Na obchodných rokovaniach je patrične reprezentatívny, svojou veľkosťou stačí aj na dlhú rodinnú dovolenku a ak treba, utiahne príves ťažký dve tony. Univerzálnejší Hyundai budete hľadať ťažko.
Nové Santa Fe je ďalším dôkazom, že Hyundai sa v stavbe SUV skutočne vyzná. Z generácie na generáciu tento model zlepšuje, naťahuje ho do všetkých strán a ukazuje, ktorým smerom sa segment veľkých SUV uberá. Zvyknite si na to, že Hyundai už dávno nehrá medzi nemeckou konkurenciou len druhé husle. Skúšali sme vysnívanú kombináciu každého manažéra - naftovú verziu 2.2 CRDi s automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies.
Európan
Kým jeho prvá generácia lákala svojimi zámorskými tvarmi, tá posledná hrá vyslovene na európsku strunu. Hyundai skrátka vie, ako na Starom kontinente preraziť a na zákazníkov skúša rovnakú taktiku ako nemecká konkurencia – bojuje moderným strihom, sebavedomým výrazom a reprezentatívnou veľkosťou. Zaberá to, ani z jedného uhla pohľadu sme pri Santa Fe nemali pocit, že by nám na ňom niečo nesedelo. Vyzerá skrátka naozaj dobre.
Nápad aj kvalitaKabíne Santa Fe síce nechýba nápad a doslova sa to tu hemží krivkami a prelínajúci sa plochami, no celkovo je to tu slušne upratané, ergonómia rozmiestnenia ovládačov nemá chybu a nesvoji sa tu nebudú cítiť ani vyznávači konzervatívnejších štýlov. Interiéru rozhodne nechýba prémiový nádych - od kvality použitých materiálov, cez ich spracovanie až po vôňu jemnej kože.
Priestoru je tu vo všetkých smeroch dostatok, vzdušnosť rozhodne nechýba ani na zadných sedadlách, ktoré sú pozdĺžne posuvné v rozsahu väčšom ako 200 mm. Po sklopení zadného trojdielneho deleného operadla (40:20:40) vznikne takmer rovná podlaha dlhá až 1925 mm. V kufri sme našli dokonca elektrickú zásuvku na 220 V (mimoriadne praktický detail). Premyslených detailov je tu však viac, za pozornosť stojí už len tvarovanie predných sedadiel pred kolenami zadných cestujúcich (rovnako rozumne to už roky robí aj Mercedes-Benz).
Otáčky nepotrebuje
Testovaný exemplár poháňal veľký naftový štvorvalec 2.2 CRDi (147 kW/200 k) poháňajúci cez šesťstupňovú automatickú prevodovku všetky kolesá. A hoci má takto nakonfigurované Santa Fe pohotovostnú hmotnosť presne 1832 kg, motor to s ním s prehľadom zvláda. V tandeme s prevodovkou uprednostňujú skôr pohodovú jazdu v nízkych otáčkach. V manuálnom režime totiž dovolí automat zaradiť vyšší stupeň už pri 1800-1900 otáčkach, čo nebýva veru zvykom. Tu sa ukazuje, akú dôveru má prevodovka vo vysokzdvihový štvorvalec a jeho mamutí krútiaci moment. Ak sa v manuálnom režime trochu pozabudnete, na zaradenie vyššieho prevodového stupňa vás asistent radenia vyzve už niekde okolo hranice 2250 otáčok (napr. pri 65 km/h si už pýta preradenie zo štvorky do päťky). Ak však treba, dokáže sa motor poriadne vzoprieť a celú tú masu zrýchli zo 60 na 120 km/h za desať sekúnd (podstatne výkonnejší šesťvalcový Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC to zvládol len o 2,5 s rýchlejšie). V súvislosti s uvedeným je úžasné, ako úsporne dokáže ťažký Hyundai jazdiť. Testovací úsek (Banská Bystrica – Revúca) zvládol so spotrebou 6,9 l/100 km. Na diaľnici (130 km/h) sa priblížil k deväťlitrovej hranici, pri ustálenom tempe mu však stačilo len 5,3 l/100 km.