Je cenovo dostupná, vyzerá naozaj slušne a ak treba, odvezie sedem dospelých. Jej atmosférický benzínový motor navyše sľubuje budúcnosť bez servisných komplikácií. Stojí to za to? Skúšali sme zmodernizovanú Daciu Lodgy 1.6 SCe Stepway.
Jasné, pri pohľade na novú Daciu Lodgy sa zdá byť všetko po starom, až podrobnejšie skúmanie však odhalí, že v Dacii zareagovali na kritiku a v detailoch svoje auto zlepšili. Palubnú dosku testovanej verzie tak skrášlilo kontrastné medené lemovanie, mierne sa zmenili výduchy klimatizácie aj čalúnenie sedadiel a pribudol nový volant, na ktorom sa konečne ovláda klaksón. Okrem jeho podareného dizajnu musíme pochváliť aj veniec, ktorý výborne padne do dlaní. V tomto Dacia skutočne poskočila dopredu.
Plnohodnotných sedem
Na rozdiel od väčšiny európskych konkurentov sa v treťom rade Lodgy dokážu pohodlne usadiť aj dospelí pasažieri. Bez kompromisov ju teda môžeme považovať za plnohodnotné sedemmiestne auto. Len pre zaujímavosť, v treťom rade je v oblasti lakťov Dacia, v porovnaní s novým Peugeotom 5008, širšia o celých 17 cm. Áno, vnútorne výplne dverí sú stále z lacného a tvrdého plastu, zatváranie dverí nemá nijak reprezentatívny zvuk a detaily prezrádzajú dôraz na nízku výrobnú cenu, no bez týchto necností by jej základná cena určite nemohla začínať čiastkou 8990 eur.
Skromná, ale vydrží
Technické údaje nového atmosférického štvorvalca 1.6 SCe veľa nadšenia nevzbudzujú. Výkon 75 kW na 1,9 t (pri naloženom aute), nie je nič moc, na druhej strane musíme povedať, že skutočnosť až tak tragická nie je. Po jeho 156 Nm si však musíte zájsť až k 4000 otáčkam. Pri normálnom jazdení sme každopádne radili vyššie už niekde okolo 2500 ot/min. Nedá nám nepochváliť dobre odstupňovanú päťstupňovú manuálnu prevodovku, pri tempe 90 km/h totiž motor točí akurát spomínaných 2500 otáčok. Pri diaľničných 130 km/h je to už 3650 ot/min, no agregát ostáva aj v týchto momentoch relatívne tichý. Prevažuje tu skôr aerodynamický hluk od vysokej karosérie so skromnejšími tesneniami okolo dverí. Na motore nenájdete žiadnu modernú „vychytávku“ s potenciálom technickej zrady a následnými servisnými komplikáciami. S trochou preháňania sa dokonca dá povedať, že agregát 1.6 SCe (konštrukcia Nissan) má veľké predpoklady spoľahlivo slúžiť až do roztrhania (aj na krátkych tratiach s veľkým počtom studených štartov).
Na preteky sa nehodí
Štandardom verzie Stepway sú 16-palcové disky kolies. Sú plechové, no vyzerajú dobre, okrasné puklice sú totiž tvarované tak vierohodne, že Dacia s nimi vyzerá ako na zliatinových diskoch. Slušný je aj komfort pruženia na nich. Na veľkých dierach si síce takto obutý Stepway poriadne zabúcha o asfalt, no komfort pruženia je solídny. Na športovanie to však nie je. Dlhý rázvor a celková koncepcia predurčujú Lodgy skôr na pokojné rodinné výlety. Pri nich si zachováva aj slušnú spotrebu. Testovaciu trasu (BB-Revúca) zvládla testovaná Dacia bežným tempom za 5,5 l/100 km, aj bez dôrazu na úspornú jazdu však jazdila medzi šiestimi a siedmimi litrami. Dych jej začínal dochádzať až na diaľnici, kde sa v tiahlych stúpaniach už trochu trápila a s plynom zatlačeným hlboko k podlahe brala bežne 8,5 l/100 km. V horúcom počasí nám zapnutá manuálna klimatizácia dvíhala priemernú spotrebu o cca 0,3 l/100 km.