Rodinné vany sú fajn, ak je vás však deväť, sú na nič. Riešením je Renault Trafic Passenger, pohodlne totiž odvezie deväť ľudí aj ich batožinu.
Aj pod nánosmi make-upu vyzerá Trafic Passenger ako každá iná dodávka. To však vôbec nevadí, viac ako o vzhľad tu ide o aerodynamiku, tá je totiž pri autách ako toto naozaj kľúčová. A tú Renault, zdá sa, zvládol na výbornú. Takže tu máme klasickú dodávku s deviatimi sedadlami, príjemne elegantným dizajnom, dobrou aerodynamikou a malým naftovým motorom dopovaným dvomi rozdielne veľkými turbodúchadlami. Testovali sme jej predĺženú osobnú verziu pomenovanú Passenger L2H1.
Miesta na rozdávanie
V kabíne auta vidieť skok oproti minulej generácii asi najvýraznejšie. Tvary palubnej dosky, jej detaily a materiály sú veľmi podobné osobným modelom Renaultu, zlepšila sa však aj pozícia za volantom a úroveň vnútornej výbavy. Ak si zákazník priplatí, môže mať navigačný systém R-Link, cúvacie senzory, dažďový a svetelný senzor alebo tempomat, čo sú prvky, o ktorých mohli vodiči dodávok ešte nedávno len snívať. Narástol aj počet odkladacích priestorov, ich celkový objem je teraz až 90 l. Priestorové pomery na predných sedadlách sa v porovnaní s dodávkou nezmenili, stále je tu miesta dosť, pozícia sedenia fajn a prevodová páka pekne po ruke. Dvojlavica predných pasažierov je samozrejme skromnejšia, ten v strede má problém s kolenami a obaja majú k sebe akosi bližšie. V druhom a treťom rade sa sedí dobre, obe lavice sú trojmiestne a všetky miesta majú rovnako veľké sedáky aj operadlá. Praktické je sklápateľné operadlo tretieho radu, škoda, že rovnakú možnosť neponúka aj druhý rad.
Príkladne stabilný
V prípade podvozku ide z konštrukčného hľadiska o klasiku so vzperami MacPherson vpredu a polotuhou zadnou nápravou s vlečenými ramenami. Dimenzovanie jednotlivých ramien a ostatných komponentov podvozku sa nám zdá dostatočné, oddeliteľný spodný čas predného ramena zároveň dokazuje, že vo fabrike myslia aj na uľahčenie neskoršieho servisu. Z hľadiska jazdných vlastností je dobré, že Trafic ostáva komfortný aj pri jazde bez posádky. Ani na rozbitých cestách zbytočne nenatriasa zadkom a pri prejazde veľkých dier „nekope“ ani do volantu. Vďaka dlhému rázvoru je Trafic v rýchlych oblúkoch dlho stabilný, stačí ho udržiavať v rovnováhe a v zákrute pracovať jemne s volantom.
Šetrí palivom
Určite vás teraz zaujíma, či testovaný motor Traficu Passenger stačí? Na rovinu, stačí. V tejto výkonovej verzii dokonca s rezervou, hoci je pravdou, že po obsadení všetkých sedadiel a naložení kufra po strechu Trafic dCi 125 čo to zo svojej pôvodnej dravosti stratí. Ak však ručičku otáčkomera udržíte nad 1300-1400 otáčkami, agregát bude mať vždy dosť energie na to, aby sa poriadne nadýchol a zabral. Jeho nová verzia spĺňajúca emisnú normu Euro 6 sa okrem max. výkonu 92 kW/125 k (doteraz 88 kW/120 k) od predchodcu technicky líšila predovšetkým systémom katalytickej selekcie (vstrekovaním močoviny AdBlue). Hoci je aj prázdny Trafic Passenger ťažší ako 2 tony, testovací úsek z Banskej Bystrice do Revúcej zvládol za veľmi slušných 6,5 l/100 km. Na diaľnici sme s ním jazdili približne za deväť litrov.