Kia v minulosti prerazila cenovou politikou a ťahákom sedemročnej záruky. Model Sportage pomocné barličky nepotrebuje. Zaujme výrazným dizajnom, ponúka nové motory a aj pohon jednej nápravy. My sme porovnávali nové agregáty, benzínovú 1.6 GDi a dieselovú 1.7 CRDi poháňajúce prednú nápravu.
Niektoré automobilky považujú základnú motorizáciu za povinnú jazdu s minoritnými predajmi. KIA si však od modelov 1.6 GDi a 1.7 CRDi sľubuje pekné čísla odbytu a po niekoľkých stovkách najazdených kilometrov si myslíme, že právom. Dieselový agregát disponuje výkonom 85 kW/115 k a točivým momentom 255 Nm, benzínový motor dosahuje 99 kW/135 k a 165 Nm, tieto parametre ho radia na špičku atmosférických pohonných jednotiek. Oba automobily sú spriahnuté so šesťstupňovou prevodovkou.
Pohoda na palube
Ani s jedným z nich nebudete pretekárom, na bežné jazdenie plne však postačujú.
Naftová jednasedmička zaťahuje odspodu, nad tri a pol tisíc ju nemá zmysel vytáčať a predovšetkým v meste poskytuje slušnú dynamiku. Zásluhu na tom má i presné radenie, dráhy prevodovky sú naskladané blízko od seba a pri ruke položenej na stredovej opierke máte optimálne tvarovanú radiacu páku akurát na dosah. V meste sme jazdili do siedmich litrov, rovnakú spotrebu očakávajte aj pri tempomatových 130 km/h. Úsek Žilina – Ružomberok sme prešli v kolóne kamiónov so spotrebou 4,2 l na 100 km, celkový priemer predstavoval 6,7 l. Nad 140 km/h dynamika motora klesá, čo však nie je cieľom tejto motorizácie. Pri legálne povolených rýchlostiach na palube vládne príjemná atmosféra so všetkým, čo k tomu patrí. Odhlučnenie považujeme za adekvátne triede, rázy od kolies prenikajú do kabíny vo forme tlmeného zvuku.
Benzín chce otáčky
Benzínová jednašestka boduje kultúrou chodu a odhlučnením, pri voľnobehu ju napríklad vôbec nepočuť. Akékoľvek zrýchlenie si ale žiada vytáčanie motora do vyšších otáčok, proti čomu agregát vôbec neprotestuje V meste sme sa so spotrebou vošli do deviatich litrov, diaľničný limit si pýta okolo desať a predpisových 90 km/h osciluje pri päť litrovej hranici. Pri diaľničných rýchlostiach však cítite, že motor nemá poruke výkonovú rezervu.
Priestorovú ponuku vpredu aj vzadu označujeme za nadpriemernú. Prístrojová doska je prehľadná a ovládacie prvky intuitívne, až na nepraktické umiestnenie ovládača palubného počíta za volantom a displej, na ktorom sa nezobrazuje naraz viacero údajov.
Ak sa vám páči robustnosť a jazdili ste predtým na čomkoľvek z nižšej strednej triedy, pohon oboch náprav pravdepodobne k životu nepotrebujete, s SUV naopak získavate vyšší posed a s ním súvisiaci lepší výhľad z vozidla, subjektívny pocit bezpečia a istoty a, priznajme si to, vzhľadom na dojem masívnosti hladíte aj svoje ego. Oproti štvorkolke so silnejším motorom ušetríte asi 3 500 eur.
Kia Sportage 1.6 GDi - Technické údaje a prevádzkové náklady
Kia Sportage 1.7 CRDi - Technické údaje a prevádzkové náklady