strašné a vďaka presnému riadeniu nie je problém udržať tancujúce auto v pôvodnom smere. Ak však Caddy zaťažíte, zrazu sa upokojí a predvedie komfort blízky bežným osobným modelom. Počítajte len s tým, že veľkou karosériou sa akustické rázy pri prejazde nerovností prenášajú výraznejšie, než pri bežných autách. Nemalou zásluhou k tomu určite prispievajú aj nízkoprofilové pneumatiky s rozmermi 205/50 R 17. Nepružia, ale disky, na ktorých sú obuté, vyzerajú božsky. Zaujímavosťou je, že fabrika vám ponúkne aj menšie kolesá (205/55 R 16) a ešte vám k tomu odráta z ceny auta viac ako 600 eur. Rozumné.
Výkon na rozdávanie
Mať v takto veľkom aute motor s výkonom 110 kW/150 k a krútiacim momentom 340 Nm je až luxusom. Caddy s ním na každé zošliapnutie plynového pedálu reaguje s nebývalou razanciou (aj vďaka vstrekovaniu močoviny AdBlue) a je mu jedno, či sedí v aute len vodič, alebo vezie celú rodinu. Z rýchlenie z 0 na 100 km/h pod desať sekúnd hovorí za všetko. Ešte príjemnejšia je však jeho spotreba. Na testovacom úseku (Banská Bystrica – Revúca) sme dosiahli priemernú spotrebu 4,8 l/100 km, zatiaľ čo fabrika udáva ešte o deci viac (kombinovaná 4,9 l/100 km). Vysoká karoséria však neprospieva rýchlej diaľničnej jazde, zrýchlenie tempa zo 110 km/h a 130 km/h totiž zvýši priemernú spotrebu približne o dva litre (zo 4,9 l/100 km na rovných sedem litrov).