Test: VW Amarok 2.0 TDI

0
0
0
s2smodern

Rubustný pickup dostal 8-stupňový automat.Veľký pickup dostal novú výzbroj: osemstupňovú automatickú prevodovku, spojenú s biturbo dieselovým motorom.


Big boy. To je prvé, čo vám napadne, keď sa postavíte k Volkswagenu Amarok. Tento chlapec poriadne narástol a nevynechal ani jednu návštevu v posilňovni. Vyše päť metrov dĺžky a takmer dva metre výšky verzie s dvojkabínou robia z ostatných áut nepodstatných drobčekov.
Napriek svojej veľkosti je Volkswagen v meste prekvapujúco obratný. Pri pozdĺžnom parkovaní treba rátať s rezervou na dĺžku, ale na to sú tu parkovacie senzory. Jediným obmedzením bol rám nad korbou: kvôli nemu nás slušne vykázali z automatických umývačiek.
Dvojkabína je praktickým riešením pre podnikanie i rodinu. Priestor vpredu i vzadu je nadpriemerný vo všetkých smeroch, päť ľudí sa odvezie v slušnom komforte. Menšie veci netreba dávať na korbu, majú miesto za sklopným zadným operadlom. Nákladový priestor zakrýva príplatkový výklopný a uzamykateľný hardtop, čo je praktickým, bezpečným a v slovenských podmienkach aj nevyhnutným riešením pre prevoz náradia, tovaru či batožiny. Podľa našich prepočtov odvezie až 1280 litrov nákladu. Veľké SUV s pokorou skláňajú hlavu.

Stačí „déčko"
O tom, čo dokáže tento „drobček" na ceste i v teréne, sme sa už niekoľkokrát presvedčili. Tentoraz sme však vyrazili s novým automatom, nabitým ôsmimi rýchlostnými stupňami. Radí zamatovo hladko smerom nahor aj nadol, pričom pri spomaľovaní podraďuje, čím zapája brzdný účinok motora a zároveň šetrí palivo. Možnosť manuálneho volenia prevodových stupňov sme využili iba v strmom klesaní.
Pri predbiehaní stačí kickdown a elektronický mozog prevodovky urobí všetko za vás. Motor s dvoma turbami a výkonom 132 kW/ 180 k vtedy radí nahor nad 4200 otáčkami. Prevodovka má aj športový režim, vzhľadom na výkon a rozloženie krútiaceho momentu dieselového štvorvalca však úplne stačí jazdiť v „déčku".
V meste pri 50 km/h točí motor na šestke 1200 otáčok, pri 90 km/h už zaradí ôsmy prevodový stupeň a pracuje na 1500 otáčkach. Na ceste po vidieku sme vďaka tomu dosiahli vynikajúcu spotrebu 7,2 l/100 km (berte do úvahy vyše 2-tonové auto s permanentnou štvorkolkou). Sumár z diaľnice: 2100 otáčok a priemer 10,5 litrov na sto.

Offroad bez zaváhania
Do terénu sme vyrazili v čase, kedy sa haldy snehu roztopili a premenili zem na hlboké blato, nasiaknuté vodou ako špongia. Zvládli sme ho bez zaváhania aj vďaka režimu Offroad, ktorý funguje ako redukčná prevodovka. Ocenili sme aj prestavenie ABS na nižšiu citlivosť, čiastočné blokovanie kolies pri brzdení na tomto povrchu skracuje brzdnú dráhu. Amarok bol vybavený aj uzávierkou zadného diferenciálu, tú sme však využili iba na jednom úseku, kde sa ujazdený sneh zmenil na ľad, na ktorom bola navyše vrstva vody.
Amarok presvedčil, že je suverénom v teréne a vďaka mäkšie vyladenému podvozku i výborným spoločníkom na asfalte. Tuhá zadná náprava neznamená menej komfortu, práve naopak. O výtlkoch na cestách by ste vďaka robustnosti podvozku vôbec nevedeli, ak by ste ich nevideli. Veľký Volkswagen je presvedčivý pri akomkoľvek pracovnom nasadení, no zároveň reprezentatívny pred národným divadlom. A s novou technikou sa stal naozaj univerzálnym suverénom.

 

Technické údaje

 

Pre efektný rám musíte auto umývať ručne. Amarok poskytuje podstatne lepší komfort cestovania ako osobné autá, kabína je výborne odhlučnená. Nový 8-stupňový automat umožňuje aj manuálnu voľbu prevodových stupňov.  Presne ako čakáte: priestor v kabíne zodpovedá veľkorysým vonkajším rozmerom. Tuhá zadná náprava je na rozbitých cestách i v teréne komfortná.

 

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl