Kia vypúšťa do ringu Ceed tretej generácie. S novým dizajnom, motormi aj bezpečnostnou a komfortnou výbavou. Ambície tohto modelu nie sú malé, ako sme sa však počas medzinárodnej prezentácie presvedčili sami, majú svoje opodstatnenie.
Hovorí sa, že s jedlom rastie chuť. Niečo na tom veru bude, minimálne v prípade kompaktného automobilu Kia Ceed to platí na sto percent. Keď sa v roku 2007 objavila prvá generácia, šokovala celý európsky trh. A aj keď ju mnohí nebrali vážne, každému bolo jasné, že treba s ňou počítať. Definitívne to potvrdila jej druhá generácia z roku 2012, ktorá výrazným spôsobom vystrašila aj etablované nemecké kompakty a vzala im vietor z plachiet. Rastúci objem predajov modelu Ceed koniec koncov hovorí sám za seba. V týchto dňoch prichádza na trh Ceed v treťom vydaní a ako sa zdá, ide o vážneho adepta na najlepší európsky kompakt.
Umenie načúvať
Silnou stránkou kórejských výrobcov je ich pozorovací talent. Pri stavbe auta sledujú, čo majú zákazníci radi, ako to robí konkurencia a existujúce riešenia ešte vylepšia. A ak zákazníci niečo kritizujú, namiesto samoľúbej ignorancie ich pripomienok pozorne načúvajú a urobia nápravu. V duchu tejto schémy prebiehal evolučný vývoj celého modelového radu cee'd. Jeho tretia generácia s výrazne nemeckým DNA je tak výsledkom dôsledného pozorovania potrieb klientov a zapracúvania ich pripomienok. Hlavne konzervatívnejšie Výrazný dizajn je stále dominantným prvkom celého auta, „trojku“ však na rozdiel od predchádzajúcej generácie dizajnéri obliekli do priamych, výrazne konzervatívnejších liniek. Tie na európskych zákazníkov skrátka zaberajú. Je zaujímavé, ako nenásilne sa podarilo dizajnérom skombinovať dôstojnejší vzhľad so športovým „lookom“, známym z modelu Stinger. Pomohli si však aj pozmenenými proporciami, novinke totiž vďaka úplne novej podvozkovej platforme „K2“ skrátili predný previs (-20 mm), naopak, o 20 mm predĺžili ten zadný a celú kabínu posunuli smerom vzad o 6 cm. Opticky tak presunuli ťažisko smerom dozadu, čo spolu s väčšou šírkou, menšou výškou (-23 mm) a inými líniami karosérie podvedome vytvára výrazne športovejší charakter. V prípade kombi verzie SW predĺžili konštruktéri zadný previs až o 115 mm, celková dĺžka auta tak narástla o nemalých 95 mm.
Karosársky reštart
Kia reaguje aj na aktuálny dopyt po jednotlivých karosárskych verziách a tomu prispôsobuje ponuku tretej generácie. U predajcov tak už nekúpite trojdverový hatchback, namiesto neho sa popri klasickom päťdverovom hatchbacku a praktickom kombi SW objaví na konci roka 2018 aj mimoriadne štýlová verzia Shooting Brake (športovo ladené kombi s nízkou strechou a zadnými líniami pripomínajúcimi skutočné kupé). Žiadny mainstreamový výrobca doteraz karosársku verziu Shooting Brake neponúkal, Kia je tak prvá.
Viac miesta aj výbavy
Výrazné zmeny čakajte aj v kabíne, palubná doska má iné tvary aj materiály, zaberá menej miesta pred vodičom aj spolujazdcom, zlepšuje výhľad a je ergonomickejšia. V novom Ceede sme sa počas prvých jázd cítili skutočne vzdušnejšie, konštruktéri navyše zapracovali na lepšom odhlučnení celého interiéru, takže cestovanie na dlhých trasách je teraz komfortnejšie (okrem iného lepšie odhlučnili aj zadné podbehy a podlahu kufra). Na predných aj zadných sedadlách je teraz viac miesta na šírku a vďaka zadnému sedáku, zníženému o 16 mm, aj viac priestoru nad hlavou. Pohodlne sa tam usadil aj kolega vysoký 185 cm. Ešte sledovanejším parametrom je objem kufra. Ten najnovšie narástol z 380 na 395 l, v prípade kombi dokonca na 625 l (+97 l). Čo je dôležité, pri hatchbacku sa o celých 87 mm znížila nakladacia hrana. K bezpečnosti jazdy prispieva aj nový asistent sledovania jazdného pruhu s autonómnym riadením druhej úrovne. Ten vás zásahmi do riadenia reálne udrží v jazdnom pruhu a ako sme sa presvedčili, zvládne aj relatívne ostrú zákrutu. Auto pritom „neodráža“ od vodiacich čiar, ale jemnými zásahmi do riadenia plynulo mení smer a udržiava ho v strede jazdného pruhu. Naozaj dobrá práca.
Viac istoty v podvozku
K zmenám na podvozku patria o 40 % tuhšie predné pružiny, o 22 % mäkší predný stabilizátor a o 10 % mäkšie zadné pružiny. Riadenie je teraz o 17 % priamejšie a medzi krajnými polohami otočíte volantom len 2,4-krát. Vyberať môžete medzi diskami s priemerom 15 až 17 palcov, pričom pre najväčší rozmer vyvinul Michelin špecifické pneumatiky Pilot 4. Za volantom rýchlo pochopíte, že všetky úpravy mieria k vyššiemu komfortu jazdy. Aj na rozbitých cestách je auto pohodlnejšie a odspodu výrazne tichšie.
Časticové filtre aj pre benzín
Základným motorom v ponuke zostáva atmosférický benzínový štvorvalec 1.4 MPi (74 kW/100 k), okrem neho sú však všetky ostatné agregáty prepĺňané. Benzínový trojvalec 1.0 T-GDi (88 kW/120 k) aj štvorvalec 1.4 T-GDi (103 kW/140 k) už navyše dostali filter pevných častíc, čo znamená, že spĺňajú najnovšie emisné špecifikácie. Bezprostredne ich porovnať s verziami bez filtrov pevných častíc sme nemohli a tak len skonštatujeme, že ako trojvalec, tak aj väčší štvorvalec predvádzajú príjemne lineárny charakter, ideálny pre dlhé služobné cesty, či rodinné dovolenky. Na výbušný športový charakter rovno zabudnite. Na rozdiel od niektorých konkurentov Kia naďalej verí aj naftovému motoru, jej konštruktéri tak pripravili novú generáciu štvorvalca 1.6 CRDi (U3) naladeného na 85 kW/115 k a 100 kW/136 k. Okrem motorov sa konštruktéri sústredili aj na samotné prevodovky a tak s novým Ceedom prichádza aj nová sedemstupňová dvojspojková prevodovka 7A DCT. Základom je opäť šesťstupňový „manuál“.
V predaji od 13 990 €
Nový model Kia Ceed si na slovenskom trhu môžete objednať v štyroch výbavových stupňoch – Amber, Silver, Gold a First Edition. Základnú výbavu Amber však výrobca kombinuje len s atmosférickým štvorvalcom 1.4 MPi (13 990 €) a slabším naftovým motorom 1.6 CRDi (17 290 €). Ak chcete niektorý z výkonnejších motorov 1.0 T-GDi, 1.4 T-GDi alebo 1.6 CRDi, musíte siahnuť po niektorej z vyšších výbav. Vrchol cenníka okupuje výkonnejšia 1.6 CRDi s dvojspojkovou prevodovkou 7A-DCT v najvyššej výbave First Edition za 24 090 €.