Renault Trafic bol autom, ktoré sa vždy výborne šoférovalo. Vydrží to aj jeho novej generácii? Overili sme si to počas testu dodávkovej verzie Furgon L1H1 poháňanej naftovým štvorvalcom 1.6 dCi.
Do novej generácie modelu Trafic vkladá automobilka veľké nádeje. Vyzerá atraktívne, novotu z neho cítite na kilometre a vďaka zelenému laku budete každému hneď na očiach. Pekným zovňajškom to našťastie nekončí, už pri prvom skúmaní novinky totiž vidieť, že vo fabrike nad úpravami auta niekto naozaj rozmýšľal. V porovnaní s predchodcom narástol nový Trafic do dĺžky o 210 mm (z toho až 100 mm pripadá na nárast deformačnej zóny pred vodičom), objem nákladového priestoru sa zväčšil o 200 l (až o 300 l pri dlhšej verzii L2) a v kabíne pribudli praktické riešenia uľahčujúce vodičom život. Na Slovensku je nový Trafic k dispozícii ako trojmiestny úžitkový Furgon (testované auto), Furgon dvojkabína s dvomi radmi sedadiel a vyslovene osobná verzia Trafic Passenger Generation. Nech si už vyberiete ktorýkoľvek z nich, vždy bude mať pod kapotou turbodiesel 1.6 dCi. Môže však disponovať jedným alebo dvomi turbodúchadlami a poskytuje výkony v rozsahu od 66 kW (90 k) až po 103 kW (140 k). My sme testovali verziu prepĺňanú dvojicou turbodúchadiel s max. výkonom 88 kW (120 k) a krútiacim momentom 320 Nm dostupným už od 1500 ot./min. (na motor s objemom 1598 cm3 naozaj impozantná hodnota). Pre úplnosť, úžitková hmotnosť testovanej verzie je 962 kg (podľa technického preukazu).
V kabíne auta vidieť skok oproti minulej generácii asi najvýraznejšie. Tvary palubnej dosky, jej detaily a materiály sú veľmi podobné osobným modelom Renaultu (Trafic sa tu v mnohom podobá aktuálnemu Cliu), zlepšila sa však aj pozícia za volantom a úroveň vnútornej výbavy. Ak si zákazník priplatí, môže mať navigačný systém R-Link, cúvacie senzory, dažďový a svetelný senzor alebo tempomat, čo sú prvky, o ktorých mohli vodiči dodávok ešte nedávno len snívať. Slušná je však aj kvalita spracovania kabíny, počas testu nikde nič nevŕzgalo a všetko plnilo svoj účel. Narástol aj počet odkladacích priestorov, ich celkový objem je teraz až 90 l (z toho je 54 l v boxe pod spolujazdcovým sedadlom).
Konštruktéri zapracovali aj na usporiadaní a detailoch nákladového priestoru. V stene za kabínou sú dvierka, vďaka ktorým je možné v aute prepravovať predmety dlhé 3750 mm a ak by ani to nestačilo, môžete otvoriť pravú stranu zadných dvojkrídlových dverí a nechať trčať dlhé predmety von z auta. Ľavé dvere s evidenčným číslom hore zaistíte a môžu ostať počas jazdy zatvorené (bez evidenčného čísla viditeľného zozadu totiž jazdiť nesmiete). Vďaka predĺženiu podlahy (v porovnaní s predchodcom) teraz v Traficu odveziete tri europalety, ide však tak trochu o marketingovú hru. Podlaha na to síce dĺžkou stačí, no šikmá stena za kabínou znamená, že paleta hneď za kabínou nesmie byť naložená. Nech je to však akokoľvek zavádzajúce, pravdou je, že objem prepravného priestoru je naozaj väčší, má praktické tvary a viete si ho vybaviť rôznym príslušenstvom z ponuky Renaultu.
V prípade podvozku ide z konštrukčného hľadiska o klasiku so vzperami MacPherson vpredu a polotuhou zadnou nápravou s vlečenými ramenami. Dimenzovanie jednotlivých ramien a ostatných komponentov podvozku sa nám zdá dostatočné, oddeliteľný spodný čas predného ramena zároveň dokazuje, že vo fabrike myslia aj na uľahčenie neskoršieho servisu (teda aspoň v prípade podvozku). Z hľadiska jazdných vlastností je dobré, že Trafic ostáva komfortný aj pri jazde bez nákladu. Ani na rozbitých cestách zbytočne nenatriasa zadkom a pri prejazde veľkých dier „nekope" ani do volantu. Slušná sa zdá aj trakcia prednej nápravy, Trafic navyše vo fabrike vybavili akousi elektronickou uzávierkou prednej nápravy (Extended Grip) aktivovanou tlačidlom na palubnej doske. Z pohľadu jazdnej dynamiky Traficu naozaj ťažko niečo vytýkať, jazdí sa s ním príjemne, dávkovanie bŕzd je v poriadku a v zákrutách až prekvapuje stabilitou. Po dlhšej skúsenosti by sme možno niečo objavili, počas týždňa sme však nič vyslovene nepríjemné neobjavili.
Viac ako priebeh výkonu a údaje o otáčkach vás určite zaujíma to, či malý motor novému Traficu stačí? Na rovinu, stačí. V tejto výkonovej verzii dokonca s rezervou, hoci je pravdou, že po naložení po strechu Trafic čo to zo svojej pôvodnej dravosti stratí. Ak však ručičku otáčkomera udržíte nad 1500 otáčkami, agregát bude mať vždy dosť energie na to, aby sa poriadne nadýchol a zabral. Ak ho prinútite, dokáže sa vytočiť až na 4450 ot./min., točiť ho tak vysoko je však úplne zbytočné. Ani pri meraní maximálneho zrýchlenia sme ho cez 4200 otáčok nehnali a aj pri plnom plyne sa asistent radenia dožadoval vyššieho prevodového stupňa už niekde pri 3900 ot./min. Motor 1.6 dCi je známy tým, že k špičkovým výkonom otáčky vôbec nepotrebuje a v Traficu to len potvrdzuje. Sadnite do sedanu Fluence 1.6 dCi, zadupnite jeho plynový pedál do podlahy a garantujeme vám, že už pri 3600 otáčkach sa bude dožadovať vyššieho prevodového stupňa. Na druhej strane, ak dovolíte motoru klesnúť pod 1500 ot/min., ani dvojité prepĺňanie mu nebude nič platné a bez poriadneho nádychu stratí ťah (aj napriek tvrdeniu Renaultu, že celých 80 % krútiaceho momentu je k dispozícii už pri 1250 ot./min.).
Malý a relatívne efektívny motor (v určitých prevádzkových režimoch) má v kombinácii s niektorými technickými riešeniami (dvojité prepĺňanie Twin Turbo s dvomi rozdielne veľkými turbodúchadlami) výborné predpoklady na dosahovanie nízkej spotreby. Prax nám to len potvrdila, bolo totiž jedno, či Trafic jazdil prázdny alebo plný, vždy bol úsporný. Naložený približne na 70 % užitočnej hmotnosti zvládol testovací okruh s priemernou spotrebou 6,2 l/100 km. Prvú, rovinatú časť, pritom absolvoval za 6,6 l/100 km, o štyri deci sme spotrebu paradoxne stiahli v kopcovitom teréne, kde sa výborne ukázalo, aké dôležité je dodržiavať zásady úspornej jazdy a v maximálnej možnej miere využívať kinetickú energiu naloženej dodávky. Ani na diaľnici to však nebolo zlé, necelých deväť litrov pri trvalej rýchlosti 130 km/ je v tomto prípade veľmi dobrou hodnotou. Vyslovene úsporná jazda tempom 90 km/h znamenala 5,6 l/100 km.