Nová, v poradí už šiesta generácia Jetty, narástla vo všetkých smeroch, zároveň sa dizajnovo výraznejšie vzdialila od materského Golfu. Ako býva u Volkswagenu zvykom, automobil nemá výraznejšie slabiny. Čo ponúka firemnej klientele?
Atleticky štíhly sedan osedláva podvozok Golfu predĺžený o nezanedbateľných 73 mm. Veľkorysý rázvor ocenia jednak cestujúci na zadných sedadlách, ktorým prináša dostatok priestoru na kolená, tak aj vodič pri prejazde zákrut, kde istý podvozok vynikajúco drží stopu. Dizajn novinky nadväzuje na korporátne rysy značky, pôsobí dynamicky i honosne. Zároveň musíme hneď v úvode zdôrazniť, že Jetta napriek všetkým kvalitám nesupluje Passat, ak si myslíte, že jej kúpou dostanete časť pocitov väčšieho modelu, mýlite sa.
Typické VW
Testovali sme verziu s dieselovou pohonnou jednotkou s objemom 2,0 l, výkonom 103 kW (140 k) a šesťstupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou DSG. Obľúbená koncernová motorizácia zaručuje autu plne postačujúcu dynamiku, výkon vám nebude chýbať pri dlhých diaľničných presunoch ani pri predbiehaní v kolóne. Spotreba sa drží pri zemi, pri rýchlosti 90 km/h točí motor na šestku 1600 otáčok a nároky na palivo oscilujú okolo 3,8 l/100 km, rýchlosť 130 km/h znamená 2400 otáčok a odber okolo piatich litrov nafty. Dvojspojková prevodovka patrí na vrchol triedy, radí rýchlo a hladko, nemá problém preskakovať viacero stupňov naraz, ale aj podržať motor v otáčkach, ak razantne zrýchľujete. Otáčky podľa ľubovoľného výberu si môžete navoliť aj ručným radením, podraďuje sa smerom dozadu, vyššie stupne sa dávajú smerom dopredu a funguje to skvele. Zdalo sa nám však, že v automatickom režime DSG občas motor vyložene podtáča, napríklad pri konštantnej maximálne povolenej rýchlosti v obci – 50 km/h, sa na piaty prevodový stupeň pohybujete na 1100 otáčkach a cítiť, že motoru to veľmi nevyhovuje.
Odhlučnenie agregátu je na úrovni, výraznejšie dá o sebe vedieť najmä v prípadoch, ak mu šliapnete na krk. O niečo horšie je to s hlukom od pneumatík, na nekvalitnom asfalte v okolí Bratislavy sa nám ho dostávalo viac, ako by bolo milé. Na hladkom povrchu však nič podobné nehrozí. My sme mali obuté príplatkové 17-tky, ktoré síce zabezpečovali dobrú trakciu v zákrutách, neprispievali ale ku komfortu jazdy. Tvrdší podvozok na výmoľoch poskakoval, bohato preto postačia aj základné 16-tky. Podvozok ponúka istotu a predvídateľné správanie, pokiaľ výrazne nepreženiete nájazdovú rýchlosť, kedy začína ísť auto za nosom von zo zákruty, užívate si stabilitu predĺženého rázvoru a minimálne bočné náklony. Dá sa povedať, že inžinieri z VW sa riadili známym heslom iného nemeckého výrobcu a skonštruovali podvozok rýchlejší ako pohonná jednotka.
Interiér neprekvapí, ak ste jazdili v ktoromkoľvek koncernovom vozidle, čakajú vás známe budíky, ovládače a v našom prípade príplatkový dotykový displej na stredovej konzole. Palubnú dosku tvoria mäkčené plasty, ktorých sa už ale nedostalo aj na výplň dverí vpredu a vzadu. Spracovanie označujeme za solídne, bez väčších pozitívnych i negatívnych výstrelkov. Chýbala nám akurát výšková aretácia prednej stredovej opierky, ktorú ponúka napríklad aj úžitkový VW Caddy. Tu sa musíte uspokojiť s jednou polohou, ak vám nevyhovuje, máte smolu.
Ceny – výkon
Testovaný model vo výbave Highline sa predáva od 23 650 eur, naše vozidlo s príplatkovými paketmi stálo 27 526 eur. Jetta sa tak s touto motorizáciou a DSG prevodovkou cenovo dostáva do teritória strednej triedy, kde bude zvádzať tvrdý boj s predsa len väčšími a od základu lepšie vybavenými konkurentmi. Prizmou pohľadu cena - výkon tak omnoho väčší zmysel dávajú akékoľvek iné motorizácie Jetty ponúkajúce viac ako konkurencieschopnú cenu.