Do najvyššieho segmentu luxusných limuzín mieri novinka v portfóliu značky Lancia. Thema ponúka komfort dotiahnutý k maximu, ale aj silu výlučne šesťvalcových motorov.
To najlepšie z dvoch svetov, hovorí Lancia o novom modeli Thema, ktorý vychádza z Chrysleru 300. V tomto prípade však nejde len o výmenu loga na prednej maske. Taliani sa autu zavŕtali poriadne pod kožu a zmenili jeho charakter. Podarilo sa im skombinovať americký komfort a silu s európskym, lepšie povedané talianskym rafinovaným vnímaním
luxusu a chuti poriadne si užiť každý deň.
Silueta viac ako päťmetrovej limuzíny je známa – vychádza z modelu automobilky Chrysler, s ktorou tvorí Fiat Group alianciu. Sedan široký 1,9 metra, stojaci na vyše trojmetrovom rázvore, dáva cestujúcim veľký a vzdušný vnútorný priestor. Kabína sa však ničím nepodobá na jednoduché štruktúry zo sivých plastov, na ktoré sme zvyknutí z amerických áut, stavaných na účelnosť. Dizajnéri Lancie tu realizovali všetky svoje predstavy tak, ako keď miliardár zadá zákazku na stavbu domu bez rozpočtového obmedzenia.
Celý interiér vrátane palubnej dosky je potiahnutý najjemnejšou kožou, ktorá je na volante dokonca dvojfarebná. Stredovú konzolu zdobí prírodné drevo, na míle vzdialené extrémne hladkému materiálu s hrubou vrstvou laku, ktoré potom pripomína obyčajný plast. V Lancii sa dotýkate skutočného luxusu. Aj modro-zafírové podsvietenie prístrojov pôsobí príjemne, nie je to žiadna gýčovitá modrá. Myslelo sa aj na také detaily, akými sú odkladacie priestory na nápoje: majú funkciu chladenia i ohrevu. Kola je teda vždy studená a káva horúca.
Veľký dotykový displej s uhlopriečkou 21 cm slúži ako informačné centrum i ako interface pre ovládanie navigácie a multimédií. Len zapínanie vyhrievania a ventilácie sedadiel by sme radšej videli na klasickom spínači – preklikávanie sa na displeji počas jazdy odvádza pozornosť od diania na ceste.
Thema využíva tzv. klasické usporiadanie, teda vpredu uložené motory a pohon zadných kolies. Najväčšiu Lanciu poháňajú dva šesťvalcové motory: benzínový 3.6 V6 Pentastar (210 kW/ 286 k, 340 Nm, 9,4 l/100 km), ktorý je najnovším motorárskym vývojovým produktom Chrysleru, a dieselový 3.0 V6 z dielne talianskeho dodávateľa VM Motori, avšak s technologickými úpravami od Fiatu – využíva napríklad systém hydraulického časovania ventilov MultiAir novej, druhej generácie. Naftový šesťvalec je v ponuke
v dvoch výkonových verziách (140 kW/ 190 k, 440 Nm a 176 kW/ 239 k, 550 Nm, oba 7,1 l/100 km). Prevodovky sú výlučne automatické. Pre benzínový motor je určená 8-stupňová od výrobcu ZF, diesle využívajú päťstupňový automat.
Na talianskych cestách sme vyskúšali Themu so silnejším dieselovým motorom. Konštruktéri prispôsobili vkusu Európanov aj podvozok, ktorý využíva vpredu i vzadu nezávislé zavesenie. Nové tlmiče, pružiny, dorazy, zmena geometrie a uchytenia náprav síce auto pritvrdili, no nie za cenu straty pocitu komfortu, aký k vlajkovej lodi patrí. A to sme jazdili na najväčších, 20-palcových kolesách. Následkom zmien je zlepšenie handlingu a hoci sa hmotnosť takmer dvoch ton ukryť nedá, auto je cez elektro-hydraulické riadenie
výborne ovládateľné aj napriek veľkej dĺžke. A veľmi tiché. Na odhlučnení si dali Taliani špeciálne záležať.
Päť stupňov prevodovky úplne stačí, motor má dosť sily v širokom zábere otáčok. Dynamika a pružnosť auta je excelentná, obstojí aj spotreba. Pri dynamických prvých kilometroch sme síce prekročili deväť litrov, no po celej zhruba 200-kilometrovej trase sme sa dostali na osem.
Technické údaje a prevádzkové náklady